Research Article
BibTex RIS Cite

An Examination of Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge, 21st Century Skills, and Teaching Motivation in the Context of Religious Education in Relation to Various Variables

Year 2025, Issue: 47, 86 - 114, 09.07.2025
https://doi.org/10.14582/zgefd.1705052

Abstract

This study examines if significant variations are present in the 21st-century skills, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), and teaching motivation of Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK) instructors, contingent upon demographic factors including their gender, professional seniority, educational backround, and teaching level. The research was conducted using the descriptive survey model. The participants of the study consisted of 225 RCMK teachers working in Düzce province during the fall semester of the 2023–2024 academic year. Data were collected using the “21st Century Skills Scale,” the “TPACK Scale,” and the “Teaching Motivation Scale.” Statistical examinations encompassed independent samples t-tests and one-way Analysis of Variance (ANOVA). Findings indicated no statistically significant distinctions in educators' 21st-century skills or TPACK levels based on their gender, professional seniority, or teaching level. However, a significant difference emerged regarding educational background. While teaching motivation did not differ significantly by gender or teaching level, significant variations were observed concerning professional seniority and educational backround.

References

  • Akan, E., & Timur, B. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl beceri ve STEM uygulamaları yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 4(1), 42-56. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2945055
  • Akdemir, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri çerçevesinde dijital yetkinlik düzeyi: Adana ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Akıska, T. (2022). Türkçe öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin ıncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Aktan, O. (2020). Evaluation of postgraduate education for the teachers career development. Journal of Higher Education and Science, 10(3), 596. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.419
  • Algül, Ö. (2022). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde eleştirel düşünme: dokuzuncu sınıf ders kitabı ve öğretmen görüşleri üzerine bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkoç, N. (2020). Okulöncesi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl öğrenen becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelemesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Appova, A., & Arbaugh, F. (2018). Teachers’ motivation to learn: Implications for supporting professional growth. Professional development in education, 44(1), 5-21. https://doi.org/10.1080/19415257.2017.1280524
  • Aras, İ., & Öztürk, V. (2019). İmam hatip ortaokulu din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin özel alan yeterlilikleri. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (7), 101-123. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/758025
  • Argon, T., & Cicioğlu, M. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile öğretme motivasyonları. The Journal of Academic Social Science Studies, 4(57). https://doi.org/10.9761/JASSS7108
  • Arif, M., & Abd Aziz, M. K. N. (2023). Islamic religious education learning model in the 21st century: Systematic literature review. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 6(2), 237-262. https://doi.org/10.33367/ijies.v6i2.4417
  • Arslantaş, H. İ., Tösten, R., & Marakçı, D. B. (2018). Lise öğretmenlerinde mesleki motivasyon unsurları: Karma yöntemli bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 880-895. https://doi.org/10.17860/mersinefd.485161
  • Aşlamacı, İ. (2023). 21. yüzyıl becerileri ve din eğitimi-eleştirel bir yaklaşım. Dem Yayınları.
  • Ateşoğlu, S. K. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Avcı, T. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve özgüven düzeylerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Celal Bayar Üniversitesi.
  • Ay, Y., Karadag, E., & Acat, M.B. (2015). The technological pedagogical content knowledge-practical (tpack-practical) model: Examination of its validity in the Turkish culture via structural equation modeling. Computers & Education, 88, 97-108. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.04.017
  • Bal, M. S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 15-32. https://doi.org/10.9779/PUJE468
  • Balkaş-Yaşar, E. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve stem tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Barası, M., & Erdamar, G. (2021). 2018 Ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: Öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1). https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-851474
  • Berkant, H. G. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Eğitim Yansımaları, 1(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403466
  • Bieg, S., Backes, S., & Mittag, W. (2011). The role of intrinsic motivation for teaching, teachers' care and autonomy support in students' self-determined motivation. Journal for educational research online, 3(1), 122-140. https://doi.org/10.25656/01:4685
  • Boran, G. (2022). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Börü, N. (2018). The factors affecting teacher-motivation. International Journal of Instruction, 11(4), 761-776. https://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2018_4_48.pdf.
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretme motivasyonu düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Candan, D. G., & Gencel, İ. E. (2015). Öğretme Motivasyonu Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 72-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181542
  • Carvalho, J., & Chima, F. O. (2014). Applications of structural equation modeling in social sciences research. American International Journal of Contemporary Research, 4 (1), 6-11. http://www.aijcrnet.com/journals/Vol_4_No_1_January_2014/2.pdf.
  • Cingöz, O., & Akyürek, S. (2021). DKAB öğretmenlerinin, ölçme ve değerlendirme tekniklerini eleştirel düşünme eğitimine katkı sağlayacak şekilde kullanma durumları. Bilimname, 2021(44), 239-278. https://doi.org/10.28949/bilimname.695541
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Ciğilli, E., & Eryaman, M.Y. (2023). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(44), 47-82. https://doi.org/10.29329/mjer.2023.571.3
  • Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.
  • Çınar, F. S. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve görüşlerinin incelenmesi (Çorum ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Çelik, B. N. (2022). Teknostresin öğretmenlerin öğretme motivasyonu ve mutluluk düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bülent Eecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Darsih, E. (2018). Learner-centered teaching: What makes it effective. Indonesian EFL Journal, 4(1), 33-42. https://doi.org/10.25134/ieflj.v4i1.796.
  • Demirel, F. (2022). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl beceri düzeyleri, fen başarıları ve fen dersine yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Demirkol, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-54. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/706940
  • Doğan, A., & Doğan, İ. (2022). İlkokullarda görev yapmakta olan okul yöneticilerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 6(2), 39-53. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2439552
  • Doğru, E., & Aydın, F. (2017). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile ilgili yeterliliklerinin incelenmesi/examining the skills of geography teachers’ technological pedagogical content knowledge. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 485-506. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i2.686
  • Duran, M. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin 21. yy. becerileri öğretimi, girişimci öğretmen ve yaratıcılığı besleme davranış düzeylerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 813-850. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309224
  • Ekşici, Ü., & Berkant, H. G. (2024). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin değer eğitiminin davranışa aktarılmasındaki sorunların nedenlerine ve çözüm yollarına ilişkin görüşleri. Eğitim Yansımaları, 8(2), 119-138. https://doi.org/10.70740/eduref.1544909
  • Elçi, A. C., Tuncel, F., Demiroğları, B., Akman, P., Elçi, R. M., & Kutlu, M. O. (2020). Ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri. Turkish Studies, 15(5), 3315-3326. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.46323
  • El Hiyaroh, D., Salimah, I. D., & Thohir, M. (2022). Perception of islamic religious education teachers based on TPACK. Edukasi: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 107-118. https://doi.org/10.54956/edukasi.v10i1.308
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/286576
  • Genç, M. M., & Yılmaz, M. (2024). Mesleki motivasyon kaynakları açısından din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, (21), 36-76. https://doi.org/10.59536/buiifd.1420885
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary educational psychology, 29(4), 462-482. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.01.006
  • Gómez-Trigueros, I. M., & Yáñez de Aldecoa, C. (2021). The digital gender gap in teacher education: The TPACK framework for the 21st century. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(4), 1333-1349.https://doi.org/10.3390/ejihpe11040097
  • Gorozidis, G., & Papaioannou, A. G. (2014). Teachers' motivation to participate in training and to implement innovations. Teaching and teacher education, 39, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.12.001
  • Gök, F. B. (2021). Kur’ân-I Kerim’de eleştirel düşünme eğitimi ve ortaöğretim DKAB öğretim programları üzerine bir değerlendirme [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Gül, M. D., & Sönmez, S. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi-uygulama yetkinlik düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(3), 701-714. https://doi.org/10.30703/cije.1253727
  • Güneş, A. (2021). Okul yöneticilerinin kayırmacı davranışları ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişki (Adıyaman İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Gürültü, E., Aslan, M., & Alcı, B. (2018). İlköğretim öğretmenlerinin yeterliliklerinin 21. yüzyıl becerileri̇ ışığında incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences, 71(71), 543-560. https://doi.org/10.16992/ASOS.13770
  • Han, J., & Yin, H. (2016). Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers. Cogent Education, 3(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1217819
  • İlbuğa, H. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik 21. yüzyıl becerilerine ilişkin hizmet içi eğitim programının etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • İlğan, A., Canoğlu, Ö., Karamert, Ö., & Şensoy, Ç. P. (2019). Öğretmenlerin çocuk sevme düzeyleri̇ ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(19), 979-1003. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13985
  • Jarmer, S. T. (2025). Critique of religion and critical thinking in religious education. British Journal of Religious Education, 47(3), 253-267. https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2403400
  • Jia, Y., Oh, Y., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twenty-first century skills: Development and validation of a scale for in-service and pre-service teachers. Teacher Development, 20, 229-252. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1143870
  • Kafalı, C., & Akçöltekin, A. (2024). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile bilimsel araştırma öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. TroyAcademy, 9(1), 51-77. https://doi.org/10.31454/troyacademy.1365799
  • Karadeniz, Ş., & Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1017-1028. https://doi.org/10.17051/io.2015.12578
  • Karasu, F. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin teknopedegojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Karatut, A., & Şentürk, H. E. (2022). COVID 19 pandemisinde uzaktan eğitim sürecinde beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 4(2), 96-109. https://doi.org/10.47778/ejsse.1181977
  • Kholifah, N., Nurtanto, M., Mutohhari, F., Subakti, H., Ramadhan, M. A., & Majid, N. W. A. (2024). The mediating role of motivation and professional development in determining teacher performance in vocational schools. Cogent Education, 11(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2421094
  • Kırbaç, M., & Kaya, F. (2023). Öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile öğretmenlik mesleğine adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö13), 642-657. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379204
  • Kıylık, D. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi seviyelerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Kişi, İ., Yıldırım, K., & Gök, S. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Bağlamında Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 112-129. https://doi.org/10.29065/usakead.1464806
  • Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary educational psychology, 36(2), 114-129. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.01.002.
  • Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/d/29544/
  • Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What Is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? The Journal of Education, 193(3), 13-19. https://doi.org/10.1177/002205741319300303
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Kütükcü, G. (2020). İlköğretim kademesindeki öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130–149. https://www.statpower.net/Content/312/Handout/MacCallumBrowneSugawara96.pdf.
  • Mailizar, M., Hidayat, M., & Artika, W. (2021). The effect of demographic variables on mathematics teachers’ Tpack: Indonesian context. Journal of Physics: Conference Series, 1882, 1-9. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1882/1/012041
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., & Wen, Z. (2004). In search of golden rules: Comment on hypothesis-testing approaches to setting cutoff values for fit indexes and dangers in overgeneralizing Hu and Bentler's (1999) findings. Structural equation modeling, 11(3), 320-341. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1103_2
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Pearson.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Moè, A., & Katz, I. (2021). Emotion regulation and need satisfaction shape a motivating teaching style. Teachers and Teaching, 27(5), 370-387. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1777960
  • Nasucha, M. R., Khozin, K., & Thoifah, I. A. (2023). Synergizing islamic religious education and scientific learning in the 21st century: A systematic review of literature. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 11(1), 109-130. https://doi.org/10.15642/jpai.2023.11.1.109-130
  • Nuhoğlu, H., & Seçkin, G. (2021). The Analysis of relationship between teacher’ 21 st century teaching- learning skills and information technology usage levels. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1358-1388. https://doi.org/10.29299/kefad.952565
  • Oğuz, H. C. (2022). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri ve uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersi bağlamında görüşlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Orhan, P. C. (2022). İngilizce öğretmen adaylarının öğretme motivasyonu, akademik motivasyonu ve motivasyonel çalışma koşulları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Orsini, C. A., Tricio, J. A., Segura, C., & Tapia, D. (2020). Exploring teachers’ motivation to teach: A multisite study on the associations with the work climate, students’ motivation, and teaching approaches. Journal of Dental Education, 84(4), 429-437. https://doi.org/10.1002/jdd.12050
  • Özdemir, O. G. (2022). İngilizce öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özyeterlilik inançları ile WEB 2.0 araçları yeterlilikleri ve algıları üzerine çalışma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Özer, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Özkara, E. C., Konokman, G. Y., & Yelken, T. Y. (2018). Eğitimde teknoloji kullanımı hizmetiçi eğitimine katılan öğretmenlerin TPAB özgüvenlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 371-412. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/597642
  • Özşahin, C. (2019). Öğretmenlerin sosyal medya bağımlılığı, öğretmenlik öz yeterlilikleri ve motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 2568-2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042
  • Rotherham, A. J., & Willingham, D. (2009). 21st century. Educational leadership, 67(1), 16-21. https://www.aft.org/sites/default/files/RotherhamWillingham.pdf.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020.
  • Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Teaching and learning 21st century skills: Lessons from the learning sciences. A Global Cities Education Network Report. Asia Society. https://www.opsba.org/wp-content/uploads/2021/02/RANDPaper.pdf
  • Saka Öztürk, H. (2017). Öğretmenlerin tekno-pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeyleri, öğrencilerin özyeterlikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi].Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of research on Technology in Education, 42(2), 123-149. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782544
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner's guide to structural equation modeling (p.85-90). Taylor & Francis
  • Semerci Gaygusuz, N. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlikleri ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Sıngın, R. H. Ö., & Gökbulut, B. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin teknopedagojik yeterliklerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 269-280. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
  • Stumbrienė, D., Jevsikova, T., & Kontvainė, V. (2024). Key factors influencing teachers’ motivation to transfer technology-enabled educational innovation. Education and Information Technologies, 29(2), 1697-1731. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11891-6
  • Şimşek, E. (2018). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretmenlerinin öğretim teknolojileri alanındaki yeterlikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1631-1648. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/553641
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson
  • Taşdemir, R. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel kültür ve motivasyon algıları (Nevşehir Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Tokmak, H., Konokman, G., & Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarinin teknolojik pedagojik alan bilgisi tpab özgüven algilarinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1490643
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. John Wiley & Sons.
  • Türker, M. S. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 271-292. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1024823
  • Uçan, A. D. (2022). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde eleştirel düşünme becerisinin geliştirilmesinde ‘Çocuklar için Felsefe’yaklaşımının kullanılması. Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-178. https://doi.org/10.32955/neu.ilaf.2022.8.2.01
  • Usta, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve hizmet içi eğitim durumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Uyar, A., & Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of curriculum studies, 44(3), 299-321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  • Voogt, J., Erstad, O., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to learning and schooling in the digital networked world of the 21st century. Journal of computer assisted learning, 29(5), 403-413. https://doi.org/10.1111/jcal.12029
  • Wahab, J. A., Hamid, A. H. A., Zainal, S., & Rafik, M. F. M. (2013). The relationship between headteachers’ distributed leadership practices and teachers’ motivation in national primary schools. Asian Social Science, 9(16), 161-167. https://doi.org/10.5539/ass.v9n16p161
  • Watson, B., & Thompson, P. (2014). The effective teaching of religious education. Routledge.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yanar, N. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) yeterlikleri: Bir karma desen araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Yavuz, C., & Karadeniz, C. B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 507-519. https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/sinif-retmenlernn-motvasyonunun-tatmn-zerne-etks.pdf.
  • Yeh, Y.-F., Hsu, Y.-S., Wu, H.-K., Hwang, F.-K., & Lin, T.-C. (2014). Developing and validating technological pedagogical content knowledge-practical (tpack-practical) through the delphi survey technique. British Journal of Educational Technology, 45(4), 707-722. https://doi.org/10.1111/bjet.1207
  • Yıldırım, R., Utkugün, C., & Yurtseven, R. (2022). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerinin öğretimine ilişkin öz yeterlik algıları / teachers’ perceptions of self-efficacy in teaching 21st-century skills. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(6), 28-44. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1159560
  • Yılmaz, M. U. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile mesleki profesyonelliği arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Yiğit, Y. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğrencilere problem çözme becerisi kazandırma yeterliği üzerine bir alan araştırması (Türkiye Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/53 (June 2021), 133-163. https://doi.org/10.21054/deuifd.878017
  • Yurtcu, G., & Aktan, O. (2024). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programı ders kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (17), 13-50. https://doi.org/10.53112/tudear.1414407
  • Yusufoğlu, A., & Gençtürk, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan yeterliliklerinin incelenmesi. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5(2), 181-203. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2042756

Din Eğitimi Bağlamında Öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, 21. Yüzyıl Becerileri ve Öğretme Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2025, Issue: 47, 86 - 114, 09.07.2025
https://doi.org/10.14582/zgefd.1705052

Abstract

Bu çalışma, din kültürü ve ahlak bilgisi (DKAB) öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve öğretme motivasyonlarının; cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve görev yaptıkları öğretim kademesi gibi demografik değişkenlere bağlı olarak anlamlı farklılık gösterip göstermediğini incelemektedir. Araştırma, betimsel tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları, 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde Düzce ilinde görev yapan 225 DKAB öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler, “21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği”, “TPAB Ölçeği” ve “Öğretme Motivasyonu Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri ve TPAB düzeylerinin; cinsiyet, mesleki kıdem ve öğretim kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Ancak, eğitim düzeyine ilişkin anlamlı bir fark belirlenmiştir. Öğretme motivasyonu değişkeninde cinsiyet, görev yapılan öğretim kademesine ilişkin herhangi bir farklılık saptanmamış; sadece mesleki deneyim süresi ve eğitim düzeyi açısından anlamlı bir fark görülmüştür.

References

  • Akan, E., & Timur, B. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl beceri ve STEM uygulamaları yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 4(1), 42-56. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2945055
  • Akdemir, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri çerçevesinde dijital yetkinlik düzeyi: Adana ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Akıska, T. (2022). Türkçe öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin ıncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Aktan, O. (2020). Evaluation of postgraduate education for the teachers career development. Journal of Higher Education and Science, 10(3), 596. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.419
  • Algül, Ö. (2022). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde eleştirel düşünme: dokuzuncu sınıf ders kitabı ve öğretmen görüşleri üzerine bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkoç, N. (2020). Okulöncesi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl öğrenen becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelemesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Appova, A., & Arbaugh, F. (2018). Teachers’ motivation to learn: Implications for supporting professional growth. Professional development in education, 44(1), 5-21. https://doi.org/10.1080/19415257.2017.1280524
  • Aras, İ., & Öztürk, V. (2019). İmam hatip ortaokulu din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin özel alan yeterlilikleri. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (7), 101-123. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/758025
  • Argon, T., & Cicioğlu, M. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile öğretme motivasyonları. The Journal of Academic Social Science Studies, 4(57). https://doi.org/10.9761/JASSS7108
  • Arif, M., & Abd Aziz, M. K. N. (2023). Islamic religious education learning model in the 21st century: Systematic literature review. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 6(2), 237-262. https://doi.org/10.33367/ijies.v6i2.4417
  • Arslantaş, H. İ., Tösten, R., & Marakçı, D. B. (2018). Lise öğretmenlerinde mesleki motivasyon unsurları: Karma yöntemli bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 880-895. https://doi.org/10.17860/mersinefd.485161
  • Aşlamacı, İ. (2023). 21. yüzyıl becerileri ve din eğitimi-eleştirel bir yaklaşım. Dem Yayınları.
  • Ateşoğlu, S. K. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Avcı, T. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve özgüven düzeylerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Celal Bayar Üniversitesi.
  • Ay, Y., Karadag, E., & Acat, M.B. (2015). The technological pedagogical content knowledge-practical (tpack-practical) model: Examination of its validity in the Turkish culture via structural equation modeling. Computers & Education, 88, 97-108. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.04.017
  • Bal, M. S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 15-32. https://doi.org/10.9779/PUJE468
  • Balkaş-Yaşar, E. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve stem tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Barası, M., & Erdamar, G. (2021). 2018 Ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: Öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1). https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-851474
  • Berkant, H. G. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Eğitim Yansımaları, 1(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403466
  • Bieg, S., Backes, S., & Mittag, W. (2011). The role of intrinsic motivation for teaching, teachers' care and autonomy support in students' self-determined motivation. Journal for educational research online, 3(1), 122-140. https://doi.org/10.25656/01:4685
  • Boran, G. (2022). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Börü, N. (2018). The factors affecting teacher-motivation. International Journal of Instruction, 11(4), 761-776. https://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2018_4_48.pdf.
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretme motivasyonu düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Candan, D. G., & Gencel, İ. E. (2015). Öğretme Motivasyonu Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 72-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181542
  • Carvalho, J., & Chima, F. O. (2014). Applications of structural equation modeling in social sciences research. American International Journal of Contemporary Research, 4 (1), 6-11. http://www.aijcrnet.com/journals/Vol_4_No_1_January_2014/2.pdf.
  • Cingöz, O., & Akyürek, S. (2021). DKAB öğretmenlerinin, ölçme ve değerlendirme tekniklerini eleştirel düşünme eğitimine katkı sağlayacak şekilde kullanma durumları. Bilimname, 2021(44), 239-278. https://doi.org/10.28949/bilimname.695541
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Ciğilli, E., & Eryaman, M.Y. (2023). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17(44), 47-82. https://doi.org/10.29329/mjer.2023.571.3
  • Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.
  • Çınar, F. S. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının ve görüşlerinin incelenmesi (Çorum ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Çelik, B. N. (2022). Teknostresin öğretmenlerin öğretme motivasyonu ve mutluluk düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bülent Eecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Darsih, E. (2018). Learner-centered teaching: What makes it effective. Indonesian EFL Journal, 4(1), 33-42. https://doi.org/10.25134/ieflj.v4i1.796.
  • Demirel, F. (2022). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl beceri düzeyleri, fen başarıları ve fen dersine yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Demirkol, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-54. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/706940
  • Doğan, A., & Doğan, İ. (2022). İlkokullarda görev yapmakta olan okul yöneticilerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 6(2), 39-53. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2439552
  • Doğru, E., & Aydın, F. (2017). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile ilgili yeterliliklerinin incelenmesi/examining the skills of geography teachers’ technological pedagogical content knowledge. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 485-506. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i2.686
  • Duran, M. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin 21. yy. becerileri öğretimi, girişimci öğretmen ve yaratıcılığı besleme davranış düzeylerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 813-850. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309224
  • Ekşici, Ü., & Berkant, H. G. (2024). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin değer eğitiminin davranışa aktarılmasındaki sorunların nedenlerine ve çözüm yollarına ilişkin görüşleri. Eğitim Yansımaları, 8(2), 119-138. https://doi.org/10.70740/eduref.1544909
  • Elçi, A. C., Tuncel, F., Demiroğları, B., Akman, P., Elçi, R. M., & Kutlu, M. O. (2020). Ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri. Turkish Studies, 15(5), 3315-3326. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.46323
  • El Hiyaroh, D., Salimah, I. D., & Thohir, M. (2022). Perception of islamic religious education teachers based on TPACK. Edukasi: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 107-118. https://doi.org/10.54956/edukasi.v10i1.308
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/286576
  • Genç, M. M., & Yılmaz, M. (2024). Mesleki motivasyon kaynakları açısından din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, (21), 36-76. https://doi.org/10.59536/buiifd.1420885
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary educational psychology, 29(4), 462-482. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.01.006
  • Gómez-Trigueros, I. M., & Yáñez de Aldecoa, C. (2021). The digital gender gap in teacher education: The TPACK framework for the 21st century. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(4), 1333-1349.https://doi.org/10.3390/ejihpe11040097
  • Gorozidis, G., & Papaioannou, A. G. (2014). Teachers' motivation to participate in training and to implement innovations. Teaching and teacher education, 39, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.12.001
  • Gök, F. B. (2021). Kur’ân-I Kerim’de eleştirel düşünme eğitimi ve ortaöğretim DKAB öğretim programları üzerine bir değerlendirme [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Gül, M. D., & Sönmez, S. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi-uygulama yetkinlik düzeylerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(3), 701-714. https://doi.org/10.30703/cije.1253727
  • Güneş, A. (2021). Okul yöneticilerinin kayırmacı davranışları ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişki (Adıyaman İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Gürültü, E., Aslan, M., & Alcı, B. (2018). İlköğretim öğretmenlerinin yeterliliklerinin 21. yüzyıl becerileri̇ ışığında incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences, 71(71), 543-560. https://doi.org/10.16992/ASOS.13770
  • Han, J., & Yin, H. (2016). Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers. Cogent Education, 3(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1217819
  • İlbuğa, H. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik 21. yüzyıl becerilerine ilişkin hizmet içi eğitim programının etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • İlğan, A., Canoğlu, Ö., Karamert, Ö., & Şensoy, Ç. P. (2019). Öğretmenlerin çocuk sevme düzeyleri̇ ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(19), 979-1003. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13985
  • Jarmer, S. T. (2025). Critique of religion and critical thinking in religious education. British Journal of Religious Education, 47(3), 253-267. https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2403400
  • Jia, Y., Oh, Y., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twenty-first century skills: Development and validation of a scale for in-service and pre-service teachers. Teacher Development, 20, 229-252. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1143870
  • Kafalı, C., & Akçöltekin, A. (2024). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile bilimsel araştırma öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. TroyAcademy, 9(1), 51-77. https://doi.org/10.31454/troyacademy.1365799
  • Karadeniz, Ş., & Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1017-1028. https://doi.org/10.17051/io.2015.12578
  • Karasu, F. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin teknopedegojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Karatut, A., & Şentürk, H. E. (2022). COVID 19 pandemisinde uzaktan eğitim sürecinde beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 4(2), 96-109. https://doi.org/10.47778/ejsse.1181977
  • Kholifah, N., Nurtanto, M., Mutohhari, F., Subakti, H., Ramadhan, M. A., & Majid, N. W. A. (2024). The mediating role of motivation and professional development in determining teacher performance in vocational schools. Cogent Education, 11(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2421094
  • Kırbaç, M., & Kaya, F. (2023). Öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile öğretmenlik mesleğine adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö13), 642-657. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379204
  • Kıylık, D. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi seviyelerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Kişi, İ., Yıldırım, K., & Gök, S. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Bağlamında Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 112-129. https://doi.org/10.29065/usakead.1464806
  • Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary educational psychology, 36(2), 114-129. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.01.002.
  • Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70. https://www.learntechlib.org/d/29544/
  • Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What Is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? The Journal of Education, 193(3), 13-19. https://doi.org/10.1177/002205741319300303
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Kütükcü, G. (2020). İlköğretim kademesindeki öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130–149. https://www.statpower.net/Content/312/Handout/MacCallumBrowneSugawara96.pdf.
  • Mailizar, M., Hidayat, M., & Artika, W. (2021). The effect of demographic variables on mathematics teachers’ Tpack: Indonesian context. Journal of Physics: Conference Series, 1882, 1-9. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1882/1/012041
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., & Wen, Z. (2004). In search of golden rules: Comment on hypothesis-testing approaches to setting cutoff values for fit indexes and dangers in overgeneralizing Hu and Bentler's (1999) findings. Structural equation modeling, 11(3), 320-341. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1103_2
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Pearson.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Moè, A., & Katz, I. (2021). Emotion regulation and need satisfaction shape a motivating teaching style. Teachers and Teaching, 27(5), 370-387. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1777960
  • Nasucha, M. R., Khozin, K., & Thoifah, I. A. (2023). Synergizing islamic religious education and scientific learning in the 21st century: A systematic review of literature. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 11(1), 109-130. https://doi.org/10.15642/jpai.2023.11.1.109-130
  • Nuhoğlu, H., & Seçkin, G. (2021). The Analysis of relationship between teacher’ 21 st century teaching- learning skills and information technology usage levels. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1358-1388. https://doi.org/10.29299/kefad.952565
  • Oğuz, H. C. (2022). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri ve uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersi bağlamında görüşlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Orhan, P. C. (2022). İngilizce öğretmen adaylarının öğretme motivasyonu, akademik motivasyonu ve motivasyonel çalışma koşulları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Orsini, C. A., Tricio, J. A., Segura, C., & Tapia, D. (2020). Exploring teachers’ motivation to teach: A multisite study on the associations with the work climate, students’ motivation, and teaching approaches. Journal of Dental Education, 84(4), 429-437. https://doi.org/10.1002/jdd.12050
  • Özdemir, O. G. (2022). İngilizce öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi özyeterlilik inançları ile WEB 2.0 araçları yeterlilikleri ve algıları üzerine çalışma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Özer, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Özkara, E. C., Konokman, G. Y., & Yelken, T. Y. (2018). Eğitimde teknoloji kullanımı hizmetiçi eğitimine katılan öğretmenlerin TPAB özgüvenlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 371-412. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/597642
  • Özşahin, C. (2019). Öğretmenlerin sosyal medya bağımlılığı, öğretmenlik öz yeterlilikleri ve motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 2568-2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042
  • Rotherham, A. J., & Willingham, D. (2009). 21st century. Educational leadership, 67(1), 16-21. https://www.aft.org/sites/default/files/RotherhamWillingham.pdf.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020.
  • Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Teaching and learning 21st century skills: Lessons from the learning sciences. A Global Cities Education Network Report. Asia Society. https://www.opsba.org/wp-content/uploads/2021/02/RANDPaper.pdf
  • Saka Öztürk, H. (2017). Öğretmenlerin tekno-pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeyleri, öğrencilerin özyeterlikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi].Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of research on Technology in Education, 42(2), 123-149. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782544
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner's guide to structural equation modeling (p.85-90). Taylor & Francis
  • Semerci Gaygusuz, N. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlikleri ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Sıngın, R. H. Ö., & Gökbulut, B. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin teknopedagojik yeterliklerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 269-280. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477
  • Stumbrienė, D., Jevsikova, T., & Kontvainė, V. (2024). Key factors influencing teachers’ motivation to transfer technology-enabled educational innovation. Education and Information Technologies, 29(2), 1697-1731. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11891-6
  • Şimşek, E. (2018). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretmenlerinin öğretim teknolojileri alanındaki yeterlikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1631-1648. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/553641
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson
  • Taşdemir, R. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel kültür ve motivasyon algıları (Nevşehir Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Tokmak, H., Konokman, G., & Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarinin teknolojik pedagojik alan bilgisi tpab özgüven algilarinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1490643
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. John Wiley & Sons.
  • Türker, M. S. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 271-292. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1024823
  • Uçan, A. D. (2022). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde eleştirel düşünme becerisinin geliştirilmesinde ‘Çocuklar için Felsefe’yaklaşımının kullanılması. Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-178. https://doi.org/10.32955/neu.ilaf.2022.8.2.01
  • Usta, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve hizmet içi eğitim durumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Uyar, A., & Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of curriculum studies, 44(3), 299-321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  • Voogt, J., Erstad, O., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to learning and schooling in the digital networked world of the 21st century. Journal of computer assisted learning, 29(5), 403-413. https://doi.org/10.1111/jcal.12029
  • Wahab, J. A., Hamid, A. H. A., Zainal, S., & Rafik, M. F. M. (2013). The relationship between headteachers’ distributed leadership practices and teachers’ motivation in national primary schools. Asian Social Science, 9(16), 161-167. https://doi.org/10.5539/ass.v9n16p161
  • Watson, B., & Thompson, P. (2014). The effective teaching of religious education. Routledge.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yanar, N. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) yeterlikleri: Bir karma desen araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Yavuz, C., & Karadeniz, C. B. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 507-519. https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/sinif-retmenlernn-motvasyonunun-tatmn-zerne-etks.pdf.
  • Yeh, Y.-F., Hsu, Y.-S., Wu, H.-K., Hwang, F.-K., & Lin, T.-C. (2014). Developing and validating technological pedagogical content knowledge-practical (tpack-practical) through the delphi survey technique. British Journal of Educational Technology, 45(4), 707-722. https://doi.org/10.1111/bjet.1207
  • Yıldırım, R., Utkugün, C., & Yurtseven, R. (2022). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerinin öğretimine ilişkin öz yeterlik algıları / teachers’ perceptions of self-efficacy in teaching 21st-century skills. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(6), 28-44. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1159560
  • Yılmaz, M. U. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile mesleki profesyonelliği arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Yiğit, Y. (2021). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğrencilere problem çözme becerisi kazandırma yeterliği üzerine bir alan araştırması (Türkiye Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/53 (June 2021), 133-163. https://doi.org/10.21054/deuifd.878017
  • Yurtcu, G., & Aktan, O. (2024). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programı ders kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (17), 13-50. https://doi.org/10.53112/tudear.1414407
  • Yusufoğlu, A., & Gençtürk, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan yeterliliklerinin incelenmesi. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5(2), 181-203. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2042756
There are 117 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Teacher Education and Professional Development of Educators
Journal Section Research Article
Authors

Gülseher Yurtcu 0009-0002-4668-5474

Osman Aktan 0000-0001-6583-3765

Publication Date July 9, 2025
Submission Date May 23, 2025
Acceptance Date June 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 47

Cite

APA Yurtcu, G., & Aktan, O. (2025). An Examination of Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge, 21st Century Skills, and Teaching Motivation in the Context of Religious Education in Relation to Various Variables. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 86-114. https://doi.org/10.14582/zgefd.1705052

.