The aim of this study is to reveal the generational
education differences in Turkey. Qualitative research method was used in the
research. The research sample was comprised of five adults who are university
graduates themselves, taking an active role in the education of their children
and grandchildren. Criterion sampling
was used. Data for the study was collected by semi-interview form.Through these
interview questions, adults in the study sample were asked to compare their own
educational era with the educational era of their children and grandchildren. From their responses comparisons were
made between each school era in terms of how they accessed schools, what form
of discipline was applied in schools, what homework was given, how assignments
were completed, what was the nature of school-parent relationsips and any other
differences they believed ocurred in their education. As a result, it is seen that although the participants
have more limited opportunities during their own term, that they have learned
everything in school. Besides, in the recent times, even though students have
more opportunities, their learning at knowledge level. In addition, they have some problems using
what they havelearned and goes towards to more conservative approach to
education
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de kuşaklararası eğitim
farklılıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini kendileri üniversite mezunu olan,
çocuklarının ve torunlarının eğitiminde aktif rol alan beş yetişkin
oluşturmaktadır. Araştırmada ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın
verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Bu noktada
katılımcılara kendi dönemleri, çocuklarının dönemi ve torunlarının dönemi olmak
üzere üç dönemde; öğretmen öğrenci ilişkisi, disiplin, ödevler, sınavlar, okula
ulaşım, okul-veli ilişkisi ve genel olarak eğitim boyutlarında nasıl olduğu
sorulmuştur. Sonuç olarak katılımcılar kendi dönemlerinde daha kısıtlı
imkanlara sahip olmalarına rağmen her şeyi okulda öğrendiklerini son zamanlarda
ise öğrencilerin daha fazla imkana sahip olmalarına rağmen öğrenmelerinin bilgi
düzeyinde kaldığı, öğrendiklerini kullanmada sorun yaşadıkları ve daha
muhafazakar bir eğitim anlayışına doğru gidildiğini düşündüğü ortaya çıkmıştır.
kuşaklararası eğitim eğitim farklılıkları eğitim ihtiyaçları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |