Bu çalışmanın amacı Türkiye’de toplumun, sağlık hizmetlerine yönelik değer algısını demografik değişkenlere göre ortaya koymaktır. Ankete 905 kişi katılım sağlamıştır. Veri toplama aracı olarak ‘‘Hastane Algılanan Değer Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 25 paket programında, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon analizi, t testi ve ANOVA testleri yapılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre bireylerin kronik hastalık durumuna ve hizmet aldıkları hastane türüne göre değer algısında tüm boyutlarda anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Ancak, bölgeler arasında, yaş gruplarında, yerleşim türünde ve cinsiyet değişkeninde değer algısının bazı boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Özellikle COVID-19 sürecinde hastaneye başvuru yapan bireylerin, başvuru yapmayan bireylere göre tüm boyutlarda anlamlı fark olduğu ve bireylerin değer algısının daha düşük olduğu görülmektedir. Bireylerin sağlık hizmeti alırken sosyal ve duygusal değerlere, işlevsel değerlere göre daha az önem verdikleri de bulunan sonuçlar arasındadır. Hastaların sağlık hizmeti kullanımında her bir değerin değişkenlere göre anlamlı olması, hastanenin tek bir boyuta odaklanmaktan ziyade birçok boyuta odaklanan bir yapıda olduğunun göstergesi olarak yorumlanabilir.
This study aims to reveal the society's value perception of health services in Turkey according to demographic variables. The "Hospital Perceived Value Scale" was used in the study. The data were evaluated by using descriptive statistics, correlation analysis, t -test, and ANOVA tests in SPSS 25 program. According to the findings, there is no significant difference in all dimensions in the perception of value according to the chronic disease status of the individuals and the type of hospital they receive service. However, significant differences were found between regions, age groups, type of settlement, and gender in some dimensions of value perception. It was observed that there was a significant difference in all dimensions, and the perception of value was lower among individuals who applied to the hospital, especially during the COVID-19 process, compared to those who did not. It is seen that individuals give less importance to social and emotional values than functional values while receiving health services. The fact that each value is significant according to the variables in the use of health services by the patients indicates that the hospital is in a structure that does not focus on a single dimension but on many dimensions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
ACUSBD, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.