Abstract:
In primary education, music is used as a daily activity in line with the
musical maturity of the student. Here, music functions as a tool used for
teaching other lessons subjects. Accordingly, the classroom teacher who is
responsible for carrying out primary education lessons can use music in all
lessons.
The aim of this research is to
investigate whether the music lessons taken by the class teacher candidates who
are studying at Gaziosmanpaşa University Faculty of Education can affect their
music self-sufficiency levels. To do the research, in the fall semester of
2017-2018 academic year, from 125 second class students who took music lessons
in Gaziosmanpaşa University Class Teaching program, 112 students provided full
participation. As data collection tool, Afacan (2008) ''Music teaching
self-sufficiency scale'' was used. This study was conducted following a single group
pretest-post-test model from pre-trial designs. The process was carried out with self-sufficiency
pretest, music lessons and self-sufficiency post-test applied to teacher
candidates. Normal distribution was studied by paired t-test. According to the
findings, music lessons taken by elementary school teacher candidates who are
educated in Gaziosmanpaşa University Faculty of Education are generally
effective on their music self-sufficiency levels.
Öz: İlköğretimde müzik,
öğrencinin müzikal olgunluk durumuna göre planlanarak günlük bir aktivite
olarak kullanılır. Burada müzik, diğer ders konularının öğretimi için bir araç
niteliği taşır. Böylece ilköğretim derslerini yürütmekle görevli olan sınıf
öğretmeni, müziği tüm derslerde kullanabilir.
Bu
araştırma ile, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmeni
adaylarının aldığı müzik dersinin, öğrencilerin müzik öz-yeterlilik düzeylerine
etkisi olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmaya, 2017–2018
eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim
Sınıf Öğretmenliği bölümünde müzik dersini alan 125 ikinci sınıf öğrenciden 112’si
sürece tam katılım sağlamıştır. Veri elde etmede araç
olarak; Afacan (2008) “Müzik Öğretimi Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma, deneme öncesi desenlerden tek gruplu
öntest-sontest modeliyle yürütülmüştür. İşlem, sırasıyla; öğretmen
adaylarına uygulanan özyeterlik öntesti, müzik dersi ve özyeterlik sontesti ile
yürütülmüştür. Normal dağılım sağlanmasıyla parametrik test yöntemlerinden eşleştirilmiş
t testi kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre, sınıf
öğretmeni adaylarının aldığı müzik dersi genel olarak, onların müzik
öz-yeterlilik düzeylerine olumlu yönde etkili olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |