BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI DERSİNDEN YANSIMALAR: ÖZEL DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2015, Sayı: 26, 27 - 43, 01.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı; fen bilgisi öğretmen adaylarının “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi sürecinde kazanımlarını ve karşılaştıkları problemleri ortaya çıkarmaktır. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 91 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğretmen adayları harflerle kodlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; açık uçlu anket ve mülakat kullanılmıştır. Açık uçlu anket 91 öğretmen adayına uygulanırken, mülakatlar gönüllülük esasına göre seçilen 8 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Anket ve mülakatlardan elde edilen nitel bulgular betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada; dersin, öğrencileri toplum sorunlarına duyarlı birer vatandaş haline getirmede, yardımlaşma ve dayanışmanın önemini kavramalarında, kişisel ve sosyal gelişimlerinin sağlanmasında etkili olduğu, sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akçay, B. & Ensar, F. (2014). Evaluation of pre-service elementary teachers’ perceptions of community service-learning course, International Journal of Elementary Education, 3(2), 48-53.
  • Arcagök, S. & Şahin, Ç. (2013). Öğretim elemanları ve sınıf öğretmeni adaylarının “Topluma hizmet uygulamaları” dersine ilişkin görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 21-54
  • Berkas, T. (1997). Strategic Review of the W. K. Kellogg Foundation’s Service-Learning Projects, 1990-1996. Battle Creek, MI: W.K. Kellogg Foundation.
  • Bulut, M., Bulut, N. & Bulut, A. (2012). Öğretmen eğitiminde değer eğitimi fırsatı olarak topluma hizmet uygulamaları dersi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(7), 347-357.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research Methods in Education (4th Ed.). Newyork: Rutledge.
  • Colby, S., Bercaw, L., Clark, A.M. & Galiardi, S. (2009). From community service to service-learning leader ship: A program perspective, New Horizons In Education, 57, 7-31.
  • Coşkun H. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Cress M.C. (2005). What is Service Learning, Learning Through Serving: A Student Guidebook for Service -Learning Accros the Disciplines. Virginia: Styluss Publishing.
  • Cüceoğlu Önder, G. & Kızıldeli Salık, N. (2013). Müzik eğitimi lisans programında yer alan topluma hizmet uygulamaları dersinin öğrenci kazanımları Araştırmaları Dergisi, 2(3), 202-209.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoban, B., Kaşkaya, A. & Ağırbaş, Ö. (20-22 Mayıs 2010). Sınıf Öğretmenliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Tutumlarının Diğer Bölümler ile Karşılaştırılması: Erzincan Üniversitesi Örneği. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Donnisson, S. & Itter, D. (2010). Community service learning: A first year transition tool for teacher education, Australian Jornal of Teacher Education. 35, 59-74.
  • Ergül, H. F. & Kurtulmuş, M. (2014). Sosyal sorumluluk anlayışının geliştirilmesinde topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 221-232.
  • Eyler, J. & Giles, D.Jr. (1999). Where’s The Learning in Service learning. San Franscisco: Jossey-Bass.
  • Gallant K., Smale B. & Aria S. (2010). Civic engagement through mandatory community service: Implications of serious leisure, Journal of Leisure Research, 42(2), 181-201.
  • Gökçe, N. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 176-194.
  • Grayy, M. J., Ondaatje E.H. & Zakaras L. (1999). Combining Service and Learning in Higher Education. Summary report. Washington: RAND, 8 – 9.
  • Gürol A. & Özercan M.G. (20-22 Mayıs 2010). Topluma Hizmet Uygulamaları Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ. Uygulanmasına İlişkin Görüşlerin
  • Kaf Hasırcı, Ö. & Sarı, M. (2013). Öğretim elemanı ve öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine yönelik görüşlerinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretimi Çalışmaları Dergisi, 3(5), 25-42.
  • Kaya, A. (2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Küçükoğlu, A. (2011). Opinions of pre-service teachers towards community service-learning experiences. Perspectives in Education, 29(2), 80-89.
  • Küçükoğlu, A. (2012). Öğretmen eğitiminde topluma hizmet uygulamaları deneyimsel bir öğrenme yaklaşımı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(4), 214-226.
  • Küçükoğlu, A. & Kaya, H.İ. (20-21 Haziran2009). Topluma Hizmetine Dayalı Bir Öğrenme Uygulaması. Fırat Üniversitesi ve Milli Eğitim Bakanlığı 1. Ulusal İyilik Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Markus, G., Howard, J. & King, D. (1993). Integrating community service and classroom ınstruction enhances learning: results from an experiment, Educational Evaluation and Policy Analysis, 15, 410 – 419.
  • Mayer, R.E. (2003). Learning and Instruction. Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Melchior, A. (1999). Summary Report: National Evaluation of Learn and Serve America. Waltham, MA: Center for Human Resources, Brandeis University.
  • Morgan, W. & Streb, M. (1999). How Quality Service-Learning Develops Civic Values. Bloomington, IN Indiana University.
  • Niemi, R. G., Hepburn, M.A. & Chapman, C. (2000). Community service by high school students: A cure for civic ills? Political Behavior, 22, 45– 69.
  • O’bannon, F. (1999). Service-learning benefits our schools. State Education Leader, 17, 3.
  • Özdemir, M.N. & Tokcan, H. (2010). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmene adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 41-61.
  • Pritchard, F. F. & Whitehead, G. I. (2004). Serve and Learn: Implementing and Evaluating Service-Learning in Middle and High Schools. Mahwaj, N.J.: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Scales, P. & Blyth, D. (1997). Efects of service-learning on youth: What we know and what we need to know, The Generator, 6-9.
  • Sönmez, Ö. F. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Kazanım Boyutunda Değerlendirilmesi, The Black Sea Journal of Social Sciences, 2(2), 53-72.
  • Speck, B.W. & Hoppe, S.L. (2004). Service-Learning : History, Theory, and Issues. Westport, Conn: Praeger Publishers.
  • Talaş, M. & Karataş, A. (2012). Çevre bilincinin geliştirilmesinde topluma hizmet uygulamaları dersinin önemi: Niğde üniversitesi sınıf öğretmenliği programı örneği, Journal of World of Turks, 4(1), 107- 124.
  • Tanrıseven, I. & Yelken, T.Y. (2011). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 415-428.
  • Ural Keleş, P. & Aydın, S. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi, EÜFBED Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 169,184.
  • Uğurlu, Z. & Kıral, E. (2012). Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersinin işleyiş süreci ve kazanımlarına ilişkin görüşleri, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 59-93.
  • Weiler, D., Lagoy, A., Crane, E. & Rovner, A. (1998). An Evaluation of K–12 Service-Learning in California: Phase II Final Report. Emeryville, CA: RPP International with the Search Institute.
  • Wellington, J. (2000). Educational Research, Contemporary Issues And Practical Approaches. London: Continuum.
  • Yates, M. & Younıss, J. (1997). Community service and political ıdentity development in adolescence. Journal of Social Issues, 54 (3), 495- 512.
  • Yeşilyaprak B. (2006). Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Topluma Hizmet İşlevi Çalıştayı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Yıdırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.

Reflections of Community Service Learning Experiences: A Case Study Research

Yıl 2015, Sayı: 26, 27 - 43, 01.12.2015

Öz

The aim of this study is to emerge benefits and difficulties that science student teachers faced related to "Community Service" course process. Case study research method was used in this study. The sample of this study consisted 91 science student teachers. Student teachers participating in the sample of this study coded with lettters. Open-ended questionnaire and interview was used in data collection process. Open-ended questionnaires applied to 91 student teachers, interviews were conducted with eight student teachers on a voluntary basis. Descriptive analysis methods were used in the analyzing proces of the qualitative datas obtaining from open-ended questionnaire and the interview. At the end of the study, it is concluded that "Community Service" learning experiences is effective in making student teachers citizens sensitive to community problems, understanding the importance of cooperation and solidarity, to be effective in effective in personal and social development.

Kaynakça

  • Akçay, B. & Ensar, F. (2014). Evaluation of pre-service elementary teachers’ perceptions of community service-learning course, International Journal of Elementary Education, 3(2), 48-53.
  • Arcagök, S. & Şahin, Ç. (2013). Öğretim elemanları ve sınıf öğretmeni adaylarının “Topluma hizmet uygulamaları” dersine ilişkin görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 21-54
  • Berkas, T. (1997). Strategic Review of the W. K. Kellogg Foundation’s Service-Learning Projects, 1990-1996. Battle Creek, MI: W.K. Kellogg Foundation.
  • Bulut, M., Bulut, N. & Bulut, A. (2012). Öğretmen eğitiminde değer eğitimi fırsatı olarak topluma hizmet uygulamaları dersi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(7), 347-357.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research Methods in Education (4th Ed.). Newyork: Rutledge.
  • Colby, S., Bercaw, L., Clark, A.M. & Galiardi, S. (2009). From community service to service-learning leader ship: A program perspective, New Horizons In Education, 57, 7-31.
  • Coşkun H. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Cress M.C. (2005). What is Service Learning, Learning Through Serving: A Student Guidebook for Service -Learning Accros the Disciplines. Virginia: Styluss Publishing.
  • Cüceoğlu Önder, G. & Kızıldeli Salık, N. (2013). Müzik eğitimi lisans programında yer alan topluma hizmet uygulamaları dersinin öğrenci kazanımları Araştırmaları Dergisi, 2(3), 202-209.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoban, B., Kaşkaya, A. & Ağırbaş, Ö. (20-22 Mayıs 2010). Sınıf Öğretmenliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Tutumlarının Diğer Bölümler ile Karşılaştırılması: Erzincan Üniversitesi Örneği. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Donnisson, S. & Itter, D. (2010). Community service learning: A first year transition tool for teacher education, Australian Jornal of Teacher Education. 35, 59-74.
  • Ergül, H. F. & Kurtulmuş, M. (2014). Sosyal sorumluluk anlayışının geliştirilmesinde topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 221-232.
  • Eyler, J. & Giles, D.Jr. (1999). Where’s The Learning in Service learning. San Franscisco: Jossey-Bass.
  • Gallant K., Smale B. & Aria S. (2010). Civic engagement through mandatory community service: Implications of serious leisure, Journal of Leisure Research, 42(2), 181-201.
  • Gökçe, N. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 176-194.
  • Grayy, M. J., Ondaatje E.H. & Zakaras L. (1999). Combining Service and Learning in Higher Education. Summary report. Washington: RAND, 8 – 9.
  • Gürol A. & Özercan M.G. (20-22 Mayıs 2010). Topluma Hizmet Uygulamaları Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ. Uygulanmasına İlişkin Görüşlerin
  • Kaf Hasırcı, Ö. & Sarı, M. (2013). Öğretim elemanı ve öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersine yönelik görüşlerinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretimi Çalışmaları Dergisi, 3(5), 25-42.
  • Kaya, A. (2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Küçükoğlu, A. (2011). Opinions of pre-service teachers towards community service-learning experiences. Perspectives in Education, 29(2), 80-89.
  • Küçükoğlu, A. (2012). Öğretmen eğitiminde topluma hizmet uygulamaları deneyimsel bir öğrenme yaklaşımı, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(4), 214-226.
  • Küçükoğlu, A. & Kaya, H.İ. (20-21 Haziran2009). Topluma Hizmetine Dayalı Bir Öğrenme Uygulaması. Fırat Üniversitesi ve Milli Eğitim Bakanlığı 1. Ulusal İyilik Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Markus, G., Howard, J. & King, D. (1993). Integrating community service and classroom ınstruction enhances learning: results from an experiment, Educational Evaluation and Policy Analysis, 15, 410 – 419.
  • Mayer, R.E. (2003). Learning and Instruction. Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Melchior, A. (1999). Summary Report: National Evaluation of Learn and Serve America. Waltham, MA: Center for Human Resources, Brandeis University.
  • Morgan, W. & Streb, M. (1999). How Quality Service-Learning Develops Civic Values. Bloomington, IN Indiana University.
  • Niemi, R. G., Hepburn, M.A. & Chapman, C. (2000). Community service by high school students: A cure for civic ills? Political Behavior, 22, 45– 69.
  • O’bannon, F. (1999). Service-learning benefits our schools. State Education Leader, 17, 3.
  • Özdemir, M.N. & Tokcan, H. (2010). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmene adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 41-61.
  • Pritchard, F. F. & Whitehead, G. I. (2004). Serve and Learn: Implementing and Evaluating Service-Learning in Middle and High Schools. Mahwaj, N.J.: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Scales, P. & Blyth, D. (1997). Efects of service-learning on youth: What we know and what we need to know, The Generator, 6-9.
  • Sönmez, Ö. F. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine Yönelik Görüşlerinin Kazanım Boyutunda Değerlendirilmesi, The Black Sea Journal of Social Sciences, 2(2), 53-72.
  • Speck, B.W. & Hoppe, S.L. (2004). Service-Learning : History, Theory, and Issues. Westport, Conn: Praeger Publishers.
  • Talaş, M. & Karataş, A. (2012). Çevre bilincinin geliştirilmesinde topluma hizmet uygulamaları dersinin önemi: Niğde üniversitesi sınıf öğretmenliği programı örneği, Journal of World of Turks, 4(1), 107- 124.
  • Tanrıseven, I. & Yelken, T.Y. (2011). Topluma hizmet uygulamaları dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 415-428.
  • Ural Keleş, P. & Aydın, S. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi, EÜFBED Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 169,184.
  • Uğurlu, Z. & Kıral, E. (2012). Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersinin işleyiş süreci ve kazanımlarına ilişkin görüşleri, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 59-93.
  • Weiler, D., Lagoy, A., Crane, E. & Rovner, A. (1998). An Evaluation of K–12 Service-Learning in California: Phase II Final Report. Emeryville, CA: RPP International with the Search Institute.
  • Wellington, J. (2000). Educational Research, Contemporary Issues And Practical Approaches. London: Continuum.
  • Yates, M. & Younıss, J. (1997). Community service and political ıdentity development in adolescence. Journal of Social Issues, 54 (3), 495- 512.
  • Yeşilyaprak B. (2006). Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Eğitim Fakülteleri ve Topluma Hizmet İşlevi Çalıştayı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Yıdırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sibel Er Nas Bu kişi benim

Tülay Şenel Çoruhlu Bu kişi benim

Hava İPEK Akbulut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Nas, S. E., Çoruhlu, T. Ş., & Akbulut, H. İ. (2015). TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI DERSİNDEN YANSIMALAR: ÖZEL DURUM ÇALIŞMASI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 27-43.