Science and Engineering Applications was added
the science course curriculum so the number of subject areas was increased from
4 to 5.This field includes the strategies for delivering students to the level
of innovation and invention, looking at interdisciplinary perspective to the
problems, creation product using knowledge and skills, and how they can add
value to these products by integrating science with mathematics, technology and
engineering. Therefore, teachers who are expected to develop these skills and
teachers' teaching activities should be improved. In this study, it is aimed to
evaluate teaching activities developed and applied by classroom teacher
candidates on the basis of Engineering Design Process in the scope of Science
Teaching-II course of Istanbul Aydin University Faculty of Education and to
reveal the troubles that may be experienced at school. This study is specific
case study and based on document analysis. In this kind of research student
experience, effects of a school reform or qualifications of an education
program are examined. Special case studies can also be used to explain
cause-effect relationship or to provide information to decision-making in some
very complex cases. The sampling of the study is formed of 45 teacher
candidates studying in 3rd class of Istanbul Aydın University Faculty of
Educational Studies Classroom Teaching Department. Results were obtained by
evaluation of 45 activities developed by teacher candidates by researchers
according to determined examination criteria. In activities developed and tried
to make a product a low level performance detected in problem description and
intelligibility of described problem as the first and most important step.
Likewise, due
to
problems and difficulties experienced in problem description step also
performance in generating creative solutions and to make prototype is also low.
Taking into account individual problems in engineering design based activities
developed and applied by teacher candidates and considering importance of
growing teacher candidates being informed about new methods and techniques it
is recommended to include engineering design based science teaching to teacher
education programs.
Engineering Design Based Science Instruction STEM Education Primary Engineering Applications
Güncellenen Fen Bilimleri dersi öğretim programına,
Fen ve Mühendislik Uygulamaları konu alanı eklenerek konu alanı sayısı 4 ten 5
çıkarılmıştır. Bu alan, fen bilimlerinin matematik, teknoloji ve mühendislikle
bütünleştirilmesi sağlanarak, problemlere disiplinler arası bakış açısı
kazandırmasını, öğrencileri buluş ve inovasyon yapabilme seviyesine
ulaştırarak, edindikleri bilgi ve beceriler sayesinde ürün oluşturmalarını ve
bu ürünlere nasıl katma değer kazandırılabilecekleri konusunda ki genel stratejileri
kapsamaktadır. Bu becerileri geliştirmesi beklenen öğretmenlerin, FeTeMM
alanındaki becerileri geliştirilmeli ve öğrencileri etkin kılacak öğretim
etkinlikleri üretip uygulamaları sağlanmalıdır. Bu kapsamda, bu çalışmada İstanbul
Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programında verilen Fen ve
Teknoloji Öğretimi-II dersi kapsamında, verilen eğitimler sonrasında, öğretmen
adaylarının Mühendislik Tasarım Süreci temel alınarak geliştirdikleri ve
yürütmeye çalıştıkları öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi ve
yaşanabilecek aksaklıkların ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Özel durum
yaklaşımı ile yürütülen çalışmada bulgular 2015-2016 eğitim-öğretim döneminin
bahar yarıyılında 45 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Bulgular öğretmen
adaylarının geliştirdiği ve ürün haline getirmeye çalıştığı 45 etkinliğin
araştırmacılar tarafından belirlenen inceleme kriterlerine göre
değerlendirilmesi ile elde edilmiştir. Geliştirilen ve ürün haline getirilmeye
çalışılan etkinliklerde, ilk ve en önemli basamak olan problem tanımlama ve
tanımlanan problemin anlaşılırlığı kısmında düşük nitelikte bir performans ile
karşılaşılmıştır. Aynı şekilde problem belirleme basamağında yaşanan sıkıntılar
nedeni ile yaratıcı çözüm üretme ve model haline getirme basamaklarında elde
edilen performans düşük niteliktedir. Öğretmen adaylarının geliştirerek
uygulamaya çalıştığı mühendislik tasarım
temelli etkinliklerde, bireysel olarak
yaşadıkları sıkıntılar göz önüne alındığında, gelişmelerin uygulayıcısı olacak
öğretmen adaylarının yeni yöntem ve tekniklerden haberdar olarak yetiştirilmesi
ve öğretmen yetiştirme programlarına mühendislik tasarım temelli fen
öğretiminin dâhil edilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |