Bu çalışmada, Alman idari yargılama hukukunda iptal davası, subjektif kamusal hak kavramı, iptal davası açmada aranan subjektif kamusal hak ihlali koşulu ve çevre ile ilgili uyuşmazlıklarda AB hukuku ve Alman hukuku arasında bu koşul nedeniyle ortaya çıkan uyumsuzluk konuları incelenmektedir. Fransız hukukundan esinlenmiş olan idari yargılama hukukumuzun penceresinden bakıldığında, Alman hukukunda iptal davasının yalnızca bireysel idari işlemlere karşı açılabilen, kural olarak yürütmenin kendiliğinden durduğu, işlemin hukuka aykırılığının subjektif kamusal hak ihlali ile birlikte denetlendiği subjektif nitelik arz eden bir dava olması; üstelik idarenin açık ret yanıtları ve hareketsiz kaldığı durumlar için yükümlülük davası adı altında başka bir davanın öngörülmüş olması, bir dizi ilgi çekici husus olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca Alman modelinin, öngördüğü subjektif kamusal hak ihlali koşuluyla Türk ve Fransız sistemlerinden daha katı olduğunu ileri sürmek mümkün olmakla birlikte, AB hukukunun etkisiyle, Özellikle ABAD’ın Trianel kararından sonra iptal davasına erişimde kısmi esneklikler de yaşandığını söylemek mümkündür. Çalışma, Türk idari yargılama hukukundan oldukça farklı özellikler arz eden Alman idari yargılama hukukunda iptal davası, bu davada aranan subjektif dava ehliyeti ile bunun tanımlanmasında rol oynayan subjektif kamusal hak kavramı konuları hakkında okuyucuya genel bir perspektif sunmayı hedeflemektedir.
Alman idari yargılama hukuku İptal davası Subjektif kamusal hak kavramı Subjektif kamusal hak ihlali Avrupa Birliği Adalet Divanı.
This study examines the action for annulment (Anfechtungsklage) in German administrative litigation procedure law, the concept of subjective public right, the subjective public right violation condition required for filing an action for annulment and the resulting incompatibility between EU law and German law in environmental disputes due to this requirement. From the perspective of Turkish administrative litigation procedure law, which is inspired by French law, several interesting points emerge regarding the German legal system: action for annulment can be brought only against individual administrative acts, the contested act is automatically suspended as a rule, and the act’s unlawfulness is reviewed together with an alleged infringement of a subjective public right. Moreover, German law provides a separate “action for the issue of an administrative act (Verpflichtungsklage)” for cases in which the administration issues an express refusal or remains inactive. Furthermore, it is possible to argue that the German model is stricter than both the Turkish and French systems due to its requirement of a violation of subjective public rights. However, under the influence of EU law—particularly following the Court of Justice of the European Union’s (CJEU) Trianel decision—it is also possible to observe that there have been partial flexibilities in access to actions for annulment. This study aims to provide the reader with a general perspective on the action for annulment in German administrative litigation procedure law which exhibits quite different characteristics from Turkish administrative procedure law. It also seeks to explore the requirement of standing in this action and the concept of subjective public rights that plays a crucial role in defining it.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | KAMU HUKUKU |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 75 |