Bu makale son yıllarda sanat eğitimi programlarında varlığı sorgulanan Sanat Anatomisi dersini, kişisel deneyim örneklemi üzerinden
ele almıştır. Sanat Anatomisi dersinin içerik ve işlevini, günümüz sanat eğitimine ve yaratıcılığa katkısını tartışan metin
ile 1997 yılından beri, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde tarafımca verilen Sanat Anatomisi dersinde edinilen
kişisel deneyimi aktarmak amaçlanmaktadır. Geçmiş bilgi birikimi, ders işleyişinde yaşanan süreçler, öğrenci çalışmaları üzerine
gözlemler bu çalışmanın ana kaynaklarıdır.
Sanat Anatomisi dersinde geçmiş bilgi birikimine ve ağırlıklı olarak canlı modele başvurulmaktadır. Anatomi bilgisi, sanattaki
işlevi bakımından yaklaşık altı yüzyıllık bir geçmişe sahiptir. Sanat Anatomisi dersi, insan vücudunun Anatomik yapısını öğrenmede
gelenek ile bağını hep korumuştur. Eski bir yöntem olan kopya çalışması canlı modelden gözlem temelli çizimleri desteklediği
için hala geçerlidir. Bugün Sanat Anatomisi dersinin işlenişinde teknolojik olanaklar önem kazanmıştır. Bilgisayarın gelişimi
sayesinde sahip olduğumuz anatomi bilgisi artık sadece kitaplarda değildir. Eski yöntemleri çağın getirileri ile buluşturarak
kullanmayı sağlayacak atölye ortamlarına ihtiyaç vardır.
The new student profile of the day and the possibilities of digital technology make teaching methods and techniques in arts education compulsory to rewiev. The course of Art Anatomy, which is questioned in the educational programs, makes this observation even more visible İn art Anatomy education is a kind of education which makes practice an obligation. And it is inevitable to take advantage of tradition. Accessing the right information with the technology channel and bringing it to work requires individual effort. In the Art Anatomy course at Faculty of Fine Arts, it is necessary to teach the ways of utilizing the knowledge about the structure of the human body.Nowadays, finding the way to use old methods with today’s new facilities and to convince the student that traditional methods are important must be educator's problem. The interest of the students who are currently studying in art and design fields deserves this effort. The general expectation of the learner is to equip this course according to the requirements of the times.
This article discusses the content and function of the Art Anatomy course that is given by me at the faculty of fine arts, its the contribution to art education and creativity. It is aimed to share the knowledge and experience of during the course. The processes of practices, student's works, personal observations and experiences are the main sources of this study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2018 |
Submission Date | February 16, 2018 |
Acceptance Date | April 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.