It is known that the preschool period is a critical period in the development of mathematical reasoning skills. Preschool curriculums which are implemented to support the development of these skills in the early period has a great importance. Considering that mathematical reasoning includes notional concepts for preschool children, it can be thought that Montessori Method, which works with concrete materials in the instructional process, will be effective for the development of related skills. The aim of this study is to analyze the impact of mathematics instruction supported with Montessori materials on early mathematical reasoning skills. In this experimental study, pre and post-test control group design was applied. It is carried out on 30 preschool kids, 15 of whom are involved in experimental group and 15 of whom are involved in the control group. This implementation is carried out with the mathematics instruction supported with Montessori materials in the experimental group, and the mathematics instruction based on Preschool Curriculum (2013) in the control group. “Evaluation Tool of Early Mathematical Reasoning Skills” was used as a pre and posttest, and the data was collected by Mann Whitney U Test considering gender and reasoning skills variants. In the data obtained, there was a significant correlation between the performance of the kids’ mathematical reasoning skills in the experimental and control group in favour of experimental group. Besides, it is observed that there was not any correlation between the performance of the kids’ early mathematical reasoning skills in the control and experimental group based on the gender variant.
Montessori method, Early mathematical skills, Reasoning, Gender, Preschool education
Okul öncesi dönemin matematiksel akıl yürütme becerilerinin gelişiminde kritik bir dönem olduğu bilinmektedir. Erken dönemde bu becerilerin gelişimini desteklemek için uygulanan eğitim programları büyük önem taşımaktadır. Matematiksel akıl yürütmenin okul öncesi dönem çocukları için soyut kavramları içerdiği düşünüldüğünde, öğretim sürecinde somut materyallerle çalışan Montessori Metodu’nun ilgili becerilerin gelişimi için etkili olacağı düşünülebilir. Çalışmanın amacı, Montessori materyalleri destekli matematik öğretiminin erken matematiksel akıl yürütme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitime devam eden deney grubunda 15, kontrol grubunda 15 olmak üzere toplam 30 çocuk oluşturmuştur. Uygulama, deney grubunda Montessori materyalleri destekli matematik öğretimi ile kontrol grubunda MEB (2013) Okul Öncesi Eğitim Programı destekli matematik öğretimi ile sürdürülmüştür. Ön test ve son test olarak ‘Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı’ uygulanmış, veriler cinsiyet ve akıl yürütme değişkenlerine ilişkin Mann Whitney U testiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda deney ve kontrol grubunu oluşturan çocukların matematiksel akıl yürütme becerileri arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Ek olarak deney ve kontrol grubu çocuklarının erken matematiksel akıl yürütme becerilerinde cinsiyete göre anlamlı bir fark göstermediği görülmüştür.
Montessori metodu, Erken matematiksel beceriler, Akıl yürütme, Cinsiyet, Okul öncesi eğitim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Kasım 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 |
APA | Ön Hallumoğlu, K. , Orhan-karsak, H. G. & Maner, F. (2021). The Effect of Montessori Materials Supported Mathematics Instruction on Early Mathematical Reasoning Skills . Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 12 (2) , 49-59 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/aduefebder/issue/67177/932920 |