Year 2016, Volume 24, Issue 4, Pages 2099 - 2104 2016-09-15

Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi
Teaching Grammar in Situational Contexts

İrfan TOSUNCUOĞLU [1]

67 0

Dilbilgisini açıklamak ve tanımlamak için birçok yol vardır; basit bir şekilde bu, kelimelerden cümlecik, cümle ve cümlelerden paragraflar oluşturmak için kelimelerin biçim değiştirmesi ve diğer kelimelerle birleşmesi ile ilgili bazı kuralların tanımlanması olarak belirtilebilir. Dil öğretmenlerinin dilbilgisi öğretiminde kişisel fikirlerini de dahil etmeleri, öğrenciler üzerinde bir etki bırakmaları açısından en iyi yoldur. Dilbilgisi öğretimi alanında birçok çalışma tamamlanmasına rağmen, Türkiye’de İngilizce yabancı dil öğretmenlerinin sunum ve alıştırma yaparak, dilbilgisel yapıları öğretmeleri hususları açık bir şekilde vurgulanmamıştır. Bu makalenin amacı; dilbilgisi öğretiminde, İngilizce yabancı dil öğretmenlerinin dilbilgisi öğretme yaklaşımlarını tanımlamak, durumsal dilbilgisi kavramını açıklamak ve çözüm önerileri sunmaktır. 

While there are many ways to describe or explain grammar, simply, it is defined as a set of rules about how words change their form and combine with other words to make clauses into sentences and sentences into paragraphs. Yet an important consideration, having an effect on the ways language teachers teach grammar is the teachers’ personal ideas on the best way to teach grammar. In spite of many studies that have been completed in this field, the ideas of EFL teachers about presenting, practicing, and teaching grammar has not been studied in depth in Turkey. So, the aim of this article is to discuss the EFL approach to teaching “situational grammar” as a remedy to the teaching of grammar in the Turkish classroom.  

  • Alijanian, E. (2012). An Investigation of Iranian EFL Teachers’ Beliefs about Grammar. Journal of Education and Social Research. 2 (3), 335-340.
  • Batstone, R., & Ellis, R. (2009). Principled grammar teaching. System. 37. 194-204.
  • Borg, S. (1999). Studying teachers’ cognition in second language grammar teaching. System. 27 (1). 19-31.
  • Brown, H. D. (2007). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New York: Pearson Education Inc.
  • Chomsky, N. (1957). Syntactic Structures. The Hague: Mouton
  • Dekeyser, R.M. (1995). Learning second language grammar rules: an experiment with a miniature linguistic system. Studies in Second Language Acquisition. 17. 379-419.
  • Dewey, J. (1938). Logic: The Theory of Inquiry. Holt, Rinehart and Winston, New York.
  • Ellis, R. (2002). “The Place of Grammar Instruction in the Second/Foreign Language Curiculum.” In Eli Hinkel and Sandra Fotos (Eds.), New Perspectives on Grammar Teaching in Second Language Classrooms. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ellis, R. (2006). “Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective.” TESOL Quarterly. 40(1), 83-107.
  • Ezzi, N. A. (2012). “Yemeni Teachers’ Beliefs of Grammar Teaching and Classroom Practices.” English Language Teaching, 5, 170-184.
  • Mohamed, N. (2006). An Exploratory Study of the interplay between teachers’ beliefs, instructional practices and professional development. Doctoral Dissertation. The University of Auckland.
  • Mukminatien, F. N. (2008). “The Place of Grammar: An Attempt Towards A Synthesis Of Its Teaching Approaches.” Bahasa Seni Dan, 36(1) 80-87, Jurusan Sastra Inggris Fak. Sastra Universitas Negeri Malang University Press, USA.
  • Nassaji, H., S. Fotos (2004). “Current Developments in Research on the Teaching of Grammar.”Annual Review of Applied Linguistics, 24, 126-145.
  • Richards, J. C. & Rogers, T. S. (1986). Approaches and methods in language teaching: A description and analysis. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Thornburry, S. (2001). How to Teach Grammar. London: Pearson Education Limited England.
  • http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/grammar, retrieved on 01.04. 2015
  • http://www.ldoceonline.com/dictionary/grammar, retrieved on 13.04. 2015
  • http://www2.vobs.at/ludescher/Grammar/teaching_grammar_in_situational_contexts.htm, retrieved on 5.05. 2015
  • http://www.myenglishpages.com/blog/situational-language-teaching-oral-approach/, retrieved on 19.12. 2015
Subjects Education, Scientific Disciplines
Journal Section Articles
Authors

Author: İrfan TOSUNCUOĞLU

Dates

Publication Date: September 15, 2016

Bibtex @research article { kefdergi327785, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu University}, year = {2016}, volume = {24}, pages = {2099 - 2104}, doi = {}, title = {Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi}, key = {cite}, author = {TOSUNCUOĞLU, İrfan} }
APA TOSUNCUOĞLU, İ . (2016). Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (4), 2099-2104. Retrieved from http://dergipark.org.tr/kefdergi/issue/27734/327785
MLA TOSUNCUOĞLU, İ . "Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi". Kastamonu Eğitim Dergisi 24 (2016): 2099-2104 <http://dergipark.org.tr/kefdergi/issue/27734/327785>
Chicago TOSUNCUOĞLU, İ . "Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi". Kastamonu Eğitim Dergisi 24 (2016): 2099-2104
RIS TY - JOUR T1 - Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi AU - İrfan TOSUNCUOĞLU Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - DO - T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 2099 EP - 2104 VL - 24 IS - 4 SN - -2147-9844 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Kastamonu Education Journal Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi %A İrfan TOSUNCUOĞLU %T Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi %D 2016 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 24 %N 4 %R %U
ISNAD TOSUNCUOĞLU, İrfan . "Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi". Kastamonu Eğitim Dergisi 24 / 4 (September 2016): 2099-2104.
AMA TOSUNCUOĞLU İ . Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi. Kastamonu Education Journal. 2016; 24(4): 2099-2104.
Vancouver TOSUNCUOĞLU İ . Durumsal Çerçevelerde Gramer Öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016; 24(4): 2104-2099.