Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAŞAM BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 5, 87 - 98, 21.05.2020
https://doi.org/10.32953/abad.645880

Öz

Bu araştırma, Uşak Üniversitesinde öğrenim gören
Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini cinsiyet,
sosyo-ekonomik düzey, yaşanılan yer, sınıf düzeyi değişkenleri bağlamında
ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini 161 (kadın=95,
erkek=66) Sosyal Bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Ölçeği geliştiren
araştırmacı ölçeğin faktör analiz sonuçlarını göz önünde bulundurarak alt
boyutlarını dört faktörde toplamıştır. Birinci faktör yaşam boyu öğrenmede
motivasyon,  ikinci faktör sebat, üçüncü
faktör öğrenmeyi düzenlemede yoksunluk, dördüncü faktör ise merak yoksunluğudur.
Bu çalışmada elde edilen veriler SPSS 21 istatistik programı ile analiz
edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; yaşam boyu öğrenme eğilimleri konusunda
Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının güdülenme, sebat, öğrenmeyi düzenleme ve
merak yoksunluğu eğilimlerinin cinsiyete göre farklılık gösterdiği, sınıf
düzeylerine ve gelir düzeylerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı
görülmüştür. Yaşanılan yere göre öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri
değerlendirildiğinde güdülenme, sebat ve merak yoksunluğu eğilimlerinde
farklılığın olmadığı,  öğrenmeyi
düzenleme boyutunda ise farklılığın olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksoy, M. (2013). Kavram olarak hayat boyu öğrenme ve hayat boyu öğrenmenin Avrupa Birliği serüveni. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 64, 23-48. Aspin, D. N. & Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 2-19.Atam.gov.tr (ATAM). (2017). http://www.atam.gov.tr/ataturkun-soylev-ve-demecleri/muallimler-birligi kongresi üyelerine adlı siteden 17.01.2017 tarihinde alınmıştır. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Chapman, J. D., Janet G., Toomey, R. and Aspin, D. (2005). Policy on lifelong learning in Australia. International Journal of Lifelong Education, 24(2): 99-122.Diker Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. Diker Coşkun, Y. ve Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 108-120.Evin Gencel, İ. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(170), 237-252. Field, J. (2001). Lifelong education. International Journal of Lifelong Education, 20(1/2): 3-15. Kılıç, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye yönelik algıları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 79-87. Kılıç, H. (2015). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri (Denizli ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Koç, M., Taş, S., Özkan, H. H. & Yılmaz, E. (2009). Türkiye’de yetişkin ve yaşam boyu eğitimine yönelik lisans programı önerisi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, (1-3 Mayıs 2009), Çanakkale.Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Kurulu. (2008). Özel eğitim rehabilitasyon merkezi zihinsel engelli bireyler destek eğitim programı, Ankara.Milli Eğitim Bakanlığı (2009). Hayat boyu öğrenme stratejisi belgesi, Ankara.Oral, B. ve Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 1-11.Özcan, (2008). Avrupa Birliği’nin Yaşam Boyu Öğrenme Stratejileri AB Resmi Belgelerindeki Yaşam Boyu Öğrenme Yaklaşımının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Halk Eğitimi Bölümü, Ankara.Sarıgöz, O. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yaklaşımına ilişkin görüş ve farkındalıklarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Lefkoşa. Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.Tunca, N., Alkın Şahin, S. & Aydın, Ö. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 432-446. Yıldırım, Z. (2015). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlilik algıları ve görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Çanakkale.Yılmaz, M. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 253-262.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Oran 0000-0001-5995-8430

Burak Arıbaş 0000-0001-8497-9698

Mesut Işıklı Bu kişi benim 0000-0002-1056-9909

Yayımlanma Tarihi 21 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2019
Kabul Tarihi 18 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

Chicago Oran, Mehmet, Burak Arıbaş, ve Mesut Işıklı. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAŞAM BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ”. Anadolu Ve Balkan Araştırmaları Dergisi 3, sy. 5 (Mayıs 2020): 87-98. https://doi.org/10.32953/abad.645880.