Purpose: To evaluate the information content in the videos uploaded on YouTube by patients and physicians about genioplasty, filler and silicone applications, which are popular methods applied in the treatment of chin tip aesthetics.
Material-Method: The terms 'chin aesthetic and chin augmentation' were determined from the Google Trends website. 50 videos that met the inclusion criteria were evaluated. Videos are divided into three groups according to the source from which they are uploaded: plastic surgeon, doctor and individual user. The quality of the videos was evaluated by DISCERN, quality index (VIQI) and Global Quality Score (GQS). While performing statistical analysis, ShapiroWilk test, Mann Whitney U test and Spearman correlation test were used.
Results: Plastic surgeons (70%) shared the most posts. While filler application was mentioned in 26 posts, silicone application was mentioned in 4 posts. It was observed that there was a significant correlation between the characteristics of the videos, excluding their age, and their quality and content (P<0.05). DISCERN score, GQS score, total content and total VIQI scores were found to be higher in the high content group (P <0.001). Except for interaction index and viewing rate, total content score, total VIQI score, GQS and DISCERN scores also showed a positive correlation with each other (P<0.05).
Results: Although the quality level of the videos shared about chin aesthetics on YouTube was average, they were found to be insufficient in terms of information content. In order to help patients benefit from YouTube, specialist physicians should direct their patients to information sources that they confirm are accurate.
Amaç: YouTube’da hastalar ve hekimler tarafından çene ucu estetiği tedavisinde uygulanan popüler yöntemler olan genioplasti, dolgu ve silikon uygulamaları hakkında yüklenen videolardaki bilgi içeriğini değerlendirmektir.
Materyal- Metod: Google Trends web sitesinden ‘chin aesthetic and chin augmentation’ terimleri belirlenmiştir. Dahil edilme kriterlerini karşılayan 50 video değerlendirilmiştir. Videolar, yüklendiği kaynağa göre plastik cerrah, doktor ve bireysel kullanıcı olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Videoların kalitesi, DISCERN, kalite indeksi (VIQI) ve Global Quality Score (GQS) ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizi yapılırken, ShapiroWilk testi, Mann Whitney U testi ve Spearman korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Plastik cerrahlar (%70) en çok paylaşımı yapmıştır. Dolgu uygulamasından 26 paylaşımda bahsedilirken, 4 paylaşımda silikon uygulamasından bahsedilmiştir. Videoların yaşı hariç, karakteristik özellikleri ile kalite ve içerikleri arasında anlamlı düzeyde korelasyon olduğu görülmüştür (P<0.05). DISCERN puanı, GQS puanı, total content ve total VIQI skorları yüksek içerikli grupta daha yüksek bulunmuştur (P <0.001). Etkileşim indeksi ve izlenme oranı hariç toplam içerik puanı, toplam VIQI puanı, GQS ve DISCERN skorlarıda kendi aralarında pozitif korelasyon göstermiştir (P<0.05).
Sonuçlar: YouTube da çene estetiği ile alakalı paylaşılan videoların kalite düzeyi ortalama olmasına rağmen bilgi içeriği bakımından yetersiz bulunmuştur. Uzman hekimler hastaların YouTube’dan yararlanmalarına yardımcı olmak için, hastalarını doğruluğunu onayladıkları bilgi kaynaklarına yönlendirmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ortodonti ve Dentofasiyal Ortopedi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)