Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Siverek İlçesi Örneği)

Year 2021, Issue: 39, 34 - 47, 30.06.2021

Abstract

Araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin yaşam doyumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Şanlıurfa ili Siverek ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan 110 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Öğretmenler ile ilgili bilgilere ulaşabilmek için Kişisel Bilgi Formu ve öğretmenlerin yaşam doyumu düzeylerini belirlemek için Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS programında, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiş; anlamlı çıkan farklılıklarda grup farklılıklarını inceleyebilmek için Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yaşam doyumu düzeylerinin yaşlarına, medeni durumlarına, kıdemlerine, kadro durumlarına, görev yaptıkları kurumların türüne, sınıflarının fiziksel yeterliliğine, kaynaştırma öğrencisi varlığına ve dil açısından problem yaşanıp yaşanmadığına göre istatiksel olarak anlamsız (p>0,05); mesleklerini isteyerek seçme durumlarına göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür (p<0,05).

Thanks

Emeği geçen herkese teşekkür ederiz...

References

  • Akyüz, B. Ü. (2014). Kadınların kariyer engelleri ile kariyer tatmini ve yaşam doyumu ilişkisi. (Yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Ateş, G. E. (2016). Rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan otizm tanısı almış olan çocuklara sahip ebeveynlerin yaşam doyumunun, aile işlevlerinin ve öğrenilmiş güçlülüğünün incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Başaran, D. (2016). Medeni durumun öğretmenlerinin benlik saygısı ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Baykoçak, C. (2002). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sorunları ve tükenmişlik düzeyleri (Bursa ili uygulaması). (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Borthwick-Duffy, S. A. (1992). Quality of life and quality of care in mental retardation. In L. Rowitz (Ed.), Mental retardation in the year 2000 (pp. 52-66). New York, NY: Spinger.
  • Crooker, K. J., & Near, J. P. (1998). Happiness and satisfaction: Measures of affect and cognition? Social Indicators Research, 44(2), 195-224.
  • Çetinkaya, B. (2016), Çalışanların pozitif duygulanım, başkalarına duyduğu güven ve yaşam doyumu düzeylerinin iş motivasyonuna etkileri: Beklenti kuramı yaklaşımı. (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Çetinkaya, E. (2011). Emekli bireylerde yaşam doyumunun yordayıcıları olarak sosyal destek ve öz-yeterlilik. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, S., & Canat, S. (2004). Ankara’daki beş eğitim kurumunda kendini yaralama davranışı üzerine bir çalışma. Kriz Dergisi, 12(3), 1-9.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.
  • Diener, E., Emmons, R.A., Larsen, R.J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Dikmen, A. A. (1995). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 50(03), 115-140.
  • Dilmaç, B., & Ekşi, H. (2008), Meslek yüksek okullarında öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumları ve benlik saygılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 279-289.
  • Dirlik, R. (2016). Açık alan rekreasyon faaliyetlerinin yaşam doyumuna etkisi. (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Ergün, B. (2016). İş doyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişki: öğretmenler üzerinde bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Fidan, H. (2014). Ankara ilinde çalışan nakış öğretmenlerinin yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Frish, M. B. (2006). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • İnce, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam doyumu ile umut düzeyi ilişkisi. (Yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keser, A. (2003). Çalışma yaşamında motivasyon ve yaşam tatmini. İstanbul: Alf Aktüel.
  • Kirişoğlu, Ş. (2016). Genç yetişkinlerin aile yapıları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Koruk, E. (2019). Esansiyel hipertansiyonlu hastaların tedaviye uyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.
  • Özer, M., & Karabulut, Ö. Ö. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6(2), 72-74.
  • Sarıdemir, T. (2015). Öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin ve bazı kişisel değişkenlerin öğretmenlerin yaşam doyumu üzerindeki etkisi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Seligman, M. E. P. (2007). Gerçek mutluluk. Kalıcı doyum potansiyelinizi geliştirmek için yeni olumlu psikolojinin kullanılması. (Çeviren: S. K. Akbaş). Ankara: HYB.
  • Sirgy, M. J. (2012). The psychology of quality of life: Hedonic well-being, life satisfaction, and eudaimonia. New York, NY: Springer.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim öğretmenlerinde yaratıcılık, mesleki tükenmişlik ve yaşam doyumu. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Şahin, Ş. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik ve yaşam doyumu düzeyleri. (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Taş, İ. (2011). Öğretmenlerde yaşamın anlamı yaşam doyumu sosyal karşılaştırma ve iç-dış kontrol odağının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Tomrukçu, Ç. (2010). Özel ve kamuya ait ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yaşam ve iş doyumu düzeyleri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuzmayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Tuncer, N. (2017). Bir grup üniversite öğrencisinin sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • Ünal, A. (2015). İş doyumu yaşam doyumu ve yaşam anlamı değişkenlerinin ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki bağlılıkları üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • VandenBos, G. R. (2007). APA dictionary of psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Vara, Ş. (1999). Yoğun bakım hemşirelerinde iş doyumu ve genel yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. İstanbul: Bağlam.
  • Yetim, Ü. (2003). The impacts of individualism/collectivism, self-esteem and feeling of mastery on life satisfaction among the Turkish university students and academicians. Social Indicators Research, 61(3), 297-317.
Year 2021, Issue: 39, 34 - 47, 30.06.2021

Abstract

References

  • Akyüz, B. Ü. (2014). Kadınların kariyer engelleri ile kariyer tatmini ve yaşam doyumu ilişkisi. (Yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Ateş, G. E. (2016). Rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan otizm tanısı almış olan çocuklara sahip ebeveynlerin yaşam doyumunun, aile işlevlerinin ve öğrenilmiş güçlülüğünün incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Başaran, D. (2016). Medeni durumun öğretmenlerinin benlik saygısı ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Baykoçak, C. (2002). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sorunları ve tükenmişlik düzeyleri (Bursa ili uygulaması). (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Borthwick-Duffy, S. A. (1992). Quality of life and quality of care in mental retardation. In L. Rowitz (Ed.), Mental retardation in the year 2000 (pp. 52-66). New York, NY: Spinger.
  • Crooker, K. J., & Near, J. P. (1998). Happiness and satisfaction: Measures of affect and cognition? Social Indicators Research, 44(2), 195-224.
  • Çetinkaya, B. (2016), Çalışanların pozitif duygulanım, başkalarına duyduğu güven ve yaşam doyumu düzeylerinin iş motivasyonuna etkileri: Beklenti kuramı yaklaşımı. (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Çetinkaya, E. (2011). Emekli bireylerde yaşam doyumunun yordayıcıları olarak sosyal destek ve öz-yeterlilik. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, S., & Canat, S. (2004). Ankara’daki beş eğitim kurumunda kendini yaralama davranışı üzerine bir çalışma. Kriz Dergisi, 12(3), 1-9.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.
  • Diener, E., Emmons, R.A., Larsen, R.J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Dikmen, A. A. (1995). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 50(03), 115-140.
  • Dilmaç, B., & Ekşi, H. (2008), Meslek yüksek okullarında öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumları ve benlik saygılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 279-289.
  • Dirlik, R. (2016). Açık alan rekreasyon faaliyetlerinin yaşam doyumuna etkisi. (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Ergün, B. (2016). İş doyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişki: öğretmenler üzerinde bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Fidan, H. (2014). Ankara ilinde çalışan nakış öğretmenlerinin yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Frish, M. B. (2006). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • İnce, Y. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam doyumu ile umut düzeyi ilişkisi. (Yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keser, A. (2003). Çalışma yaşamında motivasyon ve yaşam tatmini. İstanbul: Alf Aktüel.
  • Kirişoğlu, Ş. (2016). Genç yetişkinlerin aile yapıları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Koruk, E. (2019). Esansiyel hipertansiyonlu hastaların tedaviye uyumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.
  • Özer, M., & Karabulut, Ö. Ö. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6(2), 72-74.
  • Sarıdemir, T. (2015). Öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin ve bazı kişisel değişkenlerin öğretmenlerin yaşam doyumu üzerindeki etkisi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Seligman, M. E. P. (2007). Gerçek mutluluk. Kalıcı doyum potansiyelinizi geliştirmek için yeni olumlu psikolojinin kullanılması. (Çeviren: S. K. Akbaş). Ankara: HYB.
  • Sirgy, M. J. (2012). The psychology of quality of life: Hedonic well-being, life satisfaction, and eudaimonia. New York, NY: Springer.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim öğretmenlerinde yaratıcılık, mesleki tükenmişlik ve yaşam doyumu. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Şahin, Ş. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik ve yaşam doyumu düzeyleri. (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Taş, İ. (2011). Öğretmenlerde yaşamın anlamı yaşam doyumu sosyal karşılaştırma ve iç-dış kontrol odağının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Tomrukçu, Ç. (2010). Özel ve kamuya ait ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yaşam ve iş doyumu düzeyleri. (Yüksek lisans tezi). Ondokuzmayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Tuncer, N. (2017). Bir grup üniversite öğrencisinin sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • Ünal, A. (2015). İş doyumu yaşam doyumu ve yaşam anlamı değişkenlerinin ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki bağlılıkları üzerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • VandenBos, G. R. (2007). APA dictionary of psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Vara, Ş. (1999). Yoğun bakım hemşirelerinde iş doyumu ve genel yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. İstanbul: Bağlam.
  • Yetim, Ü. (2003). The impacts of individualism/collectivism, self-esteem and feeling of mastery on life satisfaction among the Turkish university students and academicians. Social Indicators Research, 61(3), 297-317.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Esma Yıldız This is me 0000-0001-7678-3943

Gülümser Gültekin Akduman

Merve Şepitci Sarıbaş

Publication Date June 30, 2021
Submission Date May 5, 2020
Published in Issue Year 2021 Issue: 39

Cite

APA Yıldız, E., Gültekin Akduman, G., & Şepitci Sarıbaş, M. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Siverek İlçesi Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(39), 34-47.