The developments occurred in knowledge technologies in our globalizing world change the world into a community without any boundaries. The disappearing of the borders almost in every field cause a kind of rivalry between both the countries and the individuals. The rivalries in the production of the goods and the disappearing borders certainly have a great influence on education. As an important branch of education, the medical education is universal and a universal identity is required for its development. It is crucial to determine some basic standards in order to gain “basic universal qualification” in the education of medicine. Therefore, it is important to determine in what fields and how these standards can be materialized. The basic qualification for the graduates of medicine school should be also enough to achieve minimum basic universal necessities even though they are enough for the society in which the doctor will serve. At this point, the determination and application of international standards, the improvement of general standards of education, the mutual recognition of certificates seem to be crucial in order to make comparisons between institutions and evaluate the sufficiency of the Medicine Schools.
Globalleşen günümüz dünyasında bilgi teknolojilerinde ortaya çıkan gelişmeler, dünyayı sınırları ortadan kalkan bir topluluk haline getirmektedir. Neredeyse hemen her alanda ortadan kalkan sınırlar ülkeler ve bireyler arasında rekabet ortamı oluşturmaktadır. Ürün kalitesinde ortaya çıkan rekabet ortamı ve kalkan sınırlar elbette ki eğitim sektörünü de fazlasıyla etkilemektedir. Eğitimin önemli bir ayağı olan tıp eğitimi de evrenseldir ve gelişimi için evrensel bir kimlik gereklidir. Tıp eğitiminde “evrensel temel yeterlikler” olarak tanımlanan yetilerin kazanılmasına yönelik olarak belli standartların sağlanması gerekmektedir. Bu anlamda bu standartların hangi alanlarda ve nasıl yapılandırılacağının belirlenmesi önemlidir. Tıp fakültesi mezunlarının sahip olmaları gereken temel yeterlikler, hekimlerin eğitim gördükleri ve hizmet verecekleri toplumun ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde olmakla beraber küresel minimum temel gereklilikleri sağlayacak şekilde olmalıdır. Bu noktada uluslar arası standartların belirlenmesi ve bu standartların uygulamaya konulması; genel eğitim standartlarının geliştirilebilmesi, diplomaların karşılıklı tanınması, kurumlar arası karşılaştırmaların yapılabilmesi ve tıp fakültelerinin yeterliliklerinin değerlendirilebilmesi açısından gerekli gibi gözükmektedir.
Tıp eğitimi Standartlar Standardize hasta Nesnel klinik sınavlar
Diğer ID | JA23GV56MS |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 31 Sayı: 2 |
Journal of Uludag University Medical Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.