Bu makalede, bugün Ukrayna’da bulunan
Izmayil Geçidi şehrinin, on altıncı yüzyılın ikinci yarısında Darüssaade Ağası
Mehmed Ağa tarafından nasıl kurdurulduğu üzerinde durulmaktadır. Osmanlı sultanı
III. Murad, güvenlik ve asayişin olmadığı düşünülen bu bölgede ‘Osmanlı derbent
hukuku’ üzerine temellendirilen yeni bir köy/kasaba/hisar kurulması görevini,
dönemin Darüssaade Ağası Habeşî Mehmed Ağa’ya vermiştir. Öncelikle bu bölgenin
sınırı tespit edilmiş, bu bölge Mehmed Ağa’ya temlik edilmiş ve nihayet Mehmed
Ağa da, dönemin mutat bir uygulaması olarak bu temliki vakfa çevirmiştir.
Osmanlı arşiv belgelerinden İsmail Geçidi Kasabası’nın başlangıçta Müslüman ve
gayrimüslimlerden oluşan karma bir yerleşim yeri olarak kurulduğu görülür. Müslümanlar,
buradaki kalede asker olarak görevlendirilmişken, Hristiyanların çiftçi, balıkçı
ve tacir olarak çalıştırıldıkları görülür. Kili, Bender ve Akkerman arasında,
hem deniz hem de kara güzergâhında önemli bir kavşakta bulunan bu yer kısa süre
içinde, Tuna sahilinde önemli bir yerleşim yeri olarak gelişmiştir. Mehmed Ağa,
burada kendi adına bir cami inşa ettirmiş ve kasabayı mimari açıdan bir Osmanlı-İslam
şehri haline getirmeye çalışmıştır.
Izmayıl Geçidi İsmail Geçidi Darüssaade Ağası Mehmed Ağa Ukrayna Tuna Osmanlılar Bender Akkirman Kili
This article commonly explains how and
when the town of Ismail Geçidi to found at the second part of sixteenth century
as an Ottoman town set up by Mehmed Ağa, chief black eunuch of the Sultan Murad
III, originally from Abyssinia. Ismayıl Geçidi, now one of the modern towns of
Ukraine, was established as a guardhouse on a pass of the basin of Danube at
the second part of sixteenth century. There was no safety and order in this
region because of pressures from Russia, Crimean and Caucasian elements. He
settled a mixed population (Greeks, Serbians, Tartars, Moldavians, Vlahs,
Nogai, Crimeans) into the town, based on the Ottoman law on the pass. Ottoman
sultan Murad III assigned him this region as a private property to develop a
new military and commercial centre at the basin of Danube. He built a mosque, bath,
fort and wharf and then set up an Islamic waqfs to restore his town. Borders
belonged to the waqf were determined. Today, we have some Ottoman archival
documents about his pious endowment, written in Ottoman Turkish. In this
article, information was given on the waqfs of the town of Ismail Geçidi,
administratively belonged to Bender in that time.
İsmail Geçidi Izmayıl Geçidi Chief Black Eunuch (Darüssaade Ağası) Mehmed Agha Ukraine Danube Ottomans Bender Akkirman Kili
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2019 |
Submission Date | April 4, 2019 |
Acceptance Date | May 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
The articles sent to the Journal of Waqfs with a request for publication are subject to preliminary examination by the Editorial Board and at least two academicians who are experts in their fields are sent for review. The copyright of the articles accepted to be published in the Journal of Waqfs with the referee reports and the decision of the Editorial Board is deemed to have been transferred to the General Directorate of Foundations, and a royalty fee is paid to the published articles in accordance with the relevant legislation.