In this study, four different views on Islamic economics are discussed and critically evaluated. The first is the view that the origin of capitalism is in Islam. It is seen that those who support this view understand Islamic economics through an anachronistic reading, focusing on the similarities between institutions and relations, and ignoring the differences. The second view is the Islamic understanding of economics, which is defined as the removal of secular and un-Islamic information from economic views in the context of the Islamization of knowledge and replacing it with knowledge extracted from an Islamic world view. Two points to consider in this view are (1) the possibility of recognizing and truly purifying the elements that need to be purified, and (2) how Islamic the Islamic views that need to be placed will be. The third view is to make sense of Islamic economics in the context of the objectives of Shariah. As a view that determines the approaches of Islamic economics, especially in the context of macro policies, the aims and maslaha concepts of Shariah are a position that should be approached carefully because they are abstract and carry the danger of distorting the objectives of Islam and bringing the aims of capitalism to the forefront due to the minds shaped by enlightenment education. The last view is the Islamic political economy view, which expresses an Islamic order built on the ontological and epistemological sources of Islam and the framework of the systems in this order. The most important criticism of this view is how successful such a macro-transformation and normative construction can be under the hegemony of the capitalist system.
Islamic Economics Islamization of Knowledge Objectives of Shariah Ethical Capitalism Islamic Political Economy
Bu çalışmada İslam ekonomisine dair dört farklı görüş ele alınarak eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu görüşlerden ilki, kapitalizmin kökeninin İslam’da olduğu görüşüdür. Bu görüşü savunanların anakronik bir okuma yaparak kurumlar ve ilişkiler arasındaki benzerliklere odaklanıp farklılıkları göz ardı ederek bir İslam ekonomisi tanımı yaptıkları görülmektedir. İkinci görüş, bilginin İslamileştirilmesi bağlamında iktisadi görüşlerin içerisinde bulunan seküler ve İslam’a uygun olmayan bilgilerin çıkartılarak yerine İslami bir dünya görüşüne uygun bilgilerin yerleştirilmesi şeklinde tanımlanan İslami ekonomi anlayışıdır. Bu görüşte dikkat edilmesi gereken iki husus (1) arındırılması gereken unsurların farkına varmanın ve gerçekten arındırabilmenin imkanı ve (2) yerleştirilmesi gereken İslami görüşlerin ne kadar İslami olacağı noktalarıdır. Üçüncü görüş, İslam ekonomisinin Şeriat’ın gayeleri bağlamında anlamlandırmaktır. Özellikle makro politikalar bağlamında İslam ekonomisinin yaklaşımlarını belirleyen bir görüş olarak Şeriat’ın gayeleri ve maslahat kavramları soyut olmaları ve aydınlanmacı eğitim ile şekillenmiş akıllar tarafından İslam’ın gayelerinin çarpıtılarak kapitalizmin gayelerinin ön plana çıkarılması tehlikesini barındırması sebebiyle dikkatle yaklaşılması gereken bir pozisyondur. Son görüş ise İslam’ın ontolojik ve epistemolojik kaynakları üzerine inşa edilmiş İslami bir düzeni ve bu düzendeki sistemlerin çerçevesini ifade eden İslam politik ekonomisi görüşüdür. Bu görüşle ilgili en önemli eleştiri, kapitalist sistemin hegemonyası altında bu tarz bir makro dönüşümün ve normatif inşanın ne derece başarılı olabileceği sorunudur.
İslam Ekonomisi Bilginin İslamileştirilmesi Şeriat’ın Gayeleri Ahlaki Kapitalizm İslam Politik Ekonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1 |
ADAM AKADEMİ'de yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır. Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.
ADAM AKADEMİ bu doğrultuda makalelerine daha çok erişim ve daha şeffaf bir değerlendirme süreci sunarak kendi alanına katma değer sağlamaktadır.