The Turkiye Century Education Model introduces an innovative approach by placing moral and societal values at the center of education, aiming to nurture students not only as competent but also as virtuous individuals. The teacher guidebook, published by the Ministry of National Education in 2024, provides systematic guidance to educators through the Virtue-Value-Action (VVA) Framework, facilitating the effective integration of values education into classroom practices. The book offers a holistic structure, covering theoretical foundations, curriculum alignment, classroom application examples, and activity designs, thereby reinforcing the pedagogical basis of this values-based model. It presents both global and local perspectives to support teachers in raising students as ethically responsible citizens at individual, societal, and global levels. Furthermore, the guidebook addresses the theoretical and practical challenges teachers face in values education and proposes concrete solutions. With its structured content that simplifies in-class implementations, the book fosters transformative educational practices. By enhancing curriculum literacy, it strengthens the role of teachers and contributes to bridging educational policy with classroom realities.
Turkiye Century Education Model Virtue-Value-Action Framework Values Education Teacher Guide Pedagoji.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, ahlaki ve toplumsal değerleri eğitimin merkezine yerleştirerek öğrencilerin sadece yetkin değil, aynı zamanda erdemli bireyler olarak yetişmesini amaçlayan yenilikçi bir yaklaşım sunmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2024 yılında yayımladığı bu kılavuz kitap, Erdem-Değer-Eylem (EDE) Çerçevesi aracılığıyla öğretmenlere değerler eğitimini etkili biçimde sınıf ortamına taşıma konusunda sistemli bir rehberlik sağlamaktadır. Kitap; teorik arka plan, müfredata entegrasyon, sınıf içi uygulama örnekleri ve etkinlik tasarımlarıyla bütüncül bir yaklaşım sergilerken, eğitimde ahlaki gelişimi temel alan bu modelin pedagojik zeminini de güçlendirmektedir. Aynı zamanda eser, değerler eğitimi konusunda öğretmenlere hem evrensel hem de yerel bir perspektif sunmakta; öğrencilerin bireysel, toplumsal ve küresel düzeyde sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamaktadır. Ayrıca öğretmenlerin değerler eğitiminde karşılaştığı kuramsal ve uygulamalı sorunlara somut çözüm önerileri vererek, ders içi uygulamaları kolaylaştıran yapılandırılmış içerikleriyle eğitim ortamlarında dönüşüme zemin hazırlamaktadır. Eğitim politikalarının sahaya yansımasını destekleyen bu yapının, öğretim programları okuryazarlığını artırarak öğretmenlerin rolünü daha etkili hâle getirdiği düşünülmektedir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi Değerler Eğitimi Öğretmen Kılavuzu Pedagoji
Bu araştırma için etik kurul izni gerekmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 13, 2025 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |