Bu çalışmanın amacı, dünyada ve Türkiye’de büyük değişimlerin yaşandığı XIX. yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nde tahta çıkan II. Mahmut’un en çok uğraştığı konulardan biri olan milliyetçilik sâikiyle çıkan Yunan İsyanı’nın Cumhuriyet döneminde ortaöğretimde okutulan tarih ders kitaplarında nasıl ele alındığının ortaya konulmasıdır. Bu amaçla çalışmada Cumhuriyet döneminde ortaöğretimde okutulan 22 tarih ders kitabı incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışmasından, veri toplama tekniği olarak doküman incelemesinden ve verilerin analizi ve yorumlanmasında betimsel analizden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler, Türk Tarih Tezi’ne Hazırlık Dönemi, Türk Tarih Tezi Dönemi, Hümanist Dönem, Türk-İslâm Sentezi Dönemi ve Yapılandırmacı Eğitim Dönemi olmak üzere beş kategori altında incelenmiştir. Bu çalışma kapsamında incelenen tarih ders kitaplarında, II. Mahmut dönemi olayları içerisinde en geniş olarak anlatılan konunun Yunan İsyanı olduğu tespit edilmiştir. Bu durumun sebepleri olarak belli başlı bazı etkenler ifade edilmiştir. Türk Tarih Tezi’ne Hazırlık Dönemi’nden Yapılandırmacı Eğitim Dönemi’ne kadar incelenen tarih ders kitaplarında Yunan İsyanı’nın, genel olarak bazı şablonlar halinde fazla değişime uğramadan yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca bahse konu isyan sırasında gerçekleştirilen Mora katliamına sadece Türk Tarih Tezi’ne Hazırlık Dönemi’nde az da olsa yer verildiği, daha sonraki dönemlerde fazla üzerinde durulmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Toplumu |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 14 |