Yargı bağımsızlığı, hukuk devletinin en önemli unsurlarından biridir. Devletin üç ana erkinden biri olan yargının her türlü etkiden uzak olarak faaliyet göstermesi sağlıklı bir cemiyetin gereğidir. İslam hukukunda da hâkimlerin vazifesine müdahale edilemeyeceği esası benimsenmiştir. Bu ehemmiyetine binaen yargı bağımsızlığı konusunda Türk hukuk tarihi boyunca birçok düzenleme yapılmıştır. Osmanlı Devleti’nde Sened-i İttifak’tan bu yana anayasal ve yasal düzeyde, yargı mensuplarının tahsili, seçilmesi, görev yerlerine atanması, yer değiştirmesi, terfileri, özlük hakları, disiplinsizlik ve suç işleme durumunda soruşturma usulü konularında birçok düzenleme hayata geçirilmiştir. Aynı şekilde yargı organlarının yapısı ve çalışma usulleri de ihtiyaçlar doğrultusunda sık sık değiştirilmiştir. Devletin yargı sistemindeki çok başlılık yapılan müdahalelerle daha da artmıştır. İlkenin uygulanma şekli tarihi süreçte doğrusal bir seyir izlememiş, bilakis yapılan düzenlemelerin bir kısmı yargı bağımsızlığını güçlendirirken bir kısmı aksi yönde olmuştur. Çalışmada; kronolojik bir şekilde Tanzimat öncesi dönem, Tanzimat Fermanı, 1876 tarihli Kanun-ı Esasi, 1921 Anayasası ve 1924 Anayasası arasındaki dönemler düzenleyici metinlerden hareketle mukayeseli olarak incelenmiştir.
Judicial independence is one of the most important elements of the rule of law. It is a requirement of a healthy society that the judiciary, one of the three main powers of the state, operates free from all kinds of influence. In Islamic law, the principle that judges cannot be interfered with their duties has been adopted. Due to this importance, many regulations have been made regarding the independence of the judiciary throughout the history of Turkish law. Since the Act of Alliance in the Ottoman Empire, many regulations have been implemented at the constitutional and legal level regarding the recruitment, selection, appointment, relocation, promotion, personnel rights, investigation procedure in cases of indiscipline and crime of members of the judiciary. Likewise, the structure and working procedures of judicial bodies have been frequently changed in line with needs. The multi-headedness in the state's judicial system has further increased with the interventions. The way the principle has been implemented has not followed a linear course throughout history; on the contrary, some of the regulations have strengthened the independence of the judiciary, while some have been in the opposite direction. In this study, the pre-Tanzimat period, the Tanzimat Edict, the periods between the 1876 Constitution, the 1921 Constitution and the 1924 Constitution were examined comparatively in a chronological manner, based on regulatory texts.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Hukuk (Diğer) |
| Bölüm | KAMU HUKUKU |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 8 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 75 |