BibTex RIS Cite

İstanbul için Ortak Aklı Belirlerken Bölgesel Kalkınmanın Yatay Keseni Olarak Yükseköğretim*

Year 2011, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 24, 01.06.2011

Abstract

Kalkınmanın en önemli bileşenlerinden olan beşeri sermayenin güçlendirilmesinin temelinde okulöncesinden başlayarak yükseköğretime kadar ulaşan, hayat boyu öğrenim stratejilerini belirlemiş güçlü bir eğitim sistemi yer almaktadır. Bu çalışmada beşeri sermayenin önemli belirleyicilerinden olan yükseköğretim konusu ve İstanbul'un bölgesel kalkınma süreci ile ilişkisi; 2023 Türkiye Vizyonu ile birlikte İstanbul'un bölgesel gelişme sürecinde yol gösterici ana doküman olarak hazırlanan 2010-2013 İstanbul Bölge Planının stratejileri ışığında tartışılacak ve bu stratejilerin hayata geçirilmesinde yükseköğretim konusunda yapılması gerekenler ele alınacaktır.

References

  • Milli Eğitim Bakanlığı (2002). <http://www.meb.gov.tr/Stats/Apk2002/ 3_2.htm>
  • UNDP (2008). Türkiye'de gençlik konulu Ulusal İnsani Gelişme Raporu.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı ekleri. Ekleri.pdf>
  • Türkiye Vizyonu. <http://www.ozetkitap.com/2023_turkiye_ vizyonu.pdf>
  • ÖSYM. 2009-2010 Öğretim yılı yükseköğretim istatistikleri kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Arbo, P. and Benneworth, P. (2007). Understanding the regional contribu- tion of higher education institutions: a literature review. OECD Education Working Papers, No. 9, doi:10.1787/161208155312.
  • Goddard, J. (1997). Regional development agencies - The perspective- from higher education. New Castle: Centre for Urban and Regional Development Studies (CURDS).
  • Kuruüzüm, A. ve Atsan, N. (2001). Analitik hiyerarşi yöntemi ve işlet- mecilik alanındaki uygulamaları. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(1), 83-105.
  • Saaty, T. L. (1989). Hierarchical-multiobjective systems. Control-Theory and Advanced Technology, 5(4), 485-489.
  • Wright, P. (2011). IPA Training Workshop, Oxford Intelligence. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.
  • Deloitte Consulting Group (2011). Greenfield Investments International Benchmarking. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.

Constituting the common wisdom for Istanbul: higher education as a cross cutting issue for regional development

Year 2011, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 24, 01.06.2011

Abstract

A sound education system, which is known to have determined lifetime learning strategies, takes its part as one of the most significant components of development on the enrichment of human capital starting from pre-school to higher education. In this article, the relationship between Istanbul's regional development process and the subject of higher education, which is one of the most important determinants of human capital, will be discussed in the light of 2023 Turkey's Vision and 2010-2013 Istanbul Regional Plan, which is the major document addressing the regional development process.

References

  • Milli Eğitim Bakanlığı (2002). <http://www.meb.gov.tr/Stats/Apk2002/ 3_2.htm>
  • UNDP (2008). Türkiye'de gençlik konulu Ulusal İnsani Gelişme Raporu.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı ekleri. Ekleri.pdf>
  • Türkiye Vizyonu. <http://www.ozetkitap.com/2023_turkiye_ vizyonu.pdf>
  • ÖSYM. 2009-2010 Öğretim yılı yükseköğretim istatistikleri kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Arbo, P. and Benneworth, P. (2007). Understanding the regional contribu- tion of higher education institutions: a literature review. OECD Education Working Papers, No. 9, doi:10.1787/161208155312.
  • Goddard, J. (1997). Regional development agencies - The perspective- from higher education. New Castle: Centre for Urban and Regional Development Studies (CURDS).
  • Kuruüzüm, A. ve Atsan, N. (2001). Analitik hiyerarşi yöntemi ve işlet- mecilik alanındaki uygulamaları. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(1), 83-105.
  • Saaty, T. L. (1989). Hierarchical-multiobjective systems. Control-Theory and Advanced Technology, 5(4), 485-489.
  • Wright, P. (2011). IPA Training Workshop, Oxford Intelligence. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.
  • Deloitte Consulting Group (2011). Greenfield Investments International Benchmarking. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.
There are 12 citations in total.

Details

Other ID JA58AK22PT
Journal Section Literature Review
Authors

Abdülmecit Karataş This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Karataş, A. (2011). İstanbul için Ortak Aklı Belirlerken Bölgesel Kalkınmanın Yatay Keseni Olarak Yükseköğretim*. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 17-24.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.