BibTex RIS Cite

İstanbul için Ortak Aklı Belirlerken Bölgesel Kalkınmanın Yatay Keseni Olarak Yükseköğretim*

Year 2011, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 24, 01.06.2011

Abstract

Kalkınmanın en önemli bileşenlerinden olan beşeri sermayenin güçlendirilmesinin temelinde okulöncesinden başlayarak yükseköğretime kadar ulaşan, hayat boyu öğrenim stratejilerini belirlemiş güçlü bir eğitim sistemi yer almaktadır. Bu çalışmada beşeri sermayenin önemli belirleyicilerinden olan yükseköğretim konusu ve İstanbul'un bölgesel kalkınma süreci ile ilişkisi; 2023 Türkiye Vizyonu ile birlikte İstanbul'un bölgesel gelişme sürecinde yol gösterici ana doküman olarak hazırlanan 2010-2013 İstanbul Bölge Planının stratejileri ışığında tartışılacak ve bu stratejilerin hayata geçirilmesinde yükseköğretim konusunda yapılması gerekenler ele alınacaktır.

References

  • Milli Eğitim Bakanlığı (2002). <http://www.meb.gov.tr/Stats/Apk2002/ 3_2.htm>
  • UNDP (2008). Türkiye'de gençlik konulu Ulusal İnsani Gelişme Raporu.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı ekleri. Ekleri.pdf>
  • Türkiye Vizyonu. <http://www.ozetkitap.com/2023_turkiye_ vizyonu.pdf>
  • ÖSYM. 2009-2010 Öğretim yılı yükseköğretim istatistikleri kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Arbo, P. and Benneworth, P. (2007). Understanding the regional contribu- tion of higher education institutions: a literature review. OECD Education Working Papers, No. 9, doi:10.1787/161208155312.
  • Goddard, J. (1997). Regional development agencies - The perspective- from higher education. New Castle: Centre for Urban and Regional Development Studies (CURDS).
  • Kuruüzüm, A. ve Atsan, N. (2001). Analitik hiyerarşi yöntemi ve işlet- mecilik alanındaki uygulamaları. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(1), 83-105.
  • Saaty, T. L. (1989). Hierarchical-multiobjective systems. Control-Theory and Advanced Technology, 5(4), 485-489.
  • Wright, P. (2011). IPA Training Workshop, Oxford Intelligence. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.
  • Deloitte Consulting Group (2011). Greenfield Investments International Benchmarking. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.

Constituting the common wisdom for Istanbul: higher education as a cross cutting issue for regional development

Year 2011, Volume: 1 Issue: 1, 17 - 24, 01.06.2011

Abstract

A sound education system, which is known to have determined lifetime learning strategies, takes its part as one of the most significant components of development on the enrichment of human capital starting from pre-school to higher education. In this article, the relationship between Istanbul's regional development process and the subject of higher education, which is one of the most important determinants of human capital, will be discussed in the light of 2023 Turkey's Vision and 2010-2013 Istanbul Regional Plan, which is the major document addressing the regional development process.

References

  • Milli Eğitim Bakanlığı (2002). <http://www.meb.gov.tr/Stats/Apk2002/ 3_2.htm>
  • UNDP (2008). Türkiye'de gençlik konulu Ulusal İnsani Gelişme Raporu.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı.
  • İstanbul Kalkınma Ajansı (2010). 2010-2013 İstanbul Bölge Planı ekleri. Ekleri.pdf>
  • Türkiye Vizyonu. <http://www.ozetkitap.com/2023_turkiye_ vizyonu.pdf>
  • ÖSYM. 2009-2010 Öğretim yılı yükseköğretim istatistikleri kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Arbo, P. and Benneworth, P. (2007). Understanding the regional contribu- tion of higher education institutions: a literature review. OECD Education Working Papers, No. 9, doi:10.1787/161208155312.
  • Goddard, J. (1997). Regional development agencies - The perspective- from higher education. New Castle: Centre for Urban and Regional Development Studies (CURDS).
  • Kuruüzüm, A. ve Atsan, N. (2001). Analitik hiyerarşi yöntemi ve işlet- mecilik alanındaki uygulamaları. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(1), 83-105.
  • Saaty, T. L. (1989). Hierarchical-multiobjective systems. Control-Theory and Advanced Technology, 5(4), 485-489.
  • Wright, P. (2011). IPA Training Workshop, Oxford Intelligence. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.
  • Deloitte Consulting Group (2011). Greenfield Investments International Benchmarking. 1. Ulusal Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejileri Çalıştayı, Ankara.
There are 12 citations in total.

Details

Other ID JA58AK22PT
Journal Section Literature Review
Authors

Abdülmecit Karataş This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Karataş, A. (2011). İstanbul için Ortak Aklı Belirlerken Bölgesel Kalkınmanın Yatay Keseni Olarak Yükseköğretim*. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 17-24.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.