Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Okul Yolunda Karşılaşabileceği Risklerin Belirlenmesi; Fındıklı Örneği

Yıl 2021, , 82 - 104, 31.12.2021
https://doi.org/10.22466/acusbd.1028750

Öz

Bu araştırmanın amacı, Rize’nin Fındıklı ilçe merkezindeki ilkokullara yürüyerek ulaşım sağlayan öğrencilerin okul yolunda karşılaşabileceği riskleri belirleyerek çözüm önerileri sunmaya çalışmaktır. Çalışmada, öğrencilerin okul yolunda hayatını tehlikeye sokabilecek birbiriyle ilişkili risk faktörlerinin derinlemesine açığa çıkarılması amaçlandığından analiz birimi olarak nitel araştırma yöntemlerinden iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış iki sorunun bulunduğu görüşme formunun 24 katılımcıya sözlü olarak uygulanmasıyla toplanmış ve içerik analizine tabi tutularak yorumlanmıştır. Araştırma neticesinde katılımcılar; okul yolunda motorlu taşıtların çocuklar için büyük risk oluşturduğunu, ortak yaşam alanlarının kullanılması konusunda vatandaşlarda yeterli bilincin olmadığını, öğrencilerin güvenliği için alınan mevcut önlemlerin yetersiz olduğunu belirtmiştir. Belirtilen olumsuzlukları önlemek için ise ortak yaşam alanlarının daha verimli kullanılması konusunda vatandaşların bilinçlendirilmesi, çevreyle ilgili tedbirlerin alınması, trafik işaretleri ile fiziki trafik kısıtlayıcıların sayısının arttırılması, denetim faaliyetlerinin sıklaştırılması, şehrin çocuklar için daha yaşanabilir hâle getirilmesinin çocukların güvenli ulaşım sağlamasına katkı sağlayacağı sonuçlarına ulaşılmaktadır.

Teşekkür

Yaşama değer katan tüm çocuklara yalnızca "var" oldukları için sonsuz şükranlarımı sunarım.

Kaynakça

  • Baş, A. (2016). Kentsel tasarım perspektifinden çocuk dostu sokak (Lisans Bitirme Ödevi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İstanbul.
  • Birol Özerk, G. (2014). 21. Yüzyıl kentinde çocuk olmak. Güney Mimarlık, Mimarlar Odası Adana Şubesi Dergisi, 16, 14-16.
  • Bucak, M. & Çetinkaya, S. (2008). Trafik açısından okulların risk potansiyelinin belirlenmesi: Çankaya örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 10(1), 15-36.
  • Işıklar, S. & Kırcı, N. (2016). Çocukların kentsel mekâna katılım hakkı. 1 St. International Mediterranean Science and Engineering Congress (IMSEC 2016), October 26-28, 2016, Adana, Türkiye.
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed). Thousand Oaks, Sage.
  • Ömeroğlu, Ö. (2012). Suç korkusu, cezanın caydırıcılığı ve küçük suçlar. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16(4), 329-370.
  • Sabancı, A. (2016). Eğitim-temel kavramlar. E. Toprakçı (Ed.), Eğitbilim-Pedandragoji içinde (s.11-38). Ütopya.
  • Sungur, İ. Akdur, R. & Piyal, B. (2014). Türkiye’deki trafik kazalarının analizi. Ankara Medical Journal, 14(3),114-124. http://dx.doi.org/10.17098/amj.65427
  • Tandoğan, O. (2014). Çocuk için daha yaşanılır bir kentsel mekân: dünyada gerçekleştirilen uygulamalar. Megaron, 9(1), 19-33.
  • Tandoğan, Ö. (2016). Çocuklar için daha yaşanılır okul bahçeleri. MEGARON, 11, 629-637.
  • WEB1 (2021). Çocukların trafikte karşılaşabileceği riskler. Erişim Tarihi: 26.11.2021, http://roadsafetyweek.org/schools-colleges/2-uncategorised/69-road-safety-lesson-plans adresinden alındı.
  • WEB2 (2021). Fındıklı’nın konumu. Erişim Tarihi: 26.11.2021. https://rize.ktb.gov.tr/TR-256716/findikli.html adresinden alındı.
  • WEB3 (2021). Fındıklı hakkında bilgi. Erişim Tarihi: 26.11.2021, http://www.findikli.gov.tr/ilcemiz adresinden alındı.
  • WEB4 (2021). Fındıklıda eğitim öğretim. Erişim Tarihi: 28.11.2021, https://findikli.meb.gov.tr/#mm-11 adresinden alındı.
  • WEB5 (2021). Düzensiz göçmenler. Erişim Tarihi: 26.11.2021, https://flash53.com.tr/rizede-afganistanli-5-kisi-arasinda-ki-kavga-kanli-son-buldu-38544h.html adresinden alındı.
  • WEB6 (2021). Güvenli yaya geçidi. Erişim Tarihi: 25.11.2021, https://aydin.bel.tr/detail/7416/buyuksehirden-yaya-guvenligi-icin-bir-adim-daha-yukseltilmis-yaya-gecitleri-yayalarin-hizmetinde adresinden alındı.
  • WEB7 (2021). Üç boyutlu yaya geçidi. Erişim Tarihi: 25.11.2021, https://www.iha.com.tr/balikesir-haberleri/dursunbeyde-3-boyutlu-yaya-gecidi-projesi-2323616/ adresinden alındı.
  • WEB8 (2021). Kalkınmada öncelikli iller. Erişim Tarihi: 20.11.2021, https://www.ismmmo.org.tr/Mevzuat/Kalkinmada-Oncelikli-Yoreler-Ve-Tesvikli-Iller-Listesi--5465 adresinden alındı.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. & Bektaş, F. (2021). COVID-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.

Determining The Risks That Primary School Students May Encounter on The Road to School; Fındıklı Example

Yıl 2021, , 82 - 104, 31.12.2021
https://doi.org/10.22466/acusbd.1028750

Öz

The aim of this research is to try to offer solutions by determining the risks that students who reach primary schools in Rize's Fındıklı district center on foot may encounter on their way to school. In the study, since it is aimed to reveal in depth the interrelated risk factors that may endanger the lives of students on the way to school, the nested single-case design, one of the qualitative research methods, was used as the analysis unit. The data were collected by the oral application of the interview form containing two semi-structured questions developed by the researcher to 24 participants and interpreted by subjecting it to content analysis. As a result of the research, the participants stated that motor vehicles on the way to school pose a great risk for children, there is not enough awareness among citizens about the use of common living spaces, and the current measures taken for the safety of students are insufficient. It is concluded that raising the awareness of citizens about the more efficient use of common living spaces in order to prevent the aforementioned negativities, taking environmental precautions, increasing the number of traffic signs and physical traffic restrictions, intensifying inspection activities, making the city more livable for children will contribute to the safe transportation of children.

Kaynakça

  • Baş, A. (2016). Kentsel tasarım perspektifinden çocuk dostu sokak (Lisans Bitirme Ödevi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İstanbul.
  • Birol Özerk, G. (2014). 21. Yüzyıl kentinde çocuk olmak. Güney Mimarlık, Mimarlar Odası Adana Şubesi Dergisi, 16, 14-16.
  • Bucak, M. & Çetinkaya, S. (2008). Trafik açısından okulların risk potansiyelinin belirlenmesi: Çankaya örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 10(1), 15-36.
  • Işıklar, S. & Kırcı, N. (2016). Çocukların kentsel mekâna katılım hakkı. 1 St. International Mediterranean Science and Engineering Congress (IMSEC 2016), October 26-28, 2016, Adana, Türkiye.
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed). Thousand Oaks, Sage.
  • Ömeroğlu, Ö. (2012). Suç korkusu, cezanın caydırıcılığı ve küçük suçlar. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16(4), 329-370.
  • Sabancı, A. (2016). Eğitim-temel kavramlar. E. Toprakçı (Ed.), Eğitbilim-Pedandragoji içinde (s.11-38). Ütopya.
  • Sungur, İ. Akdur, R. & Piyal, B. (2014). Türkiye’deki trafik kazalarının analizi. Ankara Medical Journal, 14(3),114-124. http://dx.doi.org/10.17098/amj.65427
  • Tandoğan, O. (2014). Çocuk için daha yaşanılır bir kentsel mekân: dünyada gerçekleştirilen uygulamalar. Megaron, 9(1), 19-33.
  • Tandoğan, Ö. (2016). Çocuklar için daha yaşanılır okul bahçeleri. MEGARON, 11, 629-637.
  • WEB1 (2021). Çocukların trafikte karşılaşabileceği riskler. Erişim Tarihi: 26.11.2021, http://roadsafetyweek.org/schools-colleges/2-uncategorised/69-road-safety-lesson-plans adresinden alındı.
  • WEB2 (2021). Fındıklı’nın konumu. Erişim Tarihi: 26.11.2021. https://rize.ktb.gov.tr/TR-256716/findikli.html adresinden alındı.
  • WEB3 (2021). Fındıklı hakkında bilgi. Erişim Tarihi: 26.11.2021, http://www.findikli.gov.tr/ilcemiz adresinden alındı.
  • WEB4 (2021). Fındıklıda eğitim öğretim. Erişim Tarihi: 28.11.2021, https://findikli.meb.gov.tr/#mm-11 adresinden alındı.
  • WEB5 (2021). Düzensiz göçmenler. Erişim Tarihi: 26.11.2021, https://flash53.com.tr/rizede-afganistanli-5-kisi-arasinda-ki-kavga-kanli-son-buldu-38544h.html adresinden alındı.
  • WEB6 (2021). Güvenli yaya geçidi. Erişim Tarihi: 25.11.2021, https://aydin.bel.tr/detail/7416/buyuksehirden-yaya-guvenligi-icin-bir-adim-daha-yukseltilmis-yaya-gecitleri-yayalarin-hizmetinde adresinden alındı.
  • WEB7 (2021). Üç boyutlu yaya geçidi. Erişim Tarihi: 25.11.2021, https://www.iha.com.tr/balikesir-haberleri/dursunbeyde-3-boyutlu-yaya-gecidi-projesi-2323616/ adresinden alındı.
  • WEB8 (2021). Kalkınmada öncelikli iller. Erişim Tarihi: 20.11.2021, https://www.ismmmo.org.tr/Mevzuat/Kalkinmada-Oncelikli-Yoreler-Ve-Tesvikli-Iller-Listesi--5465 adresinden alındı.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. & Bektaş, F. (2021). COVID-19 salgınının çocukların boş zaman etkinliklerinde yarattığı değişimin ebeveyn görüşleriyle değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 99-122.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Bölümler
Yazarlar

Seçkin Yıldız 0000-0002-0717-3866

Fatih Bektaş 0000-0002-4569-4662

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Yıldız, S., & Bektaş, F. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Okul Yolunda Karşılaşabileceği Risklerin Belirlenmesi; Fındıklı Örneği. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 82-104. https://doi.org/10.22466/acusbd.1028750

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.