The
aim of this study is to adapt the Test of Visual Motor Skills-3 -which tests
the visual motor skills apart from visual perception- into Turkish in order to
be used for the preschool children to evaluate their visual motor skills. A
total of 202 children, with the average age 68.86 months, were randomly
selected and included in the study to achieve the reliability and validity
studies. The adaptation started with translation of the test material into
Turkish and retranslation of it to its
original language. Then the translations
were compared and found to be appropriate in semantic-linguistic-experiential-conceptual
consensus. The form was finalized in accordance with the feedbacks of a panel
of seven child development specialists and the pilot study was administered
with the final form. In order to determine the construct validity of Test of
Visual Motor Skills-3 exploratory factor analysis was run. The other evidence
regarding the construct validity are the affirmative factor analysis results.
For the concurrent validity children’s age and teachers’ feedback was
used. The Cronbach Alpha internal
consistency coefficient was computed to ascertain the reliability and the
test-retest method was utilized to analyze the external consistency of Test of
Visual Motor Skills-3. Factor analysis revealed that the items' loads were
between 0,19 and 0.72; explaining 28% of total variance. According to the
affirmative factor analysis the values for
chi-square is calculated as 1082.57 (df:524), RMSEA is calculated as
0.09, St. RMR is calculated as 0.008,
CFI is calculated as 0.93, NFI is calculated as 0.87 and GFI is
calculated as 0.71 which indicates a total data consistency. The internal consistency
coefficient was computed as 0.92 and test-retest reliability coefficient was
computed as 0.98 (p<.01). With the results obtained, Test of Visual Motor
Skills-3 was found to be a reliable and valid scale for the implementations
with preschool children between 60-72 months old.
Preschool visual motor skills test adaptation validity-reliability
Araştırmada
okul öncesi dönem çocuklarının görsel motor becerilerini bağımsız olarak ölçen
Görsel Motor Becerileri Testi-3’ün Türk çocuklarından elde edilen verilerle ne
derece uyumlu olduğunun incelenmesi, bu doğrultuda geçerlik ve güvenirlik
çalışmasının yapılarak Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Çalışmaya basit
tesadüfi örneklemle belirlenen, yaş ortalaması 68.86 olan, 60-72 ay
aralığındaki 202 çocuk dahil edilmiştir. Çalışmada Görsel Motor Becerileri
Testi-3 önce Türkçeye çevrilmiş daha sonra yeniden orijinal diline çevrilerek
karşılaştırma yapılmış ve anlamsal-deyimsel-deneyimsel ve kavramsal denklikleri
konusunda görüş birliğine varılmıştır. Daha sonra test uzman görüşüne sunulmuş
ve çocuk gelişim ve okul öncesi alanında yedi uzmanın görüşleri alınmış, görüşler
doğrultusunda test düzenlenerek uygulama için hazır hale getirilmiştir. Türk
çocukları için kullanıma hazır hale gelen testin pilot çalışması küçük bir
grupla gerçekleştirilmiştir. Bu aşamadan sonra test çalışma grubuna
uygulanmıştır. Elde edilen veriler değerlendirildikten sonra yapı geçerliği
için açımlayıcı faktör analizi yapılmış, ek kanıt elde etmek amacıyla elde
edilen verilere doğrulayıcı faktör analizi uygulanarak analizler
gerçekleştirilmiştir. Ayrıca çocukların yaşlarına ve öğretmenlerin görüşlerine
göre çocukların puan ortalamaları karşılaştırılmış, benzer ölçme aracıyla
ölçüte dayalı geçerlilik incelenmiştir. Güvenirliği belirlemek amacıyla madde
toplam puan korelasyonuna bakılmış, iç tutarlılığı belirlemek için Cronbach
Alfa, dış tutarlığı belirlemek için ise test-tekrar test analizi uygulanmıştır.
Geçerlik güvenirlik kapsamında yapılan açımlayıcı faktör analizi madde yük
değerlerinin 0.19 ile 0.72 arasında değiştiği, doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda ise hesaplanan uyum istatistiklerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu
ve model-veri uyumunu sağladığı (ki-kare=1082.57, ki-kare/sd= 2.06, RMSEA=
0.09, St.RMR=0.08, CFI=0.93, NFI=0.87, GFI=0.71) belirlenmiştir. Görsel Motor
Beceri Testi-3 puanlarının güvenirliği için hesaplanan alfa değerinin 0.92,
test tekrar test korelasyonunun ise 0.98 olduğu görülmüştür. Yapılan analiz
sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde Görsel Motor Becerileri Testi-3‘ün
Türk çocukları için geçerli ve güvenilir bir test olduğu saptanmıştır.
Okul öncesi görsel motor beceriler ölçek uyarlama geçerlik-güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |