Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 219 - 232, 01.04.2019
https://doi.org/10.24289/ijsser.541120

Öz









Direnç
davranışları okul ortamını negatif yönde etkileyen öğrencilerin sergilediği
olumsuz türdeki hareketlerdir. Bu çalışmada, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin
okullarındaki öğrencilerin direnç davranışlarına ilişkin algıları
incelenmiştir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan araştırmaya, 510
öğretmen katılmıştır. Verilerin toplanmasında, Öğrenci Direnç Davranışları
Ölçeği kullanılmıştır. Veriler “SPSS 25” paket programıyla analiz edilmiştir.
Analiz sonucunda veriler normal dağılım göstermediği için non - parametrik
testler kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ile Mann
Whitney-U testi, Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır. Sonuç olarak,
öğretmenlerin algılarına göre öğrenci direnç davranışları ile karşılaşma
sıklığı, branşa ve mezun olunan okul türüne göre farklılaşmamaktadır. Direnç
davranışlarıyla karşılaşma sıklığı öğretmenin cinsiyetine göre anlamlı fark
göstermemesine karşın, erkek öğretmenlerin tüm boyutlarda daha yüksek
ortalamalara sahip olduğu, dolayısıyla direnç davranışları ile daha sık
karşılaştıkları belirlenmiştir. Ayrıca mesleki kıdeme göre 10 yıl altı kıdeme
sahip öğretmenlerin direnç davranışları ile daha sık karşılaştıkları;
sosyo-ekonomik düzeye göre ise alt sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda görev
yapan öğretmenlerin algılarına göre öğrenci direnç davranışlarının sık
görüldüğü belirlenmiştir.
    

Kaynakça

  • Akçadağ, T. (2009). Sorun davranışların yönetimi. H. Kıran (Ed.), Etkili sınıf yönetimi (5. Baskı) içinde (s. 269-302). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkan, H. B. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarla baş etme yöntemleri ve okulda şiddet. Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Alpert B. (1991). Students' resistance in the classroom. Anthropology & Education Quarterly, 22(4), 350-366. http://www.jstor.org/stable/3195659. Erişim tarihi: 14.06.2017.
  • Anyon, J. (1981). Social class and school knowledge. Cirriculum Inquiry, 1(11), 3-42.
  • Apple, M. W. (1980). The other side of the hidden curriculum: Correspondence theories and the labor process. The Journal of Education, 162, 47-66.
  • Apple, M. W. (1981). Reproduction, contestation, and curriculum: An essay in self-criticism. Interchange, 12(2-3), 27-47.
  • Balay, Y., & Sağlam, D. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 1-24.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Bulut, M. (2008). İlköğretim okullarında istenmeyen öğrenci davranışlarının sınıf öğretmenlerinin performansına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Burroughs, N. F., Kearney, P. & Plax, T. G. (1989). Compliance resistance in the college classroom. Communication Education, 38, 214-229.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çapri, B., Balcı, A., & Çelikkaleli, Ö. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen davranışlara ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 89-102.
  • Ekici, R., & Ekici, A. (2014). Sınıf Yönetiminde İstenmeyen öğrenci davranışlarının ilkokul ve ortaokullarda karşılaştırmalı incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi; 59, 107-118.
  • Erol, Z. (2006). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Everhart, R. B. (1983). Reading, writing, and resistance: Adolescence and labor in a junior high school. Routledge.
  • Field J. C., & Olafson L. J. (1999). Understanding resistance in students at risk. Anthropology & Education Quarterly, 24, 70-75.
  • Giroux H. A. (2014). Eğitimde kuram ve direniş (S. Demiralp, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. (Orijinal çalışma 2001 yılında yayımlanmıştır).
  • Goodboy, A. K., & Bolkan S. (2011). Leadership in the college classroom: The use of charismatic leadership as a deterrent to student resistance strategies. The Journal of Classroom Interaction, 2(46), 4-10. http://www.jstor.org/stable/23870382. Erişim tarihi: 17.06.2017.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (30. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kearney, P., Plax, T. G., & Burroughs, N. F. (1991). An attributional analysis of college students' resistance decisions. Communication Education, 40(4), 325-342. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=b01ec40a-dd9a-48a3-b51f-1d476807b0f4%40sessionmgr101&hid=102. Erişim tarihi: 20.06.2017.
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 146-156.
  • Lee, C. R., Levine, T. R., & Cambra, R. (1997). Resisting compliance in the multicultural classroom. Communication Education, 46(1), 29-43. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=57c09a31-eea1-4808-9e40-27c086d50a0f%40sessionmgr104&hid=118. Erişim tarihi: 21.06.2017.
  • Margonis, F. (2004). From student resistance to educative engagement: A case study in building powerful student-teacher relationships. Counterpoints, 259, 39-53. http://www.jstor.org/stable/42978492. Erişim tarihi: 18.06.2017.
  • McFarland, D. A. (2001). Student resistance: how the formal and informal organization of classrooms facilitate everyday forms of student defiance. American Journal of Sociology, 3(107), 612-678. http://www.jstor.org/stable/10.1086/338779. Erişim tarihi: 22.06.2017.
  • Miles, R. D. (2005). Student resistance in the classroom: Effective prevention and intervention strategies for non-compliant and disruptive students (K-6). Chapin: YouthLigth, Inc.
  • Özdaş F., & Akpinar B. (2016). The frequency of unwanted student behaviours in secondary schools in terms of certain variables. International Journal of Learning and Teaching, 2(1), 43-47.
  • Öztürk, M. (2016). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşadıkları güçlükler. İlköğretim Online, 15(2), 378-390.
  • Paulsel, M. L., & Chory-Assad, R. M. (2005). Perceptions of instructor interactional justice as a predictor of student resistance. Communication Research Reports, 22(4), 283-291. http://dx.doi.org/10.1080/00036810500207030. Erişim tarihi: 12.08.2017.
  • Sarı, M. (2018). Development of a teacher scale to measure presence and frequency of students’ resistance behaviors. Universal Journal of Education Research, 6(2), 226-234.
  • Sever, D. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde araştırma temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci dirençlerine etkisi. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sever, D., & Güven, M. (2014), İlköğretim fen ve teknoloji dersinde araştırma temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci dirençlerine etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(4), 1583-1605.
  • Spaulding, A. M. (1995, April). A qualitative case study of teacher-student micropolitical ınteraction: The strategies, goals, and consequences of student resistance. Paper presented at the Annual meeting of the American Educational Research Association, SanFrancisco, CA.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitim bilim alanında aynı araştırma sorusunu yanıtlamak için farklı araştırma tekniklerinin birlikte kullanılması. Eğitim ve Bilim, 26(120), 8-13.Wells, H., Jones, A., & Jones, S. C. (2014). Teaching reluctant students: using the principles and techniques of motivational interviewing to foster better student–teacher interactions. Innovations In Education & Teaching International, 51(2), 175-184.
  • Willis, P. E. (1977). Learning to labour: how working class kids get working class jobs. https://www.academia.edu/10623833/LEARNING_TO_LABOR._HOW_WORKING_CLASS_KIDS_GET_WORKING_CLASS_JOBS._PAUL_E._WILLIS. Erişim tarihi: 14.06.2017.
  • Yıldız, E. (2019). Okul yaşam kalitesi algısı, okula aidiyet duygusu ve direnç davranışları: ortaokul öğrencileri üzerinde bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yüksel, S. (2003). Öğrencilerin öğretme- öğrenme sürecine yönelik direnç davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 235-251.

Investigations of teachers’ perceptions of student resistance behavior in their schools

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 219 - 232, 01.04.2019
https://doi.org/10.24289/ijsser.541120

Öz









Resistance behaviors are acts of students that
negatively affect school environment. In this study, secondary school teachers’
perceptions related to resistance behaviors of the students in their schools is
examined. 510 teachers participated in this research that is a descriptive
study in scanning model. Student Resistance Behaviors Scale is used in
gathering the data. Data is analyzed with “SPSS 25” program. Since the data
didn’t show normal range, non-parametric tests are used in the end of the
study. Descriptive statistics and Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis-H test
were performed in the analysis of data. In the result; encountering frequency
with student resistance behaviors according to the perceptions of teachers does
not change in terms of the branch and graduated school’s type. Although
encountering frequency of resistance behaviors doesn’t change significantly
according to the gender of teacher, it has been determined that male teachers
have high average rates in all contents, hence they encounter more with
resistance behaviors. Also, it has been determined that teachers who have
seniority below 10 years encounter more frequently with resistance behaviors;
in terms of socioeconomic level; on the other hand, according to the perception
of teachers who work at low socioeconomic level schools, student resistance
behaviors occur more frequently
    

Kaynakça

  • Akçadağ, T. (2009). Sorun davranışların yönetimi. H. Kıran (Ed.), Etkili sınıf yönetimi (5. Baskı) içinde (s. 269-302). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkan, H. B. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarla baş etme yöntemleri ve okulda şiddet. Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Alpert B. (1991). Students' resistance in the classroom. Anthropology & Education Quarterly, 22(4), 350-366. http://www.jstor.org/stable/3195659. Erişim tarihi: 14.06.2017.
  • Anyon, J. (1981). Social class and school knowledge. Cirriculum Inquiry, 1(11), 3-42.
  • Apple, M. W. (1980). The other side of the hidden curriculum: Correspondence theories and the labor process. The Journal of Education, 162, 47-66.
  • Apple, M. W. (1981). Reproduction, contestation, and curriculum: An essay in self-criticism. Interchange, 12(2-3), 27-47.
  • Balay, Y., & Sağlam, D. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 1-24.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Bulut, M. (2008). İlköğretim okullarında istenmeyen öğrenci davranışlarının sınıf öğretmenlerinin performansına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Burroughs, N. F., Kearney, P. & Plax, T. G. (1989). Compliance resistance in the college classroom. Communication Education, 38, 214-229.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çapri, B., Balcı, A., & Çelikkaleli, Ö. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen davranışlara ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 89-102.
  • Ekici, R., & Ekici, A. (2014). Sınıf Yönetiminde İstenmeyen öğrenci davranışlarının ilkokul ve ortaokullarda karşılaştırmalı incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi; 59, 107-118.
  • Erol, Z. (2006). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Everhart, R. B. (1983). Reading, writing, and resistance: Adolescence and labor in a junior high school. Routledge.
  • Field J. C., & Olafson L. J. (1999). Understanding resistance in students at risk. Anthropology & Education Quarterly, 24, 70-75.
  • Giroux H. A. (2014). Eğitimde kuram ve direniş (S. Demiralp, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. (Orijinal çalışma 2001 yılında yayımlanmıştır).
  • Goodboy, A. K., & Bolkan S. (2011). Leadership in the college classroom: The use of charismatic leadership as a deterrent to student resistance strategies. The Journal of Classroom Interaction, 2(46), 4-10. http://www.jstor.org/stable/23870382. Erişim tarihi: 17.06.2017.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (30. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kearney, P., Plax, T. G., & Burroughs, N. F. (1991). An attributional analysis of college students' resistance decisions. Communication Education, 40(4), 325-342. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=b01ec40a-dd9a-48a3-b51f-1d476807b0f4%40sessionmgr101&hid=102. Erişim tarihi: 20.06.2017.
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 146-156.
  • Lee, C. R., Levine, T. R., & Cambra, R. (1997). Resisting compliance in the multicultural classroom. Communication Education, 46(1), 29-43. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=57c09a31-eea1-4808-9e40-27c086d50a0f%40sessionmgr104&hid=118. Erişim tarihi: 21.06.2017.
  • Margonis, F. (2004). From student resistance to educative engagement: A case study in building powerful student-teacher relationships. Counterpoints, 259, 39-53. http://www.jstor.org/stable/42978492. Erişim tarihi: 18.06.2017.
  • McFarland, D. A. (2001). Student resistance: how the formal and informal organization of classrooms facilitate everyday forms of student defiance. American Journal of Sociology, 3(107), 612-678. http://www.jstor.org/stable/10.1086/338779. Erişim tarihi: 22.06.2017.
  • Miles, R. D. (2005). Student resistance in the classroom: Effective prevention and intervention strategies for non-compliant and disruptive students (K-6). Chapin: YouthLigth, Inc.
  • Özdaş F., & Akpinar B. (2016). The frequency of unwanted student behaviours in secondary schools in terms of certain variables. International Journal of Learning and Teaching, 2(1), 43-47.
  • Öztürk, M. (2016). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşadıkları güçlükler. İlköğretim Online, 15(2), 378-390.
  • Paulsel, M. L., & Chory-Assad, R. M. (2005). Perceptions of instructor interactional justice as a predictor of student resistance. Communication Research Reports, 22(4), 283-291. http://dx.doi.org/10.1080/00036810500207030. Erişim tarihi: 12.08.2017.
  • Sarı, M. (2018). Development of a teacher scale to measure presence and frequency of students’ resistance behaviors. Universal Journal of Education Research, 6(2), 226-234.
  • Sever, D. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde araştırma temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci dirençlerine etkisi. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sever, D., & Güven, M. (2014), İlköğretim fen ve teknoloji dersinde araştırma temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci dirençlerine etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(4), 1583-1605.
  • Spaulding, A. M. (1995, April). A qualitative case study of teacher-student micropolitical ınteraction: The strategies, goals, and consequences of student resistance. Paper presented at the Annual meeting of the American Educational Research Association, SanFrancisco, CA.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitim bilim alanında aynı araştırma sorusunu yanıtlamak için farklı araştırma tekniklerinin birlikte kullanılması. Eğitim ve Bilim, 26(120), 8-13.Wells, H., Jones, A., & Jones, S. C. (2014). Teaching reluctant students: using the principles and techniques of motivational interviewing to foster better student–teacher interactions. Innovations In Education & Teaching International, 51(2), 175-184.
  • Willis, P. E. (1977). Learning to labour: how working class kids get working class jobs. https://www.academia.edu/10623833/LEARNING_TO_LABOR._HOW_WORKING_CLASS_KIDS_GET_WORKING_CLASS_JOBS._PAUL_E._WILLIS. Erişim tarihi: 14.06.2017.
  • Yıldız, E. (2019). Okul yaşam kalitesi algısı, okula aidiyet duygusu ve direnç davranışları: ortaokul öğrencileri üzerinde bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yüksel, S. (2003). Öğrencilerin öğretme- öğrenme sürecine yönelik direnç davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 235-251.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Canoğulları 0000-0001-7883-6711

Mediha Sarı 0000-0002-1663-648X

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Canoğulları, E., & Sarı, M. (2019). Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 219-232. https://doi.org/10.24289/ijsser.541120
AMA Canoğulları E, Sarı M. Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. Nisan 2019;5(2):219-232. doi:10.24289/ijsser.541120
Chicago Canoğulları, Emre, ve Mediha Sarı. “Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci Direnç davranışlarına ilişkin algılarının Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 5, sy. 2 (Nisan 2019): 219-32. https://doi.org/10.24289/ijsser.541120.
EndNote Canoğulları E, Sarı M (01 Nisan 2019) Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research 5 2 219–232.
IEEE E. Canoğulları ve M. Sarı, “Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 5, sy. 2, ss. 219–232, 2019, doi: 10.24289/ijsser.541120.
ISNAD Canoğulları, Emre - Sarı, Mediha. “Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci Direnç davranışlarına ilişkin algılarının Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 5/2 (Nisan 2019), 219-232. https://doi.org/10.24289/ijsser.541120.
JAMA Canoğulları E, Sarı M. Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2019;5:219–232.
MLA Canoğulları, Emre ve Mediha Sarı. “Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci Direnç davranışlarına ilişkin algılarının Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 5, sy. 2, 2019, ss. 219-32, doi:10.24289/ijsser.541120.
Vancouver Canoğulları E, Sarı M. Öğretmenlerin okullarındaki öğrenci direnç davranışlarına ilişkin algılarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2019;5(2):219-32.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.