BibTex RIS Kaynak Göster

Ebu Bekir Razi ve Üç Temel Erdem -Değer Eğitimi Açısından Bir Okuma-

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, - , 01.12.2015

Öz

Değerler Eğitimi her toplum için en temel unsurdur. Birey, aile ve toplum ilişkisi burada şekillenir. Bunun için aile içi iletişim bugün daha önemli bir konu haline gelmiştir. Yaşanan gelişmeler geleneksel toplum yapısını ve değerlerini değiştirmektedir. Bu açıdan ahlaki değerlerimizi koruma konusunda daha dikkatli olmalı, felsefi ve teorik okumaları güçlendirmeli ve kendimizi yenilemeliyiz. İslam filozoflarına göre, insanın mutluluğu ruh ve beden uyumuna bağlıdır. Bu nedenle insan ruh ve bedenden oluşan bir bütün olarak düşünülmelidir. İslam filozofu Ebu Bekir er-Râzî, yaptığı çalışmalarında bu ahlaki tutumun nasıl kazanılacağını açıklamaktadır. Filozof aile içindeki ve toplumdaki tutumlarımız hakkında tavsiyelerde bulunmuştur. Ayrıca çocuk yetiştirirken dikkat edilmesi gereken konulara da değinmiştir. Filozofun fikirleri geleneğimizde ailenin önemini de göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Aile, Çocuk, Ahlak, Felsefe, İslam, er-Râzî

Kaynakça

  • Ağaoğulları, Mehmet Ali, (1989). Eski Yunan’da Siyaset Felsefesi, Ankara: Vteori Yay.
  • Akarsu, Bedia, (1970). Ahlak Öğretileri I-Mululuk Ahlakı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.
  • Akyol, Aygün, (2015/1). Kutadgu Bilig’de Ahlak ve Siyaset. Ankara: Araştırma Yay.
  • Akyol, Aygün, (2008). Şehrezuri ve Adalet Anlayışı. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (13).
  • Akyol Aygün, (2010), Farabi ve İbn Sina’ya göre Mead Meselesi, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(18).
  • Akyol, Aygün, (2011/1). İbn Haldun’un İlim Anlayışında Felsefe ve Tarih Tasavvuru, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10(20).
  • Akyol Aygün, (2011/2), Şehrezûrî Metafiziği, Ankara: Araştırma Yay., 2011.
  • Akyol, Aygün, (2011/3). Eşlerarası İlişkilerin Çocuk Gelişimi ve Davranışlarına Etkileri. Aile Okulu Anne Baba Eğitimi. Çorum: Çorum Belediyesi Aile Eğitim Merkezi Yay.
  • Akyol, Aygün, (2013). “İslam Ahlak Felsefesinde Değerler Eğitimi –İbn Miskeveyh Merkezli Bir Okuma-, Muhafazakâr Düşünce Dergisi –Değerler Sayısı-, 9/36.
  • Akyol, Elif, (2015/2). Üzüntüyü Yenmenin Çareleri –Kindi Merkezli Bir İnceleme-, Ankara: Araştırma Yay.
  • Aristoteles, (1975). Politika. Mete Tuncay (çeviren), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aristoteles, (1999). Eudemos’a Etik. Saffet Babür (çeviren), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Aristoteles, (2007). Nikomakhos’a Etik. Saffet Babür, (çeviren), Ankara: Bilgesu Yay.
  • Atay Hüseyin, (1953) Nefis, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. c. 37, Ankara: Ankara İlahiyat Fakültesi.
  • Bedevi, Abdurrahman, (1997). Miskeveyh, Klasik İslam Filozofları ve Düşünceleri, M. M. Şerif (editör), KasımTurhan (çeviri), İstanbul: İnsan Yay.
  • Bedevi, Abdurrahman, (1997/2). Muhammed İbn Zekeriya el-Razi, Klasik İslam Filozofları ve Düşünceleri. M.M. Şerif (editör). Osman Bilen (çeviren). İstanbul: İnsan Yay.
  • Biruni, Ebu Reyhan Muhammed b. Ahmed, (1996). Risale li’l-Biruni fi Fihrist Kutub Muhammed b. Zekeriya er-Razi. İslamic Medicine, Paul Kraus (editör). vol. 25. Frankfurt: Institute of the History of Arabic Islamic Science.
  • Cürcani, (tarihsiz). Kitâbu’t-Ta’rifât, Abdu’l-Münim Hafna (tahkik), Kahire: Daru’r-Reşad.
  • Fahri, Macit, (1998). İslam Felsefesi Tarihi. Kasım Turhan (çeviri). İstanbul: Ayışığı Kitapları.
  • Fahri, Macit, (2004). İslam Ahlak Teorileri, Muammer İskenderoğlu, Atilla Arkan (çeviren). İstanbul: Litera Yay.
  • Gazali, (tarihsiz). İhyâu Ulumid’d-Dîn, Ahmed Serdaroğlu (çeviren), c. I. İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • İbn Manzur, (1990). Lisânu’l-Arap, c. 6. Beyrut: Dâru’s-Sadr.
  • İbn Miskeveyh, (1983). Ahlâkı Olgunlaştırma, A. Şener, C. Tunç, İ. Kayaoğlu (Çeviren), Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
  • İbn Miskeveyh, (1319). Fevzu’l-Asgar, eş-Şeyh Tahir Efendi el-Cezairi (Tahkik). Beyrut.
  • İbn Miskeveyh, (2011). Ölüm Korkusu Mahiyeti ve Nefsin Ölümden Sonraki Durumu, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, İbrahim Aslan (çeviren). 52(2), ss. 327, 332.
  • İbn Sînâ, (1298). Fî Aksâmi’l-Ulûmi’l-Akliyye. Tis’a Resâil içinde, Konstantiniyye.
  • Karaman, Hüseyin, (2003). Tabip-Filozof Ebu Bekir er-Razi’nin Felsefesinin Kaynakları, Ekev Akademi Dergisi, 7(15).
  • Karaman, Hüseyin, (2004). Müellif Hakkında, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz Yay.Kindi, Ebu İshak, (2012). Üzüntüden Kurtulmanın Yolları. Mustafa Çağrıcı (çeviren). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Platon, (2012). Devlet, Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz (çeviren). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.
  • Platon, (1997). Kratylos. Suat Y. Baydur (çeviren), İstanbul: MEB. Yay.
  • Platon, (1997). Lakhes. N. Şazi Kösemihal (çeviren), Ankara: MEB. Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, (2008). Ruh Sağlığı, H. Karaman (çeviri). İstanbul: İz Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, (2003/1). Filozofça Yaşam. Mahmut Kaya (çeviri). Klasik İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. İstanbul: Klasik Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, (2003/2). İkbal ve Devlete Kavuşmanın Belirtileri Üzerine. Mahmut Kaya (çeviri). Klasik İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. İstanbul: Klasik Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, es-Siretü’l-Felsefiyye. Opera Philosophica, 1977.
  • Saruhan, Müfit Selim, (2005). İslam Ahlâk Felsefesinde Bilgi ve Hürriyet, Ankara.
  • Saruhan, Müfit Selim, (2010). İbn Miskeveyh Düşüncesinde Tanrı Âlem ve İnsan. Ankara: Yayınevi Yay.
  • Şehrezurî, (2004). Resâilü’ş-Eş-Şecereti’l-İlâhiyye fi Ulumi’l-Hakâiki’r-Rabbâniyye, Necip Görgün (tahkik), c. II. İstanbul: Elif Yay.
  • Şehrezûrî, (1993). Tarihu’l-Hukemâ Ravzatu’l-Efrah ve Nûzhetü’l-Ervah. Abdu’l-Kerim Ebu Şuveyrib (tahkik). Trablus: Cemiyyeti’d-Da’veti’l-İslamiyyeti’l-Alemiyyeti.
  • Şeref, Abdurrahman, (2012). Ahlak İlmi. Uyanık, Aygün Akyol (Osmanlıca Özgün Metin ve Sadeleştirme) Mevlüt, Ankara: Elis Yay.
  • Tusi, Nasıreddin, (2007). Ahlak-ı Nasıri. Tahir Özakkaş (editör). Anar Gafarov, Zaur Şükürov (çeviren). İstanbul: Litera Yay.
  • Türker, Ömer, (2006). Nefis, İA, c. 32. İstanbul: İSAM.
  • Uludağ, Süleyman, (2006). Nefis, İA, c. 32. İstanbul: İSAM.
  • Uyanık, Mevlüt, (2005). İslam Bilgi Felsefesinde Kalbin Anlaması -Gazali Örneği-, Ankara: Araştırma Yay.
  • Uyanık, Mevlüt, (2007). Bireysel Ahlak. Mevlüt Uyanık, Recep Kaymakcan (Editörler), Teorik ve Pratik Yönleriyle Ahlak (ss. 555-570) içinde. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yay.
  • Uyanık, Mevlüt, (2012). Felsefi Düşünceye Çağrı, Ankara: Elis Yay.
  • Uyanık, Mevlüt, Akyol, Aygün, (2013). İslam Ahlak Felsefesi. Ankara: Elis Yay.
Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, - , 01.12.2015

Öz

Kaynakça

  • Ağaoğulları, Mehmet Ali, (1989). Eski Yunan’da Siyaset Felsefesi, Ankara: Vteori Yay.
  • Akarsu, Bedia, (1970). Ahlak Öğretileri I-Mululuk Ahlakı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.
  • Akyol, Aygün, (2015/1). Kutadgu Bilig’de Ahlak ve Siyaset. Ankara: Araştırma Yay.
  • Akyol, Aygün, (2008). Şehrezuri ve Adalet Anlayışı. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (13).
  • Akyol Aygün, (2010), Farabi ve İbn Sina’ya göre Mead Meselesi, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(18).
  • Akyol, Aygün, (2011/1). İbn Haldun’un İlim Anlayışında Felsefe ve Tarih Tasavvuru, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10(20).
  • Akyol Aygün, (2011/2), Şehrezûrî Metafiziği, Ankara: Araştırma Yay., 2011.
  • Akyol, Aygün, (2011/3). Eşlerarası İlişkilerin Çocuk Gelişimi ve Davranışlarına Etkileri. Aile Okulu Anne Baba Eğitimi. Çorum: Çorum Belediyesi Aile Eğitim Merkezi Yay.
  • Akyol, Aygün, (2013). “İslam Ahlak Felsefesinde Değerler Eğitimi –İbn Miskeveyh Merkezli Bir Okuma-, Muhafazakâr Düşünce Dergisi –Değerler Sayısı-, 9/36.
  • Akyol, Elif, (2015/2). Üzüntüyü Yenmenin Çareleri –Kindi Merkezli Bir İnceleme-, Ankara: Araştırma Yay.
  • Aristoteles, (1975). Politika. Mete Tuncay (çeviren), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aristoteles, (1999). Eudemos’a Etik. Saffet Babür (çeviren), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Aristoteles, (2007). Nikomakhos’a Etik. Saffet Babür, (çeviren), Ankara: Bilgesu Yay.
  • Atay Hüseyin, (1953) Nefis, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. c. 37, Ankara: Ankara İlahiyat Fakültesi.
  • Bedevi, Abdurrahman, (1997). Miskeveyh, Klasik İslam Filozofları ve Düşünceleri, M. M. Şerif (editör), KasımTurhan (çeviri), İstanbul: İnsan Yay.
  • Bedevi, Abdurrahman, (1997/2). Muhammed İbn Zekeriya el-Razi, Klasik İslam Filozofları ve Düşünceleri. M.M. Şerif (editör). Osman Bilen (çeviren). İstanbul: İnsan Yay.
  • Biruni, Ebu Reyhan Muhammed b. Ahmed, (1996). Risale li’l-Biruni fi Fihrist Kutub Muhammed b. Zekeriya er-Razi. İslamic Medicine, Paul Kraus (editör). vol. 25. Frankfurt: Institute of the History of Arabic Islamic Science.
  • Cürcani, (tarihsiz). Kitâbu’t-Ta’rifât, Abdu’l-Münim Hafna (tahkik), Kahire: Daru’r-Reşad.
  • Fahri, Macit, (1998). İslam Felsefesi Tarihi. Kasım Turhan (çeviri). İstanbul: Ayışığı Kitapları.
  • Fahri, Macit, (2004). İslam Ahlak Teorileri, Muammer İskenderoğlu, Atilla Arkan (çeviren). İstanbul: Litera Yay.
  • Gazali, (tarihsiz). İhyâu Ulumid’d-Dîn, Ahmed Serdaroğlu (çeviren), c. I. İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • İbn Manzur, (1990). Lisânu’l-Arap, c. 6. Beyrut: Dâru’s-Sadr.
  • İbn Miskeveyh, (1983). Ahlâkı Olgunlaştırma, A. Şener, C. Tunç, İ. Kayaoğlu (Çeviren), Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
  • İbn Miskeveyh, (1319). Fevzu’l-Asgar, eş-Şeyh Tahir Efendi el-Cezairi (Tahkik). Beyrut.
  • İbn Miskeveyh, (2011). Ölüm Korkusu Mahiyeti ve Nefsin Ölümden Sonraki Durumu, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, İbrahim Aslan (çeviren). 52(2), ss. 327, 332.
  • İbn Sînâ, (1298). Fî Aksâmi’l-Ulûmi’l-Akliyye. Tis’a Resâil içinde, Konstantiniyye.
  • Karaman, Hüseyin, (2003). Tabip-Filozof Ebu Bekir er-Razi’nin Felsefesinin Kaynakları, Ekev Akademi Dergisi, 7(15).
  • Karaman, Hüseyin, (2004). Müellif Hakkında, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz Yay.Kindi, Ebu İshak, (2012). Üzüntüden Kurtulmanın Yolları. Mustafa Çağrıcı (çeviren). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Platon, (2012). Devlet, Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz (çeviren). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.
  • Platon, (1997). Kratylos. Suat Y. Baydur (çeviren), İstanbul: MEB. Yay.
  • Platon, (1997). Lakhes. N. Şazi Kösemihal (çeviren), Ankara: MEB. Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, (2008). Ruh Sağlığı, H. Karaman (çeviri). İstanbul: İz Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, (2003/1). Filozofça Yaşam. Mahmut Kaya (çeviri). Klasik İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. İstanbul: Klasik Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, (2003/2). İkbal ve Devlete Kavuşmanın Belirtileri Üzerine. Mahmut Kaya (çeviri). Klasik İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. İstanbul: Klasik Yay.
  • Razi, Ebu Bekir Zekeriya, es-Siretü’l-Felsefiyye. Opera Philosophica, 1977.
  • Saruhan, Müfit Selim, (2005). İslam Ahlâk Felsefesinde Bilgi ve Hürriyet, Ankara.
  • Saruhan, Müfit Selim, (2010). İbn Miskeveyh Düşüncesinde Tanrı Âlem ve İnsan. Ankara: Yayınevi Yay.
  • Şehrezurî, (2004). Resâilü’ş-Eş-Şecereti’l-İlâhiyye fi Ulumi’l-Hakâiki’r-Rabbâniyye, Necip Görgün (tahkik), c. II. İstanbul: Elif Yay.
  • Şehrezûrî, (1993). Tarihu’l-Hukemâ Ravzatu’l-Efrah ve Nûzhetü’l-Ervah. Abdu’l-Kerim Ebu Şuveyrib (tahkik). Trablus: Cemiyyeti’d-Da’veti’l-İslamiyyeti’l-Alemiyyeti.
  • Şeref, Abdurrahman, (2012). Ahlak İlmi. Uyanık, Aygün Akyol (Osmanlıca Özgün Metin ve Sadeleştirme) Mevlüt, Ankara: Elis Yay.
  • Tusi, Nasıreddin, (2007). Ahlak-ı Nasıri. Tahir Özakkaş (editör). Anar Gafarov, Zaur Şükürov (çeviren). İstanbul: Litera Yay.
  • Türker, Ömer, (2006). Nefis, İA, c. 32. İstanbul: İSAM.
  • Uludağ, Süleyman, (2006). Nefis, İA, c. 32. İstanbul: İSAM.
  • Uyanık, Mevlüt, (2005). İslam Bilgi Felsefesinde Kalbin Anlaması -Gazali Örneği-, Ankara: Araştırma Yay.
  • Uyanık, Mevlüt, (2007). Bireysel Ahlak. Mevlüt Uyanık, Recep Kaymakcan (Editörler), Teorik ve Pratik Yönleriyle Ahlak (ss. 555-570) içinde. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yay.
  • Uyanık, Mevlüt, (2012). Felsefi Düşünceye Çağrı, Ankara: Elis Yay.
  • Uyanık, Mevlüt, Akyol, Aygün, (2013). İslam Ahlak Felsefesi. Ankara: Elis Yay.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aygün Akyol

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akyol, A. (2015). Ebu Bekir Razi ve Üç Temel Erdem -Değer Eğitimi Açısından Bir Okuma-. Adam Academy Journal of Social Sciences, 5(2).

images?q=tbn:ANd9GcTN-vWKCuoNo-WpljX6S59qN7Q5NGFxOd_U8Y5MPhMyM_LaIhk-tg

All articles published on ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license grants you the right to reproduce, share and disseminate data mining applications, search engines, websites, blogs and all other platforms, provided that all published articles, data sets, graphics and attachments are cited. Open access is an approach that facilitates interdisciplinary communication and encourages different disciplines to work with each other.

ADAM ACADEMY provides added value to its field by offering more access and more transparent evaluation process to its articles in this direction.