The purpose of this study is to determine conservatory students' attitudes toward sports and to examine whether these attitudes differ in terms of demographic variables (age, gender, department, and class level). The Sport Attitude Scale (SAS), developed by Şentürk (2015) and validated, was used as the data collection tool in the study. The scale consists of 25 items and allows for the assessment of individuals' attitudinal levels related to sports in three basic dimensions: “interest in sports,” “living with sports,” and “active participation in sports.” The sample of the study consisted of a total of 115 undergraduate students studying in different departments of a state conservatory. The t-test and one-way analysis of variance were used to examine whether there was a significant difference in participants' attitudes toward sports based on their demographic characteristics. According to the findings, there was no statistically significant difference in students' attitudes toward sports based on age, gender, department, and class variables (p>0.05). This indicates that conservatory students have similar attitudes toward sports, regardless of their demographic characteristics. In this regard, it is recommended that awareness, participation, and awareness-raising activities related to sports be promoted in universities for conservatory students.
Bu araştırmanın amacı, konservatuvar öğrencilerinin spora yönelik tutumlarını belirlemek ve bu tutumların demografik değişkenler (yaş, cinsiyet, bölüm ve sınıf düzeyi) açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Şentürk (2015) tarafından geliştirilen ve geçerlilik güvenirlik çalışmaları yapılmış olan Spora Yönelik Tutum Ölçeği (SYTÖ) kullanılmıştır. Ölçek, “spora ilgi duyma”, “sporla yaşama” ve “aktif spor yapma” olmak üzere üç temel boyutta bireylerin sporla ilişkili tutumsal düzeylerini değerlendirmeye olanak sağlayan ve toplam 25 maddeden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, bir devlet konservatuvarının farklı bölümlerinde öğrenim gören toplam 115 lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcıların demografik özelliklerine göre spora yönelik tutum puanlarında anlamlı bir fark olup olmadığı t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; yaş, cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre öğrencilerin spora yönelik tutum puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Bu durum, konservatuvar öğrencilerinin demografik özelliklerinden bağımsız olarak spora yönelik benzer tutumlara sahip olduklarını göstermektedir. Bu doğrultuda, konservatuvar öğrencilerine yönelik olarak üniversitelerde sporla ilgili bilinçlendirme, katılım ve farkındalık çalışmalarının yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Dicle Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Personality and Individual Differences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 26, 2025 |
Acceptance Date | September 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |