Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanatta Geleneğin Döngüsü: Güncel İmgelerin Geleneksel İmgelerden Yeniden Üretilmesi

Yıl 2022, Sayı: 27, 75 - 85, 28.01.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.948682

Öz

Bu
çalışmada
sanatta
gelenek
kavramının
belli
bir
döneme
sıkışmış
bir
zaman
dilimi
olarak
düşünmek
yerine,
bu
kavramın
güncel
ve
gelenek
kavramlarıyla
karşıt
ilişkisi
göz
önünde
bulundurularak
birbirini
beslediği
ileri
sürülmüştür.
Aynı
şekilde
güncel
kavramının
da
zaman-­‐‑mekân
düzleminde
gelenek
kavramı
içinde
konumlandığı
öne
sürülmüştür.
Bu
bağlamda
geçmişten
günümüze
uzanan
sanat
çalışmalarındaki
imgelere
geleneksel
imgeler,
bu
imgelerden
yeniden
üretilenlere
güncel
imgeler
ön
tanımı
getirilmiştir.
Bu
tanımlar
ışığında,
yeni
ve
güncel
kavramları
da
tartışılarak
diyalektik
bir
süreç
gerektiren,
kendinden
öncekini
olumsuzlayabilen,
kopuş-­‐‑kesintiye
neden
olabilen
bir
yeni
kavramı
önerilmiştir.
Güncel
kavramı
ise
belirli
bir
şimdide
aktif
bir
an
olarak
tanımlanmıştır.
Dolayısıyla
güncel
rutin
süreci
belirli
bir
şekilde
aşma
isteği
ve
süreci
olarak
görülebilirken,
gelenek
günümüze
kadar
devamlılık
ile
ilişkilendirilebilmektedir.
Günümüz
güncel
sanatında
temellük
sanatı
gibi
alternatif
yeniden
üretim
eğilimler,
Cindy
Sherman,
Ai
Weiwei,
Marina
Abramovic
gibi
pek
çok
sanatçı
tarafından
tercih
edilmektedir.
Bu
sanatçıların
eğilimleri,
geleneksel
imgeleri
yeniden
üreterek
yeni
ve
güncel
bir
tavırla
ilişkilendirilebilir.
Ancak
bu
yeni
ve
güncel
yaklaşımı
beraberinde
bazı
çelişkileri
getirmekte,
geleneksel
olanı
pekiştirmekte
ve
güncel
imgenin
geleneksel
imgeye
bağımlılığı
saptanabilmektedir.
Dolayısıyla
bu
çalışma,
geleneksel
ve
güncel
imgelerin
temsillerini
karşılaştırmalı
bir
yöntemle
analiz
ederek
varsayılan
saptamaları
deşifre
etmeyi
amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Artun, A. (2013, 21 Şubat). Sahte Sanat. e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adresi: https://www.e-skop.com/skopbulten/sahte-sanat/1162
  • Baudrillard, J. (2014). Sanat Komplosu Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1 (E. Gen, I. Ergüden. Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik Olarak Yeniden-Üretebilirlik Çağında Sanat Yapıtı (G. Sarı. Çev.). İstanbul: Zeplin Kitap.
  • Bourriaud, N. (2004). Postprodüksiyon Senaryo Olarak Kültür: Sanat Dünyayı Nasıl Yeniden Programlıyor (N. Saybaşlı, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Buchloh, B. H.D. (2018, 28 Mart). Temellük Sanatı ve Parodi (E. Gen, Çev.). e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adres: https://www.e-skop.com/skopbulten/temelluk-sanati-ve-parodi/3739
  • Cambridge Dictionary, (t.y). Appropriation. Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce/appropriation
  • Ersu, B. (2013). Sanatta Yeniden Anlamlandırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Etymonline, (t.y.). Modern. Erişim adresi: https://www.etymonline.com/word/modern#etymonline_v_17375
  • Genç, M. ve Tezcan, V. (2015). Gelenek ve Yenilik Kavramlarının Felsefi Tartışması Ekseninde Geleneksel Türk Sanatlarını Yeniden Düşünmek. Kalemişi Dergisi, 3(6), 135-156.
  • Géricault, T. (1812). The Charging Chasseur [Yağlıboya]. Louvre Museum, Paris. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Charging_Chasseur
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları. (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Guangyi, W. (2006). Great Criticism: Coca-Cola [Litografi Baskı]. The Kwai Po Collection, Hong Kong. Erişim adresi: https://www.artsy.net/artwork/wang-guangyi-wang-yan-yi-coca-cola-red-from-the-great-criticism-series
  • Guangyi, W. (2006). Great Criticism: Coca-Cola [Litografi Baskı]. The Kwai Po Collection, Hong Kong. Erişim adresi: https://www.artsy.net/artwork/wang-guangyi-wang-yan-yi-coca-cola-red-from-the-great-criticism-series
  • Kelleci, R. (2018, 2 Mart). Binbir Yüzlü Cindy Sherman. 5 Harfliler. Erişim adresi: https://www.5harfliler.com/binbir-yuzlu-cindy-sherman/
  • Konuhov, V. (1969). The Victory of Communism is Inevitable [Poster]. Musée D'Histoire Contemporaine, Paris. Erişim adresi: https://www.invaluable.com/auction-lot/propaganda-poster-the-victory-of-communism-is-ine-32-c-f3d440ca17
  • Lynton, N. (2015). Modern Sanatın Öyküsü (C. Çapan, S. Öziş, Çev.). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Mangion, C. (2015). Gelenek, İletişim ve Toplumsal Yeniden Üretim Üzerine. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (E. Yıldızer., M. Bal. Çev.), 25, 154-168.
  • Michelangelo, B. M. (1498-1499). Pietà [Mermer Heykel]. Saint Peter's Basilica, Rome. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Pietà_(Michelangelo)
  • Oxford Learner’s Dictionaries, (t.y). Up to date. Erişim adresi: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/up-to-date
  • Özlem, D. (2016). Kavramlar ve Tarihleri. İstanbul: Notos Kitap Yayınevi.
  • Touraine, A. (2002). Modernliğin Eleştirisi (H. Tufan, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rajchman, (2012, 31 Ekim). Çağdaş: Yeni Bir Fikir mi?. e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adresi: https://www.e-skop.com/skopbulten/cagdas-estetik-cagdas-yeni-bir-fikir-mi/949#_edn5
  • Sanzio, R. (1518-1519). La Fornarina [Ahşap üzerine yağlıboya]. Galleria Nazionale d'Arte Antica, Rome. Erişim adresi: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raffael_045.jpg
  • Sartre, J. P. (2009). İmgelem (A. Tümertekin, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sherman, C. (1989). Untitled#205 [Kromojenik renkli baskı]. The Board, Los Angels, CA. Erişim adresi: https://www.thebroad.org/art/cindy-sherman/untitled-205
  • Tatlin, V. (1920). Tatlin's Tower [Anıt Heykel]. Model of Tatlin's Tower in the courtyard of the Royal Academy, London. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Tatlin%27s_Tower
  • Yeksan, E. (2021, 14 Nisan). ‘Yeni’nin Diyalektiğine Doğru. e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adresi: https://www.e-skop.com/skopbulten/‘yeninin-diyalektigine-dogru/6126
  • Wallis, H. (1856). The Death of Chatterton [Ahşap panel üzerine yağlıboya]. Yale Center for British Art, NH. Erişim adresi: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Henry_Wallis_-_The_Death_of_Chatterton_-_Google_Art_Project.jpg
  • Wiley, K. (2007). Officer of the Hussars [Yağlıboya]. Detroit Institute of Arts, Detroit, MI. Erişim adresi: https://www.dia.org/art/collection/object/officer-hussars-98007
  • Wood, S. T. (1998). Soliloquy I [Fotoğraf]. Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Erişim adresi: https://www.guggenheim.org/artwork/9408
  • Weiwei, A. (2007). Working Progress (Foundation of Light) [Enstalasyon]. Tate Modern, London. Erişim adresi: https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-liverpool/exhibition/real-thing-contemporary-art-china/real-thing-exhibition-guide-11

The Cycling of Tradition in Art: Reproduction of Contemporary Images from Traditional Images

Yıl 2022, Sayı: 27, 75 - 85, 28.01.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.948682

Öz

In
this
study,
instead
of
considering
the
concept
of
tradition
in
art
as
a
timeframe
stuck
in
a
certain
period,
it
has
been
argued
that
this
concept
feeds
each
other
by
considering
its
opposite
relationship
with
the
concepts
of
contemporary
and
tradition.
Likewise,
it
has
been
suggested
that
the
concept
of
contemporary
positions
itself
in
the
concept
of
tradition
in
the
time-­space
plane.
In
this
context,
traditional
images
in
artworks
are
defined
as
images;
those
reproduced
from
these
images
are
defined
as
modern
images.
In
light
of
these
definitions,
the
concepts
of
new
and
modern
have
also
been
discussed;
and
the
concept
of
new
has
been
proposed,
which
requires
a
dialectical
process,
can
negate
the
previous
one,
and
can
cause
break-­interruption.
The
concept
of
contemporary
is
defined
as
an
active
moment
in
a
particular
present.
Therefore,
while
modern
can
be
seen
as
the
will
and
process
of
transcending
the
routine
process
in
a
certain
way,
tradition
can
be
associated
with
continuity
up
to
the
present.
Alternative
reproduction
trends
such
as
appropriation
art
in
today's
contemporary
art
are
preferred
by
many
artists
such
as
Cindy
Sherman,
Ai
Weiwei,
and
Marina
Abramovic.
These
artists
tendencies
can
be
associated
with
a
new
and
modern
attitude
by
reproducing
traditional
images.
However,
this
approach
for
new
and
modern
brings
along
some
contradictions,
reinforces
the
traditional,
and
the
dependence
of
the
current
image
to
the
traditional
image
can
be
detected.
Consequently,
this
study
aims
to
decipher
the
assumed
determinations
by
analyzing
the
representations
of
traditional
and
modern
images
with
a
comparative
method.

Kaynakça

  • Artun, A. (2013, 21 Şubat). Sahte Sanat. e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adresi: https://www.e-skop.com/skopbulten/sahte-sanat/1162
  • Baudrillard, J. (2014). Sanat Komplosu Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1 (E. Gen, I. Ergüden. Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik Olarak Yeniden-Üretebilirlik Çağında Sanat Yapıtı (G. Sarı. Çev.). İstanbul: Zeplin Kitap.
  • Bourriaud, N. (2004). Postprodüksiyon Senaryo Olarak Kültür: Sanat Dünyayı Nasıl Yeniden Programlıyor (N. Saybaşlı, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Buchloh, B. H.D. (2018, 28 Mart). Temellük Sanatı ve Parodi (E. Gen, Çev.). e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adres: https://www.e-skop.com/skopbulten/temelluk-sanati-ve-parodi/3739
  • Cambridge Dictionary, (t.y). Appropriation. Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce/appropriation
  • Ersu, B. (2013). Sanatta Yeniden Anlamlandırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Etymonline, (t.y.). Modern. Erişim adresi: https://www.etymonline.com/word/modern#etymonline_v_17375
  • Genç, M. ve Tezcan, V. (2015). Gelenek ve Yenilik Kavramlarının Felsefi Tartışması Ekseninde Geleneksel Türk Sanatlarını Yeniden Düşünmek. Kalemişi Dergisi, 3(6), 135-156.
  • Géricault, T. (1812). The Charging Chasseur [Yağlıboya]. Louvre Museum, Paris. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Charging_Chasseur
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları. (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Guangyi, W. (2006). Great Criticism: Coca-Cola [Litografi Baskı]. The Kwai Po Collection, Hong Kong. Erişim adresi: https://www.artsy.net/artwork/wang-guangyi-wang-yan-yi-coca-cola-red-from-the-great-criticism-series
  • Guangyi, W. (2006). Great Criticism: Coca-Cola [Litografi Baskı]. The Kwai Po Collection, Hong Kong. Erişim adresi: https://www.artsy.net/artwork/wang-guangyi-wang-yan-yi-coca-cola-red-from-the-great-criticism-series
  • Kelleci, R. (2018, 2 Mart). Binbir Yüzlü Cindy Sherman. 5 Harfliler. Erişim adresi: https://www.5harfliler.com/binbir-yuzlu-cindy-sherman/
  • Konuhov, V. (1969). The Victory of Communism is Inevitable [Poster]. Musée D'Histoire Contemporaine, Paris. Erişim adresi: https://www.invaluable.com/auction-lot/propaganda-poster-the-victory-of-communism-is-ine-32-c-f3d440ca17
  • Lynton, N. (2015). Modern Sanatın Öyküsü (C. Çapan, S. Öziş, Çev.). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Mangion, C. (2015). Gelenek, İletişim ve Toplumsal Yeniden Üretim Üzerine. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (E. Yıldızer., M. Bal. Çev.), 25, 154-168.
  • Michelangelo, B. M. (1498-1499). Pietà [Mermer Heykel]. Saint Peter's Basilica, Rome. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Pietà_(Michelangelo)
  • Oxford Learner’s Dictionaries, (t.y). Up to date. Erişim adresi: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/up-to-date
  • Özlem, D. (2016). Kavramlar ve Tarihleri. İstanbul: Notos Kitap Yayınevi.
  • Touraine, A. (2002). Modernliğin Eleştirisi (H. Tufan, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rajchman, (2012, 31 Ekim). Çağdaş: Yeni Bir Fikir mi?. e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adresi: https://www.e-skop.com/skopbulten/cagdas-estetik-cagdas-yeni-bir-fikir-mi/949#_edn5
  • Sanzio, R. (1518-1519). La Fornarina [Ahşap üzerine yağlıboya]. Galleria Nazionale d'Arte Antica, Rome. Erişim adresi: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raffael_045.jpg
  • Sartre, J. P. (2009). İmgelem (A. Tümertekin, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sherman, C. (1989). Untitled#205 [Kromojenik renkli baskı]. The Board, Los Angels, CA. Erişim adresi: https://www.thebroad.org/art/cindy-sherman/untitled-205
  • Tatlin, V. (1920). Tatlin's Tower [Anıt Heykel]. Model of Tatlin's Tower in the courtyard of the Royal Academy, London. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Tatlin%27s_Tower
  • Yeksan, E. (2021, 14 Nisan). ‘Yeni’nin Diyalektiğine Doğru. e-skop sanat tarihi eleştiri. Erişim adresi: https://www.e-skop.com/skopbulten/‘yeninin-diyalektigine-dogru/6126
  • Wallis, H. (1856). The Death of Chatterton [Ahşap panel üzerine yağlıboya]. Yale Center for British Art, NH. Erişim adresi: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Henry_Wallis_-_The_Death_of_Chatterton_-_Google_Art_Project.jpg
  • Wiley, K. (2007). Officer of the Hussars [Yağlıboya]. Detroit Institute of Arts, Detroit, MI. Erişim adresi: https://www.dia.org/art/collection/object/officer-hussars-98007
  • Wood, S. T. (1998). Soliloquy I [Fotoğraf]. Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Erişim adresi: https://www.guggenheim.org/artwork/9408
  • Weiwei, A. (2007). Working Progress (Foundation of Light) [Enstalasyon]. Tate Modern, London. Erişim adresi: https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-liverpool/exhibition/real-thing-contemporary-art-china/real-thing-exhibition-guide-11
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Niyazi Değirmenci 0000-0003-3197-2788

Kaan Canduran 0000-0003-2170-2119

Erken Görünüm Tarihi 7 Eylül 2021
Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2021
Kabul Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Değirmenci, N., & Canduran, K. (2022). Sanatta Geleneğin Döngüsü: Güncel İmgelerin Geleneksel İmgelerden Yeniden Üretilmesi. Yedi(27), 75-85. https://doi.org/10.17484/yedi.948682

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.