Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Yöneticilerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğrenen Okul Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Girne Örneği

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 2, 98 - 110, 27.12.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığına bağlı Girne bölgesindeki ilkokul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecinde öğrenen örgütün beş temel disiplinini uzaktan eğitime nasıl uyarladıklarını ortaya çıkarmak, bu süreçte ortaya çıkan sorunları belirlemek ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerisi getirmektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Çalışma grubunu gönüllü katılım ilkesine bağlı kalarak Girne bölgesindeki 9 ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde görüşmeler de ses kaydı alınmıştır. Veriler nitel veri analiz yöntemlerinden biri olan içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu doğrultuda elde edilen verilerden temalar oluşturularak ortak temalar sıralanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre katılımcıların en çok internet ve teknoloji, motivasyon ve derse katılım konularında sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu sorunlara katılımcıların en çok getirdikleri çözümler; tablet dağıtımı, yöneticilerin ara sıra derse katılması, katılım ile ilgili öğrencilerin ve velilerin uyarılmasıdır. Öğrenen örgütün beş disiplininin uzaktan eğitime uyarlanması ile ilgili katılımcılar en çok; sistem düşüncesinde iletişimin güçlü olması, kişisel ustalıkta uzaktan eğitimde kişisel gelişim, uygulamalara yönelik seminer, kurs alma, takım dışında fikir alma/danışma, zihinsel modellerde yönetimin adil olması, paylaşılan vizyonda vizyon yerine hedef belirleme, takım halinde öğrenmede sürekli iletişim, takım halinde çalışma ve verimliliğine inanmadan bahsetmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akyavuz, E. K., & Çakın, M. (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 165-186.
  • Avcı, F., & Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgını ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlar konusunda öğretmenlerin değerlendirmeleri. International Journal and of Social and Educational Sciences, 3(4), 117-154.
  • Balaman, F., & Tiryaki, S. H. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84.
  • Baloğlu, S. (2021). Ortaokul yönetici ve öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Banoğlu, K., & Peker, S. (2012). Öğrenen örgüt olma yolunda ilköğretim okul yöneticilerinin okullarına ve kendilerine ilişkin algı durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 71-82.
  • Bozkurt, Ö. (1998). Kamu yönetimi sözlüğü. Bizim Büro Basımevi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Çalık, T. (2003). Öğrenen örgütler olarak eğitim kurumları. Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 115-130.
  • Çok, C., & Günbatar, M. S. (2022). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin öz-yeterlik algıları. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 12(1), 57-81.
  • Demir, F., & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292.
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(23), 353-373.
  • Doğan, S., & Yiğit, Y. (2015). Öğreten okulların tamamlayıcısı: Öğrenen okullar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 318-336.
  • Erbil, D. G., Demir, E., & Erbil, B. A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 16(3), 1473-1493.
  • Fidan, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Güngör, B. (2022). Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitimde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Hendek örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Gürol, M., & Turhan, M. (2005). Yönetim fonksiyonları bağlamında uzaktan eğitim yönetimi. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 83-89.
  • Gürsül, N. (2022). İlk okuma yazma öğreten sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları, karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Güzen, S. A., & Kaya, A. (2022). Online eğitim sürecinde lise müdürlerinin sergiledikleri öğrenen örgüt davranışlarına ilişkin nitel çalışma. KSÜ Eğitim Dergisi, 4(1), 13-44.
  • Han, F., Demirbilek, N., & Demirtaş, H. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin koronavirüs (Covid-19) salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(3), 1168-1193.
  • İbicioğlu, H., & Antalyalı, Ö. L. (2005). Uzaktan eğitimin başarısında imkân algı motivasyon ve etkileşim faktörlerinin etkileri: Karşılaştırmalı bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 325-338.
  • Kaçmaz, R., & Barutçu, E. (2016). Takım halinde öğrenme ve takım temelli proje çalışmaları üzerine eğitim kurumlarında alan araştırması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 363-382.
  • Kavrayıcı, C., & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Educational Administration: Theory and Practice, 27(1), 1005-1060.
  • Kızıltaş, Y., & Özdemir, E. Ç. (2021). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1896-1914.
  • Koç, E. S. (2021). İlkokul öğretim programlarının Covid-19 sonrası yaygınlaşan uzaktan eğitime uygunluğunun incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(1), 24-36.
  • Kurumluoğlu, T. (2022). Covid-19 pandemisi uzaktan eğitim sürecinde köy okullarında yaşanılan sorunlara dair sınıf öğretmeni ve veli görüşleri (Adana/Karataş ilçe örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.
  • Özden, E. S. (2006). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin sosyal ve duygusal uyumlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Özdoğru, M. (2021). Covid-19 salgınında okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma stratejileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-14.
  • Saygı, H. (2021). Covid-19 pandemi uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 109-129.
  • Senge, P. M., İldeniz, A., Doğukan, A., & Pala, B. (Çev.). (2018). Beşinci disiplin. Yapı Kredi Yayınları.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Töremen, F. (2001). Öğrenen okul. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turan, S. (2002). Örgüt sağlığı. İlköğretim Online, 1(2), 64-65.
  • Turan, S. (2020). Covid-19 sürecinde okul müdürlerinin teknolojik liderliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 175-199.
  • Türeten, S. (2004). Öğrenen örgütler anlayışıyla okulda hizmetiçi eğitimin planlanması ve bir uygulama [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Uçar, H. (2019). Çevrimiçi eğitimde motivasyon. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 107-113.
  • Ülgen, H., & Mirze, K. (2010). İşletmelerde stratejik yönetim. Beta Yayıncılık.
  • Yapar, N. E., Bozgün, K., & Sağır, Ş. U. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde EBA platformu online uzaktan eğitimleri hakkında öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1891-1933.
  • Yılmaz, R. K., Savaş, H., & Kalkan, S. (2022). Katkıları ve sorunlarıyla uzaktan eğitime farklı bir bakış: Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim algıları. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 277-296.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal İnceler 0000-0001-8231-7033

Mehmet Yaşar Kılıç 0000-0002-8675-5126

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnceler, H., & Kılıç, M. Y. (2024). İlkokul Yöneticilerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğrenen Okul Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Girne Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 98-110.