Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı’nı (EBA) Kullanma Durumları

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 1, 28 - 46, 29.06.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, Covid-19 sürecinde Eğitim Bilişim Ağı’nın (EBA) kullanılmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı ve bu yaklaşıma bağlı olarak olgu bilim (fenomenoloji) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ardahan ili merkez ilçeye bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan 32 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yer alan, ölçüt örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen “açık uçlu anket soru formu”, elde edilen verilerin analizinde ise temel düzey analiz biçimlerinden olan betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonunda sınıf öğretmenlerinin EBA kullanımı konusunda yeterli alt yapıya sahip olmadıkları ve salgın öncesi dönemde çoğunluğun uygulamayı aktif olarak kullanmadıkları, okul-öğretmen-öğrenci-veli koordinasyonunun sağlanmasında bir takım aksaklıkların olduğu ve ilkokul düzeyi derslerin tamamında uygulamanın etkili bir şekilde kullanılamadığı, özel gereksinimli öğrencilerle irtibat kurmada sorunların yaşandığı ve velilerin ilgisizliğinden kaynaklı sorunlar olduğuna yönelik sonuçlar elde edilmiştir. Öğretmenlerin canlı ders sürecini daha nitelikli hale getirebilmeleri için eğitici (uygulamanın kullanımıyla ilgili) seminerler almaları, velilere yönelik olarak da EBA hakkında bilgilendirici seminerler yürütülmesi ve teknik alt yapı yetersizliklerinin bir an önce giderilmesi araştırma sonucunda gösterilebilecek önerileri arasındadır.

Kaynakça

  • Adams, J. G. and Walls, R. M. (2020). Supporting the health care workforce during the COVID-19 global epidemic. Jama, 323(15), 1439-1440. doi:10.1001/jama.2020.3972
  • Akça, G. Ve Akgün, E. (2020). İlkokul öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde yaşadığı sıkıntılar. VII th International Euroasian Educational Research Congress , (s. 402-409) içinde. Eskişehir: Türkiye. Erişim adresi: https://www.academia.edu/44615416/%C4%B0lkokul_%C3%96%C4%9Frencilerinin_Uzaktan_E%C4%9Fitim_S%C3%BCrecinde_Ya%C5%9Fad%C4%B1%C4%9F%C4%B1_S%C4%B1k%C4%B1nt%C4%B1lar
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/286580
  • Altıntaş Yüksel, Esra.“Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Salgını Sürecinde Çevrim İçi Ders-Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İncelenmesi”. ulakbilge, 57 (2021 Şubat): s. 291–303. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-11
  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117. doi: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18755
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373-3388. doi: 10.17860/mersinefd.431745
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256394
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAD), 6(2), 11-53. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1179832
  • Candeğer, Ü., Mete, F. ve Büyükköse, Ş. (2017). Milli eğitim bakanlığı eğitim bilişim ağında bulunan kavram haritalarının incelenmesi. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 11-25. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289084
  • Demir, D., Özdinç, F. ve Ünal, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. doi: 10.17556/erziefd.402125
  • Durak, G., Çankaya, S. ve İzmirli, S. (2020). Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14(1), 787-809. doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Girginer, N. ve Özkul, A. E. (2004). Uzaktan eğitimde teknoloji seçimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 3(3), 155-164. Erişim adresi: http://www.tojet.net/articles/v3i3/3319.pdf
  • Hızal, A. (1988). Eğitimde teknolojik kaynaklara (araç-gereçlere) karşı tutum. Eğitim ve Bilim, 12(68), 23-31. Erişim adresi: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5831/2087
  • İnci-Kuzu, Ç. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 505-527. doi: 10.37669/milliegitim.720556
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve Prequest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-17. doi: http://dx.doi.org/10.9779/PUJE619
  • Kesik, C. Ve Baş, Ö. (2021). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden EBA ve eğitim portalları ile ilk okuma ve yazma öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 93-115. doi: https://doi.org/10.17943/etku.769901
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrupa Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 283-289. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1128111
  • Külekçi-Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. doi: https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 7, 66-77. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1128112
  • McKibbin, W. J., & Fernando, R. (2020). The global macroeconomic impacts of COVID-19: Seven scenarios. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3547729 adresinden 23.05.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü [MEB OGM). (2020). Covid-19 yasal bilgilendirme. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=rapor adresinden 01.02.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Pala, F. K., Arslan, H. ve Özdinç, F. (2017). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi-IHEAD, 2(1), 24-38. Erişim adresi: http://ihead.aksaray.edu.tr/tr/download/article-file/396653
  • Oğur, R., & Tekbaş, Ö. F. (2003). Anket nasıl hazırlanır? Sted, 12(9), 336-340. Erişim adresi: https://www.ttb.org.tr/STED/sted0903/anket.pdf
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 salgını sürecinde milli eğitim bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Educational Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). COVID-19 pandemic and education. Reflections on the pandemic in the future of the worlds, 157-178.
  • Sarı, T., Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. doi: https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 3, 262-288. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1164104
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020). COVID-19 (SARS-COV-2 Enfeksiyonu) rehberi. https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf adresinden 24.05.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • The Organization for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2020). OECD Economic Outlook, Interim Report March 2020. https://www.oecd.org/economic-outlook/ adresinden 24.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • The World Bank (2020). Education and COID-19. https://www.worldbank.org/en/data/interactive/2020/03/24/world-bank-education-and-covid-19 adresinden 24.05.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2020). COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden 24.05.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2021). Promote global solidarity through education, science and knowledge. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden 13.03.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • URL-1, https://cdnvideo.eba.gov.tr/programlar/27-28-29_mayis.pdf EBA TV yayın akışı. 25.05.2020.
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (Ek sayı 1), 142-152. doi: https://doi.org/10.21673/anadoluklin.721864
  • World Health Organization [WHO]. (2020). Coronavirus disease (COVID-2019) situation reports. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200525-covid-19-sitrep-126.pdf?sfvrsn=887dbd66_2 adresinden 25.05.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A.E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87554
  • Yılmaz, B. A. (2013, Ocak). Eğitimde FATİH projesi ve eğitim bilişim ağı (EBA). XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuzcan Deniz 0000-0002-1734-0322

Gönül Güneş 0000-0003-3223-8163

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2021
Kabul Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deniz, O., & Güneş, G. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı’nı (EBA) Kullanma Durumları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 28-46.