This study consists of two phases. The first
phase offers an evaluation of the Transition From Primary to Secondary
Education (TAFSED) Exam while the second phase explores science teachers’ views
regarding the removal of the TAFSED. Within this
context, the purpose of this research is to investigate the views of the
Science Teachers about the TAFSED. The participants are 10 science teachers who
are working at different secondary schools in Van province during 2017-2018
academic year. The research employs qualitative
methodology and a special case study and uses semi-structured interviews as a
data collection method. There were seven open ended questions in the interview
protocol. Science teachers state that the TAFSED increased students'
motivation, and the collaboration between among students, their teacher and
parents. The teachers also point out the negative aspects of the exam; they
argue that the exam is being used as a tool to assess the performance of
teachers by the school administration; it creates a competitive environment,
increases stress among teachers and weakens the social relations. Teachers have stated that the removal of the
exam would create positive outcomes for the students and makes families be
happy. On the other hand, some of the negative aspects of removing the exams
are expressed as follows; it would create ambiguity regarding how students would
be placed to in high schools, it might increase students’ motivation and it would create anxiety
as all the expenses made by parents would be in vain.
İki aşamadan oluşan bu çalışmanın birinci
aşamasında Temel Eğitimden
Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından
yapılan değerlendirmeler incelenirken, ikinci aşamasında TEOG sınavının
kaldırılmasına yönelik Fen Bilimleri öğretmenlerinin düşünceleri incelenmiştir.
Bu kapsamda çalışmanın amacı, TEOG sınavı ve bu sınavın kaldırılması konusunda Fen
Bilimleri öğretmenlerinin görüşlerine başvurmaktır. Çalışmanın katılımcılarını, 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Van ilinde Milli Eğitime Bağlı farklı ortaokullarda görev yapan
10 Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada, nitel araştırma
yaklaşımlarından özel durum yöntemi ve veri toplama aracı olarak da yarı
yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Mülakat formunda, yedi açık uçlu soru
yer almıştır. Fen Bilimleri öğretmenleri TEOG sınavının, öğrencilerin derse karşı
motivasyonlarını artırdığını bunun yanında öğretmen, öğrenci ve veli
dayanışmasına katkı sağladıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler, bu sınav ile
okul idaresinin ve öğretmenlerinin değerlendirildiğini, rekabet ortamının ve
stresin oluştuğunu, sosyal ilişkilerin zayıfladığını belirterek sınavın olumsuz
yönlerine dikkat çekmişlerdir. Öğretmenler, TEOG’un kaldırılmasının öğrencilerüzerinde olumlu etki yarattığını, her öğrencinin sınavsız bir şekilde
herhangi bir liseye yerleşeceğini ve ailelerinde bu durumdan mutlu olduğunu ifade
etmiştir. Bunun yanında öğretmenler, TEOG’un kaldırılmasının doğuracağı
olumsuzlukları ise şöyle ifade etmişlerdir. Yeni sınav sistemi açıklanmadan TEOG’un
kaldırılmasının; öğrenci, öğretmen ve velilerde belirsizlikler oluşturduğu,
öğrencilerin derse karşı motivasyonlarının azaldığı, öğrencilerin çalışmaları
ve velilerin çocuklar için yapmış oldukları maddi masrafların boşuna gittiğini
ve kaygılarının oluştuğunu belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |