Yükseköğretime geçiş sürecindeki kararlar sadece bireylerin kariyer yollarını değil aynı zamanda toplumun uzun vadeli istihdam yapısını ve stratejik insan kaynağı planlamasını belirlemede kritik öneme sahiptir. Bu süreçte dijital kariyer rehberliği sistemleri bireylere veri temelli karar desteği sunarak adayların daha bilinçli tercihler yapmalarına olanak tanımaktadır. Ancak bu sistemlerin hedeflenen amaca hizmet edebilmesinin en temel ölçütlerinden biri kullanılabilirliktir. Bu çalışmada Yükseköğretim Atlası (YÖK Atlas) sisteminin kullanılabilirliği; etkililik, verimlilik ve kullanıcı memnuniyeti boyutları açısından incelenmiştir. Araştırma, yükseköğretime geçiş sürecindeki sekiz lise son sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, Program Atlası, Tercih Sihirbazı ve Mezun Başarı Atlası gibi modülleri kapsayan otantik görevler üzerinden kullanılabilirlik değerlendirmelerini gerçekleştirmiştir. Etkililik görev tamamlama oranlarıyla, verimlilik göz hareketleri, sesli düşünme verileri, süre analizleri gibi bilişsel çaba göstergeleriyle, memnuniyet ise anketlerle değerlendirilmiştir. Bulgular, görevlerin önemli ölçüde tamamlandığını ancak yüksek bilişsel çaba gerektirdiğini göstermiştir. Bu durum, içerik organizasyonu, arama fonksiyonunun kısıtlılığı, modüller arası bilgi bütünlüğü, yönlendirme mekanizmalarının yetersizliği gibi kullanılabilirlik problemlerini ortaya koymaktadır. YÖK Atlas katılımcılar tarafından faydalı ve güvenilir bir kaynak olarak görülürken kullanım kolaylığı düşük olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, çok yöntemli kullanılabilirlik yaklaşımlarından yararlanılarak yürütülen bu çalışmada YÖK Atlas sisteminin daha sezgisel ve kullanıcı dostu bir dijital kariyer rehberlik sistemi aracı haline gelmesi için mevcut kullanılabilirlik problemleri belirlenmiş ve iyileştirme önerileri sunulmuştur.
Yükseköğretime geçiş dijital kariyer rehberliği kullanılabilirlik insan-bilgisayar etkileşimi göz-izleme
Bu araştırma Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Etik Kurulu onayı ile yürütülmüş olup, tüm süreçlerde araştırma ve yayın etiği ilkelerine uyulmuştur.
The decision-making process during the transition to higher education is crucial for shaping individuals career trajectories and influencing society’s long-term employment patterns and strategic human resource planning. Digital career guidance systems aim to facilitate this process by providing data-driven decision support that enables students to make more informed choices. However, usability stands as one of the most fundamental criteria for ensuring that such systems can effectively serve their intended purpose. The usability of the Higher Education Atlas (YÖK Atlas) was evaluated in terms of effectiveness, efficiency, and user satisfaction. This study was conducted with eight high school seniors who were in the process of transitioning to higher education. Participants completed usability evaluations through authentic tasks involving modules, such as the Program Atlas, Preference Wizard, and Graduate Success Atlas. Effectiveness was measured by task completion rates, efficiency through cognitive effort indicators (eye-tracking, think-aloud, and duration analysis), and satisfaction through surveys. The results showed that while most tasks were completed successfully, participants invested considerable cognitive effort. Usability issues were observed in content organization, limited search functionality, inconsistencies across modules, and inadequate guidance mechanisms. While participants valued YÖK Atlas as a valuable and reliable resource, they reported that it was difficult to use. The main problems concerned content organization, weak search functions, inconsistencies between modules, and a lack of precise guidance. Conducted using a multi-method usability approach, this study identified existing usability problems and provided recommendations to enhance navigation and interaction design, making the platform more intuitive and user-friendlyon support that enables students to make more informed choices. However, usability stands as one of
Higher education transition digital career guidance usability human-computer interaction eye-tracking
This research was conducted with the approval of the Ethics Committee of Hatay Mustafa Kemal University, and all procedures were carried out in accordance with research and publication ethics.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Educational Technology and Computing |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | August 31, 2025 |
| Acceptance Date | December 1, 2025 |
| Publication Date | December 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 3 |