Amaç: Araştırmanın amacı, Amasya Üniversitesi
Sabuncuoğlu Şerefeddin Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde, Amasya İl Sağlık
Müdürlüğüne bağlı Aile Sağlığı Merkezlerinde, Toplum Sağlığı Merkezlerinde ve
İl Sağlık Müdürlüğü’nde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin sosyal adalete
ilişkin görüşlerini değerlendirmek; bunun yanı sıra bu görüşlerin çeşitli
değişkenlere (cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu) göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemektir.
Yöntem:
Araştırmanın evrenini Amasya Üniversitesi Sabuncuoğlu Şerefeddin Eğitim ve
Araştırma Hastanesi’nde, Amasya İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı il merkezinde
bulunan Aile Sağlığı Merkezler ve Toplum Sağlığı Merkezlerinde görev yapan toplam
552 ebe ve hemşire oluşturmaktadır. Ebe ve
hemşirelerin sosyal adalet ile ilgili tutum ve algılarını belirlemek amacıyla
Ljubotina (2004) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlama çalışması Yıldırım
(2011) tarafından yapılan Sosyal Adalet Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde
ANOVA ve t- testi kullanılmıştır. Varyans
analizine tabi tutulmuş anlamlı fark bulunan değişkenlerini alt düzeylerini
karşılaştırmak amacıyla çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe
kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, araştırmaya katılan ebe
ve hemşirelerin sosyal adalet ölçek puanlarının
cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<0.05). Bu
sonuca göre, erkek personelin sosyal adalet ölçek puanları (29.00) kadın
personelin sosyal adalet ölçek puanlarına (27.38) göre daha olumludur. Ebe ve
hemşirelerin sosyal adalet ölçek puanları öğrenim düzeyi değişkenine göre de
anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<.05]. Lise ve
dengi düzeyinde öğrenim gören ebe ve hemşirelerin sosyal adalet ölçeği puan
ortalaması en yüksek (30.02) ve yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğrenim gören
ebe ve hemşireleri ise (24.91) ortalama puan ile en düşük bulunmuştur.
Sonuç: Bu araştırmada, ebe ve
hemşirelerin sosyal adalet algılarının olumlu, fakat yüksek düzeyde olmadığı
sonucuna ulaşıldı. Bu nedenle ebe ve hemşirelere sosyal adalete ilişkin
hizmetiçi eğitim verilmesi; ebelik ve hemşirelik lisans programlarına sosyal
adaletle ilgili derslerin konulması önerilebilir.
Aim: This research aims to examinet heattitudes and
perceptions about social justice of
midwives and nurses working in a training and research hospita, family health centers and community health centers according to various
variables.
Methods: The population of there search contains of 552 midwives and
nurses working in a training and research hospital, in Family Health Centers
and Community Health Centers in Amasya Provincial Health Directorate in 2018. In order to
determine the attitudes and perceptions of midwives and nurses about social
justice, the Social Justice Scale (Yıldız, 2011), a Turkish adaptation study
developed by Ljubotina (2004), was used. In the data analysis,
ANOVA test and t- test were applied.
Results: ANOVA test, it was put forward that
the social justice scale scores of midwives and nurses participating in the study
showed a significantly difference according to educations tatus, t-test, it was
also brought out that the social justice scales cores of midwives and nurses participating
in the study showed a significantly difference according to gender.
Accordingly, the social justice scales cores of male staff (29.00) are more positive
than the social justice scale scores of female staff (27.38).
Conclusion: It was concluded that midwives and nurses' perceptions of social justice were
positive but not high.There fore, midwives and nursess hould be provided with in-service training on
social justice; It may be suggested to include social justice courses in
midwifery and nursing undergraduate programs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |