Bu çalışma, Türkiye’deki
hastanelerde görev yapmakta olan yöneticilerin hizmetkâr liderlik özelliklerini
ne ölçüde ve ne tarzda göstermekte olduklarının belirlenmesi ve belirli bir
ölçeğin Türkiye bağlamında hizmetkâr liderlik tarzını ne derece karşılamakta
olduğunun tespiti amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda, söz konusu
ölçeğin güvenilirlik ve geçerlik çalışmasının yapılması amaçlanmıştır.
Çalışmada, sağlık kurumlarında çalışmakta olan yöneticilerin hizmetkâr liderlik
durumlarını değerlendirmek amacıyla Van Dierendonck ve Nuijten tarafından
geliştirilmiş Hizmetkâr Liderlik Ölçeği'nin (SLS) Türkçe geçerlik ve güvenirlik
çalışması yapılmıştır. Orijinal ölçek 30 sorudan ve 8 boyuttan oluşmaktadır.
Araştırma Şanlıurfa ilinde bulunan birinci basamak hastanelerde araştırmaya
katılmaya gönüllü kişiler üzerinde kişisel değerlendirme ve algılarını ölçen
araştırma anketi aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Betimleyici nitelikte ve
kesitsel özellikte bir araştırma yöntemi izlenmiştir. Katılımcılara anket, yüz yüze
görüşme yöntemi ile uygulanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, toplam 220 adet
(hemşire ve sağlık personeli) anket formu elde edilmiştir. Ölçeğin güvenilirlik
ve geçerlilik çalışmalarında faktör analizinde Açımlayıcı Faktör Analizi ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmıştır. Verilerin faktör analizini
desteklediği, analizler sonucu elde edilen faktör yapısının teori ve
literatürle uyumlu olup olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonucunda Hizmetkâr
Liderlik Ölçeğinin Türkçe formunun sağlık örgütlerinde kullanılabilecek biçimde
Türk kültüründe beş boyuttan oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak
kullanılabileceği görülmüştür.
In this study, it is aimed to
conduct a research for examining the servant leadership characteristics of
hospital administrators in Turkey and to perform the reliability and validity
analysis of a scale. For his purpose, in the study, Servant Leadership Scale
(SLS), developed by Van Dierendonck ve Nuijten was translated into Turkish in a
way to be used in health institutions, and to make validity and reliability
analyses. The original scale is composed of 30 items and 8 dimensions. This
study was performed among voluntary participated health staff working in first
level hospitals located in Şanlıurfa city. A descriptive and cross-sectional
research design has been followed. The questionnaire survey was performed
through face to face interviews with the participants. As a result of the
research, totally 220 (nurses and health staff) questionnaires were collected.
For the examination of reliability and validity of the scale, Exploratory
Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis were applied. It was observed
that the results of the factor structure of the scale supported theory and
previous literature. Consequently, it was revealed that the Turkish version of
Servant Leadership Questionnaire could be applied in health organizations and
it is a reliable and valid research instrument that could be utilized in
Turkish culture.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 5 |