Aim: This research intended to assess the quality of information acquired from YouTube videos concerning the zygomatic implant.
Material and Method: 'Zygomatic implant' was selected as the search term for YouTube videos. The first 200 videos were reviewed. After exceptions, the rest of them (n=57) were evaluated regarding the content's usefulness according to 8 titles by two researchers. The videos were classified as poor (0), moderate (1), and excellent (2) based on the content score. All videos were grouped according to upload sources (healthcare professionals, health companies, or others) and types (patient experience, educational, or scientifically incorrect). Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U, Chi-square, and Pearson's tests were performed for data analysis (p<0.05).
Results: The mean usefulness score of the included videos was 0.77. When the video demographic data were compared with the usefulness score, the number of views of excellent and moderate videos was higher than poor videos (p=0.017 p=0.033, respectively), the number of likes for moderate videos was significantly higher than poor videos (p=0.005). There was a statistically significant difference between video type and usefulness score (p<0.05).The most informed topics were indications and advantages, contraindications were never mentioned.
Conclusion: YouTube videos on zygomatic implants were the limited source for patient education.
Internet Patient education Social media Video YouTube Zygomatic implant
Amaç: Bu araştırma, zigomatik implant ile ilgili YouTube videolarından elde edilen bilgilerin kalitesini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntem: YouTube videoları için arama terimi olarak 'zigomatik implant' seçildi. İlk 200 video incelendi. İstisnalar dışında geri kalanlar (n=57) iki araştırmacı tarafından 8 başlığa göre içeriğin kullanışlılığı açısından değerlendirilmiştir. Videolar içerik puanına göre zayıf (0), orta (1) ve mükemmel (2) olarak sınıflandırıldı. Tüm videolar, yükleme kaynaklarına (sağlık uzmanları, sağlık şirketleri veya diğerleri) ve türlerine (hasta deneyimi, eğitimsel veya bilimsel olarak yanlış) göre gruplandırıldı. Verilerin analizinde Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U, Ki-kare ve Pearson testleri uygulandı (p<0,05).
Bulgular: Dahil edilen videoların ortalama kullanışlılık puanı 0,77 idi. Video demografik verileri kullanışlılık puanıyla karşılaştırıldığında, mükemmel ve orta dereceli videoların izlenme sayısının kötü videolardan daha yüksek olduğu (sırasıyla p=0,017 p=0,033), orta dereceli videoların beğeni sayısının kötü videolardan anlamlı derecede yüksek olduğu görüldü. (p=0,005). Video türü ile kullanışlılık puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (p<0,05). En çok bilgi verilen konular endikasyonlar ve avantajlardı, kontrendikasyonlardan hiç bahsedilmedi.
Sonuç: Zigomatik implantlarla ilgili YouTube videoları hasta eğitimi için sınırlı kaynaktı.
İnternet Hasta eğitimi Sosyal medya Video Youtube Zigomatik implant
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ağız ve Çene Cerrahisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1 |