Çalışmanın
amacı, okul müdürlerinin üstbilişsel planlama eylemlerinin neler olduğunu ve
nasıl ortaya çıktığını açıklamaktır. Durum çalışması niteliğindeki bu
çalışmanın katılımcıları, Denizli’nin Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerindeki
devlet ortaokullarında çalışan yedi okul müdürüdür. Çalışmanın verileri, okul
müdürleri ile yapılmış bireysel yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde
edilmiştir. Verilerin analizinde, içerik analizinden yararlanılmıştır. Okul
müdürlerinin üstbilişsel planlama eylemlerinde ortaya çıkan yapılar; planı
oluştururken dikkate alınan faktörler, planın ayrıntılı uygulama süreci, planın
gidişatını etkileyen faktörler ve tasarlanan planlar olmak üzere dört
kategoride şekillenmiştir. Planı oluştururken dikkate alınan faktörler; ihtiyaç
analizi, var olan şartlar ve imkânlar, görev paylaşımı ve ileriye dönük
tahminler olmuştur. Planın gidişatını etkileyen faktörler; beklenmeyen
etkenler, süreçteki kişilerin durumları, görüşleri ve beklentileri ve süreçte
planın daha iyiye gitmesi için meydana gelen değişiklikler olmuştur. Okul
müdürlerinin üst bilişsel planlama becerilerini ve farkındalıklarını arttıracak
hizmet içi eğitimlere önem verilmeli ve onların planlama eylemlerine yönelik
üstbiliş kavramı dikkate alınarak kapsamlı araştırmalara daha çok yer
verilmelidir.
Üstbiliş Okul müdürleri Üstbilişsel planlama Durum çalışması
The aim of the study is to explain what the school
principals' metacognitive planning activities are and how they emerged. Participants
in this case study are seven school principals working in public secondary
schools in Merkezefendi and Pamukkale in Denizli. The data were obtained from
individual semi-structured interviews with school principals. In the analysis
of the data, content analysis was used. The structures that emerged in the
metacognitive planning actions of school principals were formed in four
categories; factors considered when making the plan, detailed
application process of the plan, factors affecting the course of the plan and designed
plans. Factors considered when making the plan are needs analysis, existing
conditions and possibilities, task sharing and forward-looking estimates. Factors
affecting the course of the plan are unexpected factors, the situation,
opinions and anticipations of the people in the process, and the changes that
have been taking place in order to improve the plan in the process. School
principals should be given in-service training to increase their metacognitive
planning skills and awareness; and taking the concept of metacognition into
consideration, the studies deal with school principals’ metacognitive planning
actions should be increased.
Metacognition School principals Metacognitive planning Case study
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |