Amaç: Son dönemde popüler hale gelen, televizyondaki değişim programlarında da sıklıkla adı geçen gülüş tasarımına ilgi giderek artmaktadır. Hastalar merak ettikleri konuyla ilgili bilgiye internet aracılığıyla, özellikle de youtube videoları ile ulaşmaktadır. Bu çalışma gülüş tasarımıyla ilgili YouTube videolarının içeriğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: YouTube’da arama çubuğuna ‘gülüş tasarımı’ yazılarak, çıkan ilk 60 video incelendi. Dahil edilme kriterlerini sağlayan 50 videonun görüntüleme sayısı, video süresi, yüklenmenin üzerinden geçen süre, beğenilme ve beğenilmeme sayısı, yorum sayısı, videoyu kimin yüklediği, etkileşim indeksi ve izlenme sayısı kaydedildi. Videolar kaynaklarına göre sınıflandırıldı. İçerik kalitesini belirlemek için sekiz başlıktan oluşan puan sistemi kullanılarak videolar zayıf, orta, iyi ve zengin içerikli olarak sınıflandırıldı. Veriler Kolmogorov-Smirnov ve Kruskal Wallis testi ile istatistiksel olarak değerlendirildi. Analizlerin istatistiksel olarak anlamlılık düzeyi p<0,05’ti .
Bulgular: İncelenen videoların kaynaklarına bakıldığında; %64’ü diş hekimi, %20’si protez uzmanı, %16’sı diğer branşlardaki uzman diş hekimleriydi. İncelenen özelliklerin video kaynaklarına göre farklılıkları önemsiz bulundu (p>0,05). Videoların sağladığı bilgi kalitesi değerlendirildiğinde videoların %2’si zengin, %32’si iyi, %30’u orta, %36’sı kötü olarak sınıflandırıldı.
Sonuç: YouTube’da yer alan gülüş tasarımıyla ilgili videoların içeriklerinin %36’sı yetersizdir. Hastaların seçim ve tedavi kararını etkilemede önemli rolü olan Youtube videolarında, doğru bilgiler edinilmesi için konunun uzmanı hekimlerce tarafsız ve kapsamlı bilgi veren kaliteli içerikler üretilmelidir.
Aim: The interest in smile design, which has become popular recently and is frequently mentioned in television exchange programs, is increasing. Patients reach information about the subject they are curious about via the internet, especially youtube videos. This study aims to evaluate the content of YouTube videos about smile design.
Material and Methods: By typing 'smile design' in the search bar on YouTube, the first 60 videos were reviewed. The number of views, the duration of the video, the time since the upload, the number of likes and dislikes, the number of comments, who uploaded the video, the interaction index and the number of views were recorded for 50 videos that met the inclusion criteria. Videos were classified according to their source and content quality. The data were statistically evaluated with the Kolmogorov-Smirnov and Kruskal Wallis test (p<0.05).
Results: Looking at the sources of the examined videos; 64% were dentists, 20% were prosthodontists, and 16% were specialist dentists in other branches. The differences of the examined features according to the video sources were found to be insignificant (p>0.05). When the information quality provided by the videos was evaluated, %2 of the videos were classified as rich, 32% as good, 30% as medium, and 36% as bad.
Conclusion: 36% of the content of the smile design videos on YouTube is insufficient. In Youtube videos, which have an important role in influencing the choice and treatment decision of patients, quality content should be produced by physicians who are experts in the field in order to obtain accurate information.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |