Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Selfie Motivation of Tourism Attraction Center Visitors as a Recreational Event

Yıl 2019, , 187 - 204, 31.12.2019
https://doi.org/10.22466/acusbd.634326

Öz

It would not be wrong to
say that with the development of technology and the emergence of social media,
a process of social evolution has begun. This social evolution affects our
photographs as well as our needs and social life. The selfies we take in daily
life and the desire to share these in social media have started to shape our
lives. From this point of view, the aim of this study is to explain selfie
motivation of tourism attraction center visitors as a recreational activity. In
this study, which is supported by literature, the phenomenology pattern of
qualitative research is used in accordance with the aim of the research.
Semi-structured interviews were conducted with those who visited Mençuna
Waterfall in Arhavi district of Artvin as data collection tool. The data were
collected by the research team through a interview form consisting
semi-structured questions and interpreted with content analysis. As a result of
the study, it was determined that the individuals took selfie with the urge of
social satisfaction while taking selfie, selfie turned into a new trend and
habit, the visitors took selfie not only to share on social media but also to
save memories and create social albums, selfie is preferred because it allows
to appear in the same frame in a photo with everyone without asking for help,
selfie is a feature used in case of appropriate conditions, the participants
did not only trip to take selfie, living the moment was the main purpose of the
trip, they thought to take selfie before the trip, they wanted to have a
natural image in the background especially according to the attraction feature
of natural attraction centers. 

Kaynakça

  • Ateşoğlu, İ ve Bayraktar, S. (2011). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Turistlerin Destinasyon Seçimindeki Etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(7), 95-108.
  • Aydın, S. ve Sezerel, H. (2017). Seyahat Motivasyonları Üzerine Bir Yazın İncelemesi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 7(2), 118-140.
  • Aytaç, Ö. (2002). Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 231-260.
  • Azizağaoğlu, A. ve Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, Sembolik Tüketim ve Marka, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 33-50.
  • Bağcı, G., Pekşen, T.F., Askay, M., Aydoğdu, H.İ., Kırcı, G.S. ve Özer, E. (2018). Türkiye’de Özçekim Yaralanma ve Ölümleri. Klinik Tıp Aile Hekimliği Dergisi, 10(3), 33-35.
  • Can, E. (2015). Boş Zaman, Rekreasyon ve Etkinlik Turizmi İlişkisi, İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 1-17.
  • Çaycı, B., Çaycı, A. E. ve Eken, İ. (2019). Narsisizm ve Selfie Paylaşımı İlişkisi Üzerine Nicel Bir Araştırma, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 60-88.
  • Güneş, A. (2012). Çağdaş Bir Çözümleme Yöntemi: Göstergebilim. e- Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 32-43.
  • Harman, S. ve Tan, E. (2018). Turist Fotoğrafları ve Turizm Pazarlaması Açısından Önemi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-9.
  • Jaakonmaki, R., Müller, O. and Von Brocke, J. (2017). The Impact of Content, Context, and Creator on User Engagement in Social Media Marketing, 50th Hawaii International Conference on System Sciences,
  • Karaküçük, S. ve Gürbüz, B. (2007). Rekreasyon ve kent(li)leşme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kocabulut, Ö. (2016). Akademisyenlerin Uluslararası Kongre Katılım Motivasyonlarının Tespiti, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1), 48-58.
  • Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon bilimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kurar, İ. ve Baltacı, F. (2014). Halkın Boş Zaman Değerlendirme Alışkanlıkları:Alanya Örneği, International Journal of Science Culture and Sport, 2, 39-52.
  • Kement, Ü ve Bükey, A. (2019). Doğa ve Kültür Fotoğrafçılığı Kapsamında Rekreasyonel Motivasyonun Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Tourism & Recreation Dergisi, 1(1), 23-30.
  • Oğuz, C. B. ve Aktaş, A. D. (2018). Selfie Paylaşma Sürecine Etkide Bulunan Motivasyonlar Üzerine Bir İnceleme, Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26(3), 82-100.
  • Oğuz, T. (2018). Görünür Olma Takıntısı: Selfıe Yayınlama Davranışı ve Narsisizm. 16th International Symposium Communication in the Millenium, 56-70.
  • Özhancı, E. Ve Yılmaz, H. (2013). Değişik Peyzaj Karakterleri Barındıran Dağların, Foto Safari Amaçlı Görsel Peyzaj Analizi, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 44(1), 83-89.
  • Öz, A. (2018). Sosyal Medya Ortamında Gösterişçi Tüketim: Bir Uygulama (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Özdemir, Z. (2015). Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 112-131.
  • Öymen Kale, G. (2016). Marka İletişiminde İnstagram Kullanımı. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(2), 119-127.
  • Pösteki, N. ve Velioğlu, Ö. (2014). Bireyin Kendini Sunuş ve Konumlandırış Biçimindeki Dönüşüm: Selfie Kimlikler. I. Uluslararası İletişim Bilimleri ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 2(1), 1-20.
  • Satkın, M. B. (2017). Otoportreden Selfie' ye Bireyin Görsel Temsilinin Dönüşümü, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 297-306.
  • Şendeniz, Ö.(2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak: Fotoğraf, Bellek ve Sosyal Medya İlişkisi, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 21-31.
  • Tam, M. S. (2015). Erving Goffman’ın Dramaturjik Kuramı Çerçevesinde Sosyal Medyada Selfie (Özçekim) Paylaşımları (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Uzundumlu, Ö. (2015). Bir İletşim Unsuru Olarak Sosyal Selfie Uygulamaları, Atatürk İletişim Dergisi, 8(1), 227-248.
  • Uralman, N.H. ve Genel, Z. (2018). Pazarlama İletişiminde Selfie ile Yaratılan Hiper-Gerçeklik, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26(3), 342-358.
  • Uzun, K. ve Uluçay, D. M. (2019). Özçekim (Selfıe) Fotoğrafları Sosyal Ağlarda Paylaşma ve Paylaşmama Nedenleri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1121-1140.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurcu, G., Kasalak, M. A. ve Akıncı, Z. (2018). Turistlerin Boş Zaman Motivasyonunu ve Tatminini Etkileyen Faktörler: Beldibi Örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 517-536.

Rekreatif Bir Etkinlik Olarak Turizm Cazibe Merkezi Ziyaretçilerinin Özçekim Motivasyonları

Yıl 2019, , 187 - 204, 31.12.2019
https://doi.org/10.22466/acusbd.634326

Öz

Teknolojinin gelişmesi ve sosyal
medyanın ortaya çıkışıyla sosyal bir evrim sürecine girildiğini söylememiz
yanlış olmaz. Bu sosyal evrim ihtiyaçlarımızı ve sosyal yaşantımızı olduğu gibi
fotoğraflarımızı da etkiler haldedir. Günlük yaşamda
yaptığımız özçekimler ve sosyal medyada paylaşma
isteği yaşantımıza
yön vermeye başlamıştır.
Buradan hareketle bu çalışmanın amacı; Rekreatif
bir etkinlik olarak turizm cazibe merkezi ziyaretçilerinin özçekim
motivasyonlarının açıklanmasıdır. 
Literatürle desteklenen bu çalışmada araştırmanın amacına uygun olarak nitel
araştırmanın olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır
. Veri toplama
aracı olarak Artvin’ in Arhavi ilçesinde bulunan Mençuna Şelalesini ziyaret
edenlerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Veriler araştırma ekibi
tarafından yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu aracılığı ile
toplanmış ve içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda bireylerin
özçekim yaparken sosyal tatmin dürtüsü ile özçekim yaptıkları, özçekimin bir
akım ve alışkanlık haline dönüştüğü, yalnızca sosyal medyada paylaşmak için
değil ayrıca anı biriktirmek, sosyal albüm yapmak içinde özçekim yaptıkları,
başkasından yardım istemeden herkesle aynı kare fotoğrafta görünmeyi sağladığı için
özçekimin tercih  edildiği, uygun şartlar
olması durumunda kullanılan bir özellik olduğu, katılımcıların yalnızca özçekim
yapmak için gezi yapmadıkları, anı yaşamanın gezinin temel amacı olduğunu, gezi
öncesi özçekim yapmayı düşündükleri, özçekim yaparken özellikle doğal cazibe
merkezlerinin çekicilik özelliğine göre arka fonda doğal bir görüntü olmasını
istedikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ateşoğlu, İ ve Bayraktar, S. (2011). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Turistlerin Destinasyon Seçimindeki Etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(7), 95-108.
  • Aydın, S. ve Sezerel, H. (2017). Seyahat Motivasyonları Üzerine Bir Yazın İncelemesi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 7(2), 118-140.
  • Aytaç, Ö. (2002). Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 231-260.
  • Azizağaoğlu, A. ve Altunışık, R. (2012). Postmodernizm, Sembolik Tüketim ve Marka, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 33-50.
  • Bağcı, G., Pekşen, T.F., Askay, M., Aydoğdu, H.İ., Kırcı, G.S. ve Özer, E. (2018). Türkiye’de Özçekim Yaralanma ve Ölümleri. Klinik Tıp Aile Hekimliği Dergisi, 10(3), 33-35.
  • Can, E. (2015). Boş Zaman, Rekreasyon ve Etkinlik Turizmi İlişkisi, İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 1-17.
  • Çaycı, B., Çaycı, A. E. ve Eken, İ. (2019). Narsisizm ve Selfie Paylaşımı İlişkisi Üzerine Nicel Bir Araştırma, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 60-88.
  • Güneş, A. (2012). Çağdaş Bir Çözümleme Yöntemi: Göstergebilim. e- Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 32-43.
  • Harman, S. ve Tan, E. (2018). Turist Fotoğrafları ve Turizm Pazarlaması Açısından Önemi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-9.
  • Jaakonmaki, R., Müller, O. and Von Brocke, J. (2017). The Impact of Content, Context, and Creator on User Engagement in Social Media Marketing, 50th Hawaii International Conference on System Sciences,
  • Karaküçük, S. ve Gürbüz, B. (2007). Rekreasyon ve kent(li)leşme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kocabulut, Ö. (2016). Akademisyenlerin Uluslararası Kongre Katılım Motivasyonlarının Tespiti, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1), 48-58.
  • Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon bilimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kurar, İ. ve Baltacı, F. (2014). Halkın Boş Zaman Değerlendirme Alışkanlıkları:Alanya Örneği, International Journal of Science Culture and Sport, 2, 39-52.
  • Kement, Ü ve Bükey, A. (2019). Doğa ve Kültür Fotoğrafçılığı Kapsamında Rekreasyonel Motivasyonun Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Tourism & Recreation Dergisi, 1(1), 23-30.
  • Oğuz, C. B. ve Aktaş, A. D. (2018). Selfie Paylaşma Sürecine Etkide Bulunan Motivasyonlar Üzerine Bir İnceleme, Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26(3), 82-100.
  • Oğuz, T. (2018). Görünür Olma Takıntısı: Selfıe Yayınlama Davranışı ve Narsisizm. 16th International Symposium Communication in the Millenium, 56-70.
  • Özhancı, E. Ve Yılmaz, H. (2013). Değişik Peyzaj Karakterleri Barındıran Dağların, Foto Safari Amaçlı Görsel Peyzaj Analizi, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 44(1), 83-89.
  • Öz, A. (2018). Sosyal Medya Ortamında Gösterişçi Tüketim: Bir Uygulama (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Özdemir, Z. (2015). Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 112-131.
  • Öymen Kale, G. (2016). Marka İletişiminde İnstagram Kullanımı. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(2), 119-127.
  • Pösteki, N. ve Velioğlu, Ö. (2014). Bireyin Kendini Sunuş ve Konumlandırış Biçimindeki Dönüşüm: Selfie Kimlikler. I. Uluslararası İletişim Bilimleri ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 2(1), 1-20.
  • Satkın, M. B. (2017). Otoportreden Selfie' ye Bireyin Görsel Temsilinin Dönüşümü, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 297-306.
  • Şendeniz, Ö.(2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak: Fotoğraf, Bellek ve Sosyal Medya İlişkisi, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 21-31.
  • Tam, M. S. (2015). Erving Goffman’ın Dramaturjik Kuramı Çerçevesinde Sosyal Medyada Selfie (Özçekim) Paylaşımları (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Uzundumlu, Ö. (2015). Bir İletşim Unsuru Olarak Sosyal Selfie Uygulamaları, Atatürk İletişim Dergisi, 8(1), 227-248.
  • Uralman, N.H. ve Genel, Z. (2018). Pazarlama İletişiminde Selfie ile Yaratılan Hiper-Gerçeklik, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26(3), 342-358.
  • Uzun, K. ve Uluçay, D. M. (2019). Özçekim (Selfıe) Fotoğrafları Sosyal Ağlarda Paylaşma ve Paylaşmama Nedenleri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1121-1140.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurcu, G., Kasalak, M. A. ve Akıncı, Z. (2018). Turistlerin Boş Zaman Motivasyonunu ve Tatminini Etkileyen Faktörler: Beldibi Örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 517-536.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İçindekiler
Yazarlar

Seçkin Yıldız 0000-0002-0717-3866

Fatih Bektaş Bu kişi benim 0000-0002-4569-4662

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yıldız, S., & Bektaş, F. (2019). Rekreatif Bir Etkinlik Olarak Turizm Cazibe Merkezi Ziyaretçilerinin Özçekim Motivasyonları. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 187-204. https://doi.org/10.22466/acusbd.634326

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.