Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK HİZMETLERİ PAZARLAMA STRATEJİLERİ: BİR NİTEL ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Sayı: 26, 181 - 194, 13.01.2020
https://doi.org/10.18092/ulikidince.590734

Öz

Sağlık
toplumların sürdürülebilir kalkınmalarına olanak sağlayan öncelikli bir
alandır. Sağlık hizmetleri diğer sektörlerden farklı ve kritik derecede önemli
bir hizmet sektörüdür. Toplumların refah seviyeleri ile doğru orantılı olan
sağlık kuruluşlarındaki gelişmeler ve özel sağlık kuruluşlarının sayılarının
artması, rekabetin oluşması, tüketicilerin bilinçlenmesi sağlık hizmetlerinde
pazarlama faaliyetlerinin önemini artırmaktadır. Sağlık hizmetlerinde pazarlama
faaliyetlerinin, hizmet veren kuruluşların ve araştırmacıların dikkatini çeken
bir konu olduğu da görülmektedir. Bu araştırma sağlık hizmetlerinin
pazarlanması kapsamında özel sağlık kuruluşlarının pazarlama stratejilerini
incelemeye yönelik nitel bir çalışmadır. Araştırma neticesinde özel sağlık
kuruluşlarının pazarlama stratejilerinde kullandıkları argümanların hizmet
kalitesi, güler yüz, hasta memnuniyeti ve ağızdan ağıza iletişim olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akkılıç, M. E. (2002). Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanması ve Elazığ’daki Bazı Yataklı Tedavi Kuruluşla-rında Bir Uygulama. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 203-218.
  • Berry L. L. ve Bendapudi N. (2007). Health Care: A Fertile Field for Service Research, Journal of Service Research, 10(2), 111-122.
  • Berry L. L. ve Parasuraman A. (1993). Building a New Academic Field—The Case of Services Mar-keting. Journal of Retailing, 69(1), 13-60.
  • Buckley P. T. (2009). The Complete Guide to Hospital Marketing. HCPro, Inc. Second Edition.
  • Ekiyor A. ve Tengilimoğlu D. (2014). Sağlıkta Reklam Serbest Olmalı mı? Tüketici Görüşleri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16/2, 45-71.
  • Erer S. (2010). Sağlık Hizmetlerinde Reklam. Genel Tıp Derg, 20(2), 73-78.
  • Gronroos C. (1994). From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards a Paradigm Shift in Marketing, Management Decision, 32(2), 4-20.
  • Gürdin B. (2017). Sağlık Hizmetleri Sektöründe Reklam Yasağı: Uygulama Örnekleri. Sosyal ve Be-şeri Bilimleri Dergisi, 9(2), 17-30.
  • Hawes J. M. ve Rao C. P. (1985). Using Importance-Performance Analysis to Develop Health Care Marketing Strategies. Journal of Health Care Marketing, 5(4), 19-25.
  • Karaçor S. ve Arkan A. (2014). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurla-rının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 8(2), 90-118.
  • Kılıç T. (2016). Digital Hospital; An Example of Best Practice. International Journal of Health Science Research and Policy, 2(1), 52-58.
  • Kotler P. (1999). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak, Para Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Kotler on Marketing, Çev: Ayşe Özyağcılar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Lovelock C. H., Sandra V., Barbara L. ve Suzanne F. (2004). Services Marketing. https://www.ebsglobal.net/EBS/media/EBS/PDFs/Services-Marketing-Course-Taster.pdf Erişim: 24.05.2019
  • Lovelock C. H. (1991), Services Marketing, 2. ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Okwandu G. A. (2002). Marketing Strategies of Hospital Service Organizations in Nigeria: A Study of Selected Privately Owned Hospitals in Port Harcourt. Joumal of Hospital Marketing & Public Relations, 14(1), 45-57.
  • Perreault W. D. ve McCarthy E. J. (2002). Basic Marketing: A Global -Managerial Approach. 14. Edi-tion, The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Pettigrew A. M. (1977). Strategy Formulation as a Political Process. International Studies of Mana-gement & Organization, 7(2), 78-87.
  • Radulescu V. (2012). Healthcare Marketing Contribution to the Sustainable Development of Soci-ety, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(2), 351-358.
  • Singh A. ve Prasher A. (2019). Measuring Healthcare Service Quality From Patients’ Perspective: Using Fuzzy AHP Application. Total Quality Management & Business Excellence, 30(3-4), 284-300.
  • Solomon M. R., Carol S., John A. C. ve Evelyn G. G. (1985). A Role Theory Perspective on Dynamic Interactions: The Service Encounter. Journal of Marketing, 49, 99–111.
  • Şimşek M. Ş. (2007). İşletme Bilimlerine Giriş, Yelken Basım Yayın Dağıtım, Konya
  • Taşlıyan M. ve Gök S. (2012). Kamu ve Özel Hastanelerde Hasta Memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakül-tesi Dergisi, 1, 69-94.
  • Tengilimoğlu D. (2000). Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması Elemanları ve Özellikleri. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 55(1), 187-202.
  • Türk Tabipler Birliği, https://ttb.org.tr/makale_goster.php?Guid=95b4cbc4-cb75-11e7-9277-41cb35a9b17b Erişim: 24.05.2019
  • Upadhyai R., Arvind K. J., Hiranmoy R. ve Vimal P. (2019). A Review of Healthcare Service Quality Dimensions and their Measurement. Journal of Health Management, 21(1), 102–127.
  • Vargo S. L. ve Lusch R. F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, Journal of Mar-keting, 68, 1-17.
  • Yıldırım A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12.
  • Zaltman G. ve Vertinsky I. (1971). Health Service Marketing: A Suggested Model. Journal of Marke-ting, 35, 19-27.
  • Zeithaml V. A., Mary J. B. ve Dwayne D. G. (2010). Services Marketing Strategy in Wiley Internatio-nal Encyclopedia of Marketing: Marketing Strategy, 1, 1-11.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781444316568.wiem01055 Erişim: 26.05.2019

HEALTH SERVICES MARKETING STRATEGIES: A QUALITATIVE RESEARCH

Yıl 2020, Sayı: 26, 181 - 194, 13.01.2020
https://doi.org/10.18092/ulikidince.590734

Öz

Kaynakça

  • Akkılıç, M. E. (2002). Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanması ve Elazığ’daki Bazı Yataklı Tedavi Kuruluşla-rında Bir Uygulama. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 203-218.
  • Berry L. L. ve Bendapudi N. (2007). Health Care: A Fertile Field for Service Research, Journal of Service Research, 10(2), 111-122.
  • Berry L. L. ve Parasuraman A. (1993). Building a New Academic Field—The Case of Services Mar-keting. Journal of Retailing, 69(1), 13-60.
  • Buckley P. T. (2009). The Complete Guide to Hospital Marketing. HCPro, Inc. Second Edition.
  • Ekiyor A. ve Tengilimoğlu D. (2014). Sağlıkta Reklam Serbest Olmalı mı? Tüketici Görüşleri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16/2, 45-71.
  • Erer S. (2010). Sağlık Hizmetlerinde Reklam. Genel Tıp Derg, 20(2), 73-78.
  • Gronroos C. (1994). From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards a Paradigm Shift in Marketing, Management Decision, 32(2), 4-20.
  • Gürdin B. (2017). Sağlık Hizmetleri Sektöründe Reklam Yasağı: Uygulama Örnekleri. Sosyal ve Be-şeri Bilimleri Dergisi, 9(2), 17-30.
  • Hawes J. M. ve Rao C. P. (1985). Using Importance-Performance Analysis to Develop Health Care Marketing Strategies. Journal of Health Care Marketing, 5(4), 19-25.
  • Karaçor S. ve Arkan A. (2014). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurla-rının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim, 8(2), 90-118.
  • Kılıç T. (2016). Digital Hospital; An Example of Best Practice. International Journal of Health Science Research and Policy, 2(1), 52-58.
  • Kotler P. (1999). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak, Para Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Kotler on Marketing, Çev: Ayşe Özyağcılar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Lovelock C. H., Sandra V., Barbara L. ve Suzanne F. (2004). Services Marketing. https://www.ebsglobal.net/EBS/media/EBS/PDFs/Services-Marketing-Course-Taster.pdf Erişim: 24.05.2019
  • Lovelock C. H. (1991), Services Marketing, 2. ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Okwandu G. A. (2002). Marketing Strategies of Hospital Service Organizations in Nigeria: A Study of Selected Privately Owned Hospitals in Port Harcourt. Joumal of Hospital Marketing & Public Relations, 14(1), 45-57.
  • Perreault W. D. ve McCarthy E. J. (2002). Basic Marketing: A Global -Managerial Approach. 14. Edi-tion, The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Pettigrew A. M. (1977). Strategy Formulation as a Political Process. International Studies of Mana-gement & Organization, 7(2), 78-87.
  • Radulescu V. (2012). Healthcare Marketing Contribution to the Sustainable Development of Soci-ety, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(2), 351-358.
  • Singh A. ve Prasher A. (2019). Measuring Healthcare Service Quality From Patients’ Perspective: Using Fuzzy AHP Application. Total Quality Management & Business Excellence, 30(3-4), 284-300.
  • Solomon M. R., Carol S., John A. C. ve Evelyn G. G. (1985). A Role Theory Perspective on Dynamic Interactions: The Service Encounter. Journal of Marketing, 49, 99–111.
  • Şimşek M. Ş. (2007). İşletme Bilimlerine Giriş, Yelken Basım Yayın Dağıtım, Konya
  • Taşlıyan M. ve Gök S. (2012). Kamu ve Özel Hastanelerde Hasta Memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakül-tesi Dergisi, 1, 69-94.
  • Tengilimoğlu D. (2000). Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması Elemanları ve Özellikleri. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 55(1), 187-202.
  • Türk Tabipler Birliği, https://ttb.org.tr/makale_goster.php?Guid=95b4cbc4-cb75-11e7-9277-41cb35a9b17b Erişim: 24.05.2019
  • Upadhyai R., Arvind K. J., Hiranmoy R. ve Vimal P. (2019). A Review of Healthcare Service Quality Dimensions and their Measurement. Journal of Health Management, 21(1), 102–127.
  • Vargo S. L. ve Lusch R. F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, Journal of Mar-keting, 68, 1-17.
  • Yıldırım A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12.
  • Zaltman G. ve Vertinsky I. (1971). Health Service Marketing: A Suggested Model. Journal of Marke-ting, 35, 19-27.
  • Zeithaml V. A., Mary J. B. ve Dwayne D. G. (2010). Services Marketing Strategy in Wiley Internatio-nal Encyclopedia of Marketing: Marketing Strategy, 1, 1-11.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781444316568.wiem01055 Erişim: 26.05.2019
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Sedat Bostan 0000-0002-9439-8448

Ali Tehci Bu kişi benim 0000-0001-9949-2794

Yayımlanma Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Bostan, S., & Tehci, A. (2020). SAĞLIK HİZMETLERİ PAZARLAMA STRATEJİLERİ: BİR NİTEL ARAŞTIRMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(26), 181-194. https://doi.org/10.18092/ulikidince.590734


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com