With
the modern and widespread use of railway in Europe, this new type of transport
had aroused curiosity in the Ottoman Empire and both the sultans and the
statesmen wanted to bring the railway network to the country for economic and
political reasons. However, the lack of sufficient capital, experience and
equipment to construct railway network led the invitation of foreign investors
that had the same meaning as opening the country to exploitation. The
administrators of constitutional period, who believed in the necessity of
railway network but were aware that this was a means of exploitation of the
Empire, wanted to continue this work differently from the policies of Sultan
Abdülhamid, but time and experience brought them to the similar point. Despite
the riots and wars had occurred, construction of the railways continued by making
concessions.
Demiryolu
yapımı ve kullanımının, Avrupa’da modern ve yaygın hale gelmesi ile
taşımacılığın bu yeni hali Osmanlı Devleti’nde de merak uyandırmış, gerek
padişahlar gerekse devlet adamları ekonomik ve siyasi sebeplerden ülkeye
demiryolu ağını getirmek istemiştir. Ancak bunu yapabilmek için gerekli tecrübe
ve donanıma sahip olunmadığı gibi, yeterli sermayenin de mevcut olmaması,
yabancı sermayedarın davet edilmesine sebep olmuş, bu da bir nevi ülkeyi
sömürüye açmakla aynı anlama gelmiştir. Demiryolu ağının gerekliliğine inanan
ancak bunun ülkeyi sömürü aracı olduğunun bilincinde olan Meşrutiyet
idarecileri, Sultan Abdülhamid’in politikalarından farklı biçimde bu işi devam
ettirmek istemiş ancak zaman ve tecrübe onları da benzer bir noktaya
getirmiştir. Fakat ülkenin bekası ve demiryolu ağlarının örülebilmesi için,
çıkan isyan ve savaşlara rağmen taviz vererek de olsa demiryollarını inşa
ettirmeye devam etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 16, 2018 |
Submission Date | June 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).