This study examines if significant variations are present in the 21st-century skills, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), and teaching motivation of Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK) instructors, contingent upon demographic factors including their gender, professional seniority, educational backround, and teaching level. The research was conducted using the descriptive survey model. The participants of the study consisted of 225 RCMK teachers working in Düzce province during the fall semester of the 2023–2024 academic year. Data were collected using the “21st Century Skills Scale,” the “TPACK Scale,” and the “Teaching Motivation Scale.” Statistical examinations encompassed independent samples t-tests and one-way Analysis of Variance (ANOVA). Findings indicated no statistically significant distinctions in educators' 21st-century skills or TPACK levels based on their gender, professional seniority, or teaching level. However, a significant difference emerged regarding educational background. While teaching motivation did not differ significantly by gender or teaching level, significant variations were observed concerning professional seniority and educational backround.
Bu çalışma, din kültürü ve ahlak bilgisi (DKAB) öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve öğretme motivasyonlarının; cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve görev yaptıkları öğretim kademesi gibi demografik değişkenlere bağlı olarak anlamlı farklılık gösterip göstermediğini incelemektedir. Araştırma, betimsel tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları, 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde Düzce ilinde görev yapan 225 DKAB öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler, “21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği”, “TPAB Ölçeği” ve “Öğretme Motivasyonu Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri ve TPAB düzeylerinin; cinsiyet, mesleki kıdem ve öğretim kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Ancak, eğitim düzeyine ilişkin anlamlı bir fark belirlenmiştir. Öğretme motivasyonu değişkeninde cinsiyet, görev yapılan öğretim kademesine ilişkin herhangi bir farklılık saptanmamış; sadece mesleki deneyim süresi ve eğitim düzeyi açısından anlamlı bir fark görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2025 |
Submission Date | May 23, 2025 |
Acceptance Date | June 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 47 |
.