Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the relation between critical thinking tendencies and clinical decision- making skills of nursing students

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 71 - 79, 23.04.2021
https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.814122

Öz

Aim: The purpose of the present study was to determine the relation between critical thinking tendencies and clinical decision-making skills of nursing students.
Materials and Methods: The study was conducted between 01 and 31 May, 2018 in the nursing department of a university. The sample of the study was 329 students. The Determining Descriptive Characteristics Form, which was intended to question the socio-demographic characteristics of students, California Critical Thinking Tendencies Scale and Clinical Decision-Making Scale in Nursing were used in collecting the study data.
Results: General critical thinking level of student nurses was determined to be low (208.23±23.76), and clinical decision-making skill was at a moderate level (135.87±17.17).
Conclusion: In the light of these findings, it was determined that nursing students had low critical thinking levels and moderate clinical decision-making skills.

Kaynakça

  • Taşçı S. Hemşirelikte problem çözme süreci. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2005; 14(ES):73-78.
  • Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 2010; 186-190.
  • Kaya N, Aştı T, Acaroğlu R, Kaya H, Şendir M. Hemşire öğrencilerin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006; 10(3): 1-11.
  • Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2008;1(1): 15-25.
  • Tanner CA. Thinking like a nurse: a research-based model of clinical judgment in nursing. J Nurs Edu. 2006; 45(6): 204-211.
  • Şahinoğlu S, Baykara GZ. Hemşirelikte mesleki özerklik kavramının incelenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2013; 16(3):176-181.
  • Ip W Y, Lee DTF, Lee IFK, Chau JPC. Disposition towards critical thinking: A study of chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2000; 32: 84-90.
  • Azak A, Taşçı S. Klinik Karar Verme ve Hemşirelik. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2009; 17(3): 176-183.
  • Beşer A, Kıssal A. Critical thinking disposition and problem solving skills among nursing studenst. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2009; 2: 88-94.
  • Küçükgüçlü Ö, Kanbay Y. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile klinik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14: 21-25.
  • Bowles K. The relationship of critical-thinking skill and the clinical judgment skills of baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Education. 2000; 39: 373- 376.
  • Shin KR. Critical thinking ability and clinical decision –making skills among senior nursing students in associate and baccalaureate programmes in korea. Journal of Advanced Nursing. 1998; 27: 414-418.
  • Akkuş Y, Kaplan F, Kaçar N. Kars sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2010; 5: 103-112.
  • Arslan GG, Demir Y, Eşer İ, Khorshid L. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimini etkileyen etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 12: 72-80.
  • Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 2: 27-38.
  • Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 12: 22-30.
  • Korkmaz Ö. Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009; 7: 879-902.
  • Şen Ü. Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks. 2009; 1: 69-89.
  • Çetinkaya Z. (2011), Türkçe Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünmeye İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(3): 93-108.
  • Beşer A, Utku M. Hemşirelik ve Mühendislik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları; 2005: 366-379.
  • Facione P.A. A statement of expert consensus for purpose of educational assessment and ınstructions. The Delphi Report. East Lansing, National Center for Research on Teacher Training. EBSCOST ERIC.1990; Document No: ED315423: 1-35.
  • Kökdemir D. Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme [Doktora Tezi]. Ankara, Türkiye: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı, Ankara Üniversitesi: 2003.
  • Jenkins HM. A research tool for measuring perceptions of clinical decision making. J Prof Nurs. 1985;1(4): 221-229.
  • Durmaz A, Dicle A, Cakan E, Cakır S. Effect of screen-based computer simulation on knowledge and skill in nursing students’ learning of preoperative and postoperative care management: a randomized controlled study. CIN: Comput Inform Nurs. 2012; 30(4): 196-203.
  • Işık E, Karabulutlu Ö, Kanbay Y, Aslan Ö. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi: karşılaştırmalı bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi.2012; 5(3): 96-100.
  • Durmuş İskender M, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergis.2015;8 (1): 3-11.
  • Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 15(2): 89-98.
  • Wangensteen S, Johansson IS, Bjorkstrom ME, Nordström G. Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of Advanced Nursing. 2010; 66(10): 2170-2181.
  • Letcher DC, Roth SJ, Varenhorst LJ. Simulation-based learning: improving knowledge and clinical judgment within the NICU. Clin Simul Nurs. 2017;13(6): 284-290.
  • Lasater K. Clinical judgment development: Using simulation to create an assessment rubric. J Nurs Educ. 2007;46(11): 496-503.
  • Woda A, Hansen J, Paquette M, Topp R. The impact of simulation sequencing on perceived clinical decision making. Nurse Educ Pract. 2017; 26: 33-38.

Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 71 - 79, 23.04.2021
https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.814122

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve klinik karar verme becerisi arasındaki ilişkiyi belirlemekti.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 01-31 Mayıs 2018 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde yürütüldü. Araştırmanın örneklemini 329 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Özellikleri Belirleme Formu, Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Öğrenci hemşirelerin genel eleştirel düşünme düzeyleri (208,23±23,76) düşük düzey olarak belirlenirken, klinik karar verme becerileri orta düzey (135,87±17,17) olarak saptandı.
Sonuç: Bu bulgular doğrultusunda hemşirelik öğrencilerinin düşük eleştirel düşünme ve orta düzeyde klinik karar verme beceri düzeyine sahip olduğu tespit edildi.

Kaynakça

  • Taşçı S. Hemşirelikte problem çözme süreci. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2005; 14(ES):73-78.
  • Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 2010; 186-190.
  • Kaya N, Aştı T, Acaroğlu R, Kaya H, Şendir M. Hemşire öğrencilerin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006; 10(3): 1-11.
  • Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2008;1(1): 15-25.
  • Tanner CA. Thinking like a nurse: a research-based model of clinical judgment in nursing. J Nurs Edu. 2006; 45(6): 204-211.
  • Şahinoğlu S, Baykara GZ. Hemşirelikte mesleki özerklik kavramının incelenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2013; 16(3):176-181.
  • Ip W Y, Lee DTF, Lee IFK, Chau JPC. Disposition towards critical thinking: A study of chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2000; 32: 84-90.
  • Azak A, Taşçı S. Klinik Karar Verme ve Hemşirelik. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2009; 17(3): 176-183.
  • Beşer A, Kıssal A. Critical thinking disposition and problem solving skills among nursing studenst. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2009; 2: 88-94.
  • Küçükgüçlü Ö, Kanbay Y. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile klinik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;14: 21-25.
  • Bowles K. The relationship of critical-thinking skill and the clinical judgment skills of baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Education. 2000; 39: 373- 376.
  • Shin KR. Critical thinking ability and clinical decision –making skills among senior nursing students in associate and baccalaureate programmes in korea. Journal of Advanced Nursing. 1998; 27: 414-418.
  • Akkuş Y, Kaplan F, Kaçar N. Kars sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2010; 5: 103-112.
  • Arslan GG, Demir Y, Eşer İ, Khorshid L. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimini etkileyen etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 12: 72-80.
  • Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 2: 27-38.
  • Şenturan L, Alpar ŞE. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2008; 12: 22-30.
  • Korkmaz Ö. Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009; 7: 879-902.
  • Şen Ü. Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks. 2009; 1: 69-89.
  • Çetinkaya Z. (2011), Türkçe Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünmeye İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(3): 93-108.
  • Beşer A, Utku M. Hemşirelik ve Mühendislik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları; 2005: 366-379.
  • Facione P.A. A statement of expert consensus for purpose of educational assessment and ınstructions. The Delphi Report. East Lansing, National Center for Research on Teacher Training. EBSCOST ERIC.1990; Document No: ED315423: 1-35.
  • Kökdemir D. Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme [Doktora Tezi]. Ankara, Türkiye: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı, Ankara Üniversitesi: 2003.
  • Jenkins HM. A research tool for measuring perceptions of clinical decision making. J Prof Nurs. 1985;1(4): 221-229.
  • Durmaz A, Dicle A, Cakan E, Cakır S. Effect of screen-based computer simulation on knowledge and skill in nursing students’ learning of preoperative and postoperative care management: a randomized controlled study. CIN: Comput Inform Nurs. 2012; 30(4): 196-203.
  • Işık E, Karabulutlu Ö, Kanbay Y, Aslan Ö. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi: karşılaştırmalı bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi.2012; 5(3): 96-100.
  • Durmuş İskender M, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergis.2015;8 (1): 3-11.
  • Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 15(2): 89-98.
  • Wangensteen S, Johansson IS, Bjorkstrom ME, Nordström G. Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of Advanced Nursing. 2010; 66(10): 2170-2181.
  • Letcher DC, Roth SJ, Varenhorst LJ. Simulation-based learning: improving knowledge and clinical judgment within the NICU. Clin Simul Nurs. 2017;13(6): 284-290.
  • Lasater K. Clinical judgment development: Using simulation to create an assessment rubric. J Nurs Educ. 2007;46(11): 496-503.
  • Woda A, Hansen J, Paquette M, Topp R. The impact of simulation sequencing on perceived clinical decision making. Nurse Educ Pract. 2017; 26: 33-38.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kezban Koraş Sözen 0000-0002-7426-5138

Neziha Karabulut 0000-0002-4621-0957

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2020
Kabul Tarihi 10 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Koraş Sözen K, Karabulut N. Determining the relation between critical thinking tendencies and clinical decision- making skills of nursing students. ADYÜ Sağlık Bilimleri Derg. Nisan 2021;7(1):71-79. doi:10.30569/adiyamansaglik.814122