Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Science Teachers’ Views on the Removal of the Transition from Primary to Secondary Education Exam

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 383 - 416, 29.11.2018

Öz

This study consists of two phases. The first
phase offers an evaluation of the Transition From Primary to Secondary
Education (TAFSED) Exam while the second phase explores science teachers’ views
regarding the removal of the TAFSED. Within this
context, the purpose of this research is to investigate the views of the
Science Teachers about the TAFSED. The participants are 10 science teachers who
are working at different secondary schools in Van province during 2017-2018
academic year.  The research employs qualitative
methodology and a special case study and uses semi-structured interviews as a
data collection method. There were seven open ended questions in the interview
protocol. Science teachers state that the TAFSED increased students'
motivation, and the collaboration between among students, their teacher and
parents. The teachers also point out the negative aspects of the exam; they
argue that the exam is being used as a tool to assess the performance of
teachers by the school administration; it creates a competitive environment,
increases stress among teachers and weakens the social relations.  Teachers have stated that the removal of the
exam would create positive outcomes for the students and makes families be
happy. On the other hand, some of the negative aspects of removing the exams
are expressed as follows; it would create ambiguity regarding how students would
be placed to in high schools, it might increase students’ motivation and it would create anxiety
as all the expenses made by parents would be in vain.

Kaynakça

  • Atila, M. E. ve Özeken, Ö. F. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavı: Fen bilimleri öğretmenleri ne düşünüyor? On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 124-140.
  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(2), 200-209.
  • Buyruk, H. (2014). Öğretmen performansının göstergesi olarak merkezi sınavlar ve eğitimde performans değerlendirme. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 28-42.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education. New York: Rutledge.
  • Çepni, S ve Çil, E (2010). Yeni fen ve teknoloji programları (4-8): planlama, uygulama ve seviye belirleme sınavı ile ilişkilendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. London: Sage publications.
  • Dinç, E., Dere, İ. ve Koluman, S. (2014). Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423.
  • Erdoğan, İ., Meşeci Giorgetti, F. ve Çifçili, V. (2011). Seviye belirleme sınavı yordayıcıları ve eğitim imkânlarında eşitlik sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 215-228. Gündoğdu, K., Kızıltaş, E. ve Çimen, N. (2010). Seviye belirleme sınavına (SBS) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği). İlköğretim Online, 9(1), 316-330.
  • Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2009). Türkiye’de millî eğitim sistemi: yapısal sorunlar ve öneriler. Ankara: SETA.
  • Gür, B., Çelik Z. ve Coşkun, İ. (2013). Türkiye’de ortaöğretimin geleceği: Hiyerarşi mi eşitlik mi? Seta Analiz, 69, 1-26.
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Miles, B. M., & Huberman A. M., (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. California, USA: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2008). Ortaöğretime geçiş sistemi, seviye belirleme sınavı ve 6 ve 7’nci sınıflar devlet parasız yatılılık ve bursluluk sınavı e-kılavuzu. www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2018/2018_IOKBS.pdfd adresinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2010). Seviye belirleme sınavının değerlendirilmesi. www.meb.gov.tr/earged/earged/sbs_deger.pdf adresinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2014). Temel eğitimden orta öğretime geçiş. http://oges.meb.gov.tr/docs2104/sunum.pdf adresinde alınmıştır.
  • Ocak, G., Akgül, A., Yıldız S. Ş. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sistemi’ne (OGES) yönelik görüşleri (Afyonkarahisar Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 37–55.
  • Örücü, D. ve Şimşek H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye’de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 167-197.
  • Özkan, M. ve Özdemir, E. B. (2014). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin ve öğretmenlerinin ortaöğretime geçişte uygulanan merkezi ortak sınavlara ilişkin görüşleri. Tarih Okulu Dergisi, 7(10), 441-453.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
  • Şad,d S. N. ve Şahiner Y. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. İlköğretim Online, 15(1), 53-76.
  • Şahin, S., Uz-Baş, A., şahin-Fırat, N. ve Sucuoğlu, H. (2012). İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 847-878.
  • URL-1. (2017). LGS, OKS, SBS derken TEOG da bitiyor, son 13 yılda beşinci sistem geliyor. http://www.hurriyet.com.tr/lgs-oks-sbs-derken-teog-da-bitiyor-son-13-yilda-besinci-sistem-geliyor-40581137. adresinde indirilmiştir.
  • URL-2. (2017). TEOG kaldırılıyor, eğitimciler yorumladı. http://www.hurriyet.com.tr/son-dakika-teog-kaldiriliyor-egitimciler-yorumladi-40580681. adresinde alınmıştır.
  • Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary issues and practical approaches. London: Continuum
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yiğittir, S., ve Çalışkan, H. (2013). Seviye belirleme sınavında sosyal bilgiler alanında sorulan soruların kapsam geçerliği açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 42(197), 145-157.
  • Zayimoğlu-Öztürk, F. ve Aksoy, H. (2014). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş modelinin sekizinci sınıf öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ordu ili örneği). On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2). 439-454.
  • Zorlu, Z. ve Zorlu, F. (2015). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme ortamına yönelik öğrencilerin düzeyleri ve öğretmen görüşleri. Route Educational and Social Journal, 2(1), 103-114.

Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavına ve Bu Sınavın Kaldırılmasına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 383 - 416, 29.11.2018

Öz

İki aşamadan oluşan bu çalışmanın birinci
aşamasında Temel Eğitimden
Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından
yapılan değerlendirmeler incelenirken, ikinci aşamasında TEOG sınavının
kaldırılmasına yönelik Fen Bilimleri öğretmenlerinin düşünceleri incelenmiştir.
Bu kapsamda çalışmanın amacı, TEOG sınavı ve bu sınavın kaldırılması konusunda Fen
Bilimleri öğretmenlerinin görüşlerine başvurmaktır.  Çalışmanın katılımcılarını, 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Van ilinde Milli Eğitime Bağlı farklı ortaokullarda görev yapan
10 Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada, nitel araştırma
yaklaşımlarından özel durum yöntemi ve veri toplama aracı olarak da yarı
yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Mülakat formunda, yedi açık uçlu soru
yer almıştır. Fen Bilimleri öğretmenleri TEOG sınavının, öğrencilerin derse karşı
motivasyonlarını artırdığını bunun yanında öğretmen, öğrenci ve veli
dayanışmasına katkı sağladıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler, bu sınav ile
okul idaresinin ve öğretmenlerinin değerlendirildiğini, rekabet ortamının ve
stresin oluştuğunu, sosyal ilişkilerin zayıfladığını belirterek sınavın olumsuz
yönlerine dikkat çekmişlerdir. Öğretmenler, TEOG’un kaldırılmasının öğrenciler
üzerinde olumlu etki yarattığını, her öğrencinin sınavsız bir şekilde
herhangi bir liseye yerleşeceğini ve ailelerinde bu durumdan mutlu olduğunu ifade
etmiştir. Bunun yanında öğretmenler, TEOG’un kaldırılmasının doğuracağı
olumsuzlukları ise şöyle ifade etmişlerdir. Yeni sınav sistemi açıklanmadan TEOG’un
kaldırılmasının; öğrenci, öğretmen ve velilerde belirsizlikler oluşturduğu,
öğrencilerin derse karşı motivasyonlarının azaldığı, öğrencilerin çalışmaları
ve velilerin çocuklar için yapmış oldukları maddi masrafların boşuna gittiğini
ve kaygılarının oluştuğunu belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Atila, M. E. ve Özeken, Ö. F. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavı: Fen bilimleri öğretmenleri ne düşünüyor? On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 124-140.
  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(2), 200-209.
  • Buyruk, H. (2014). Öğretmen performansının göstergesi olarak merkezi sınavlar ve eğitimde performans değerlendirme. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 28-42.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education. New York: Rutledge.
  • Çepni, S ve Çil, E (2010). Yeni fen ve teknoloji programları (4-8): planlama, uygulama ve seviye belirleme sınavı ile ilişkilendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. London: Sage publications.
  • Dinç, E., Dere, İ. ve Koluman, S. (2014). Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 397-423.
  • Erdoğan, İ., Meşeci Giorgetti, F. ve Çifçili, V. (2011). Seviye belirleme sınavı yordayıcıları ve eğitim imkânlarında eşitlik sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 215-228. Gündoğdu, K., Kızıltaş, E. ve Çimen, N. (2010). Seviye belirleme sınavına (SBS) ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Erzurum il örneği). İlköğretim Online, 9(1), 316-330.
  • Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2009). Türkiye’de millî eğitim sistemi: yapısal sorunlar ve öneriler. Ankara: SETA.
  • Gür, B., Çelik Z. ve Coşkun, İ. (2013). Türkiye’de ortaöğretimin geleceği: Hiyerarşi mi eşitlik mi? Seta Analiz, 69, 1-26.
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin seviye belirleme sınavındaki başarısına etki eden unsurların farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Miles, B. M., & Huberman A. M., (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. California, USA: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2008). Ortaöğretime geçiş sistemi, seviye belirleme sınavı ve 6 ve 7’nci sınıflar devlet parasız yatılılık ve bursluluk sınavı e-kılavuzu. www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2018/2018_IOKBS.pdfd adresinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2010). Seviye belirleme sınavının değerlendirilmesi. www.meb.gov.tr/earged/earged/sbs_deger.pdf adresinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2014). Temel eğitimden orta öğretime geçiş. http://oges.meb.gov.tr/docs2104/sunum.pdf adresinde alınmıştır.
  • Ocak, G., Akgül, A., Yıldız S. Ş. (2010). İlköğretim öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sistemi’ne (OGES) yönelik görüşleri (Afyonkarahisar Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 37–55.
  • Örücü, D. ve Şimşek H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye’de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 167-197.
  • Özkan, M. ve Özdemir, E. B. (2014). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin ve öğretmenlerinin ortaöğretime geçişte uygulanan merkezi ortak sınavlara ilişkin görüşleri. Tarih Okulu Dergisi, 7(10), 441-453.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
  • Şad,d S. N. ve Şahiner Y. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri. İlköğretim Online, 15(1), 53-76.
  • Şahin, S., Uz-Baş, A., şahin-Fırat, N. ve Sucuoğlu, H. (2012). İlköğretim okulu öğrenci ile öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 9(2), 847-878.
  • URL-1. (2017). LGS, OKS, SBS derken TEOG da bitiyor, son 13 yılda beşinci sistem geliyor. http://www.hurriyet.com.tr/lgs-oks-sbs-derken-teog-da-bitiyor-son-13-yilda-besinci-sistem-geliyor-40581137. adresinde indirilmiştir.
  • URL-2. (2017). TEOG kaldırılıyor, eğitimciler yorumladı. http://www.hurriyet.com.tr/son-dakika-teog-kaldiriliyor-egitimciler-yorumladi-40580681. adresinde alınmıştır.
  • Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary issues and practical approaches. London: Continuum
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yiğittir, S., ve Çalışkan, H. (2013). Seviye belirleme sınavında sosyal bilgiler alanında sorulan soruların kapsam geçerliği açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 42(197), 145-157.
  • Zayimoğlu-Öztürk, F. ve Aksoy, H. (2014). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş modelinin sekizinci sınıf öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ordu ili örneği). On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2). 439-454.
  • Zorlu, Z. ve Zorlu, F. (2015). Fen ve teknoloji dersinde öğrenme ortamına yönelik öğrencilerin düzeyleri ve öğretmen görüşleri. Route Educational and Social Journal, 2(1), 103-114.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Bakırcı 0000-0002-7142-5271

Merve Gül Kırıcı Bu kişi benim 0000-0001-8959-4770

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakırcı, H., & Kırıcı, M. G. (2018). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavına ve Bu Sınavın Kaldırılmasına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 383-416.