Çocukların okuma alışkanlığı kazanması, hem çocukların hem de toplumun gelişimi açısından önemli bir husustur. Bu nedenle gerek kâr amacı güden, gerekse kâr amacı gütmeyen kurumlara, çocuklara bu alışkanlığın kazandırılması hususunda çeşitli görevler düşmektedir. Bu çalışmada, Türkiye İş Bankası’nın 2007-2008 eğitim öğretim yılından itibaren kesintisiz olarak devam ettirdiği, ‘Karneni Göster Kitabını Al’ adlı sosyal sorumluluk projesinin reklamlarının göstergebilimsel analizi yapılmıştır. Analizler yapılırken, Ferdinand De Saussure ve Roland Barthes’ın geliştirdiği göstergebilim modellerinden faydalanılmıştır. Saussure’ın göstergebilim modeline göre hedef kitleye verilmek istenen esas ileti olan gösterilen kavramının, bu çalışmada incelenen reklamlarda karşılığının ‘mutluluk, huzur, heyecan, bilgi ve paylaşım’ olduğu görülmektedir. Makalede incelenen reklamların, Barthes’ın göstergelerin nasıl temsil edildiğini ifade eden yananlam kavramına göre ise karşılığının, şu iletiler olduğu anlaşılmıştır: ‘kitap okumak mutluluk verir’, ‘kitap okumak huzur verir’, ‘kitap okumak bireyler üzerinde heyecan ve merak duygusu oluşturur’, ‘kitap okumak öğreticidir ve bilgi verir’, ‘kitap okumak birliktelik ve paylaşım duygusunu pekiştirir’.
Okuma Alışkanlığı Kurumsal Sosyal Sorumluluk Reklam Göstergebilim Çocuk
The acquisition of reading habits in children is an important issue for the development of children and society. For this reason, profit-oriented and non-profit organizations have various duties to make this habit adopted by children. A semiotic analysis of the advertisements of the social responsibility project called “Show Your School Report, Take Your Book”, which has been continued uninterruptedly by Turkey Is Bank since the 2007-2008 academic year, has been made in the present study. Semiotic models developed by Ferdinand De Saussure and Roland Barthes were used in the analyses. According to Saussure’s semiotic model, it is seen that the concept of “signified”, which is the main message to be given to the target audience, corresponds to “happiness, peace, excitement, knowledge and sharing” in the advertisements that were examined in the study. According to the “connotation” concept of Barthes, which expresses how the signs are represented, the advertisements that were examined in the article were understood to have the following messages; “reading a book gives happiness”, “reading a book gives peace”, “reading a book creates a feeling of excitement and curiosity in individuals”, “reading a book is instructive and informative”, and “reading a book reinforces the feeling of togetherness and sharing”.
Reading Habit Corporate Social Responsibility Advertising Semiology Child
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |