Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği

Yıl 2017, , 121 - 134, 08.09.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.337233

Öz

Bilişim
teknolojilerinin hızlı gelişimi ve iletişim kanallarının yaygın şekilde
kullanılması sonucunda işletmelerin mal ve hizmet üretmek amacıyla işbirliği
yapmaları daha kolay olmuştur. Bu amacın sağlanmasında da Tedarik Zinciri
Yönetimi hem müşteri tatminini artırmak hem de rekabet avantajı sağlamak
yönünde önemli bir uygulama haline gelmiştir. İşletmelerin varlıklarını
sürdürebilmeleri için tedarik zincirindeki diğer işletmelerle stratejik
ortaklık yapmaları, maliyetlerini düşürmeleri ve kaynaklara erişimin
sürdürülebilirliği Tedarik Zinciri Yönetimi’nin ana unsurlarındandır. Günümüzde
özellikle hammadde tedarikçi seçimi ve sipariş miktarının belirlenmesi
hususları, tedarik maliyetlerinin azaltılmasında en etkili faktörlerden birisi
haline gelmiştir. Bu çalışmada Analitik Network Prosesi- Analitik Ağ Süreci yöntemi,
İzmir ilinde yedek parça sektöründe üretim yapan bir firmanın hammadde ihtiyacı
için en uygun firmanın belirlenmesi amacıyla kullanılmış ve belirlenen
kriterlere göre en uygun tedarikçi bulunmuştur.

Kaynakça

  • Analitik Hiyerarşi ve Ağ Süreci, http://web.itu.edu.tr/topcuil/ya/AHAS.pdf, (2016).
  • BAYNAL, K., & YÜZÜGÜLLÜ, E. (2013). Tedarik zinciri yönetiminde analitik ağ süreci ile tedarikçi seçimi ve bir uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42(1), 77-92.
  • BOER, L., LABRO, E. ve MORLACCHİ, P. (2001). “A review of methods supporting supplier selection”, European Journal of Purchasing and Supply Management, C.: 7, s.75-89.
  • ÇAKIN, E., & ÖZDEMİR, A. (2013). Tedarikçi Seçim Kararında Analitik Ağ Süreci (ANP) ve Electre Yöntemlerinin Kullanılması ve Bir Uygulama. Journal of Economics & Administrative Sciences/Afyon Kocatepe Üniversitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2).
  • DİCKSON, G.W. (1966). An Analysis of Vendor Selection Systems and Decisions, Journal of Purchasing, C.: 2, S.: 1, s. 5-17.
  • GANESHAN, R.E., JACK, M.M. ve STEPHENS, P. (1999). “A Taxonomic Review of Supply Chain Management Review”, Quantitative Models for Supply Chain Management, s.839-879.
  • GHODSYPOUR, S.H. ve O’BRİEN, C. (2001). “The Total Cost of Logistic In Supplier Selection, Under Conditions of Multiple Sourcing, Multiple Criteria and Capacity Constraint”, International Journal of Production Economics, C.: 73, s.15–27.
  • GÖRENER, A. (2009). “Kesici Takım Tedarikçisi Seçiminde Analitik Ağ Sürecinin Kullanımı”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, C.: 4, S.: 1, s.102.
  • EYMEN, E.U. (2007).“Tedarik Zinciri Yönetimi”, Kalite Ofisi Yayınları, Sayı 17, s.1-22.
  • FUH-HWA, L.F. ve HAİ, L.H. (2005). “The Voting Analytic Hierarchy Process Method for Selecting Supplier”. Journal of Production Economics, C.: 97, S.: 3, s. 308-317.
  • KARASU, F. I. (2006). Tedarik Zinciri Yönetiminin Yapısı ve İşleyişi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KARPAK, B., Kumcu, E., & Kasuganti, R. (1999). An application of visual interactive goal programming: a case in vendor selection decisions. Journal of Multicriteria Decision Analysis, 8(2), 93.
  • MENTZER, J.T. ve diğerleri, (2001). “Defining Supply Chain Management” Journal of Business Logistics, C.:22, S.: 2, s.1-25.
  • MURALİDHARAN C., ANANTHARAMAN, N. ve DESHMUKH, S.G. (2002). “A Multi-Criteria Group Decision-Making Model For Supplier Rating”, Journal of Supply Chain Management, C.: 38, S.: 4, s.22-33.
  • NOORUL HAQ, A. ve KANNAN, G. (2006). “Fuzzy Analytical Hierarchy Process for Evaluating and Selecting a Vendor in a Supply Chain Model”, Int J Adv Manuf Technol, C.: 29, s.826–835.
  • RAVİ, V., SHANKAR, R. ve TİWARİ, M.K. (2005). “Analyzing Alternatives in Reverse Logistics For-End-Of-Life Computers: ANP and Balanced Scorecard Approach”, Computer and Industrial Engineering, Sayı 48.
  • SAATY, T.L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill,
  • SAATY, T. L. (2001). Decision making with dependence and feedback: The analytic network process. Pittsburgh. RWS Publications, 7, 557-570.
  • STADTLER, H. ve KİLGER, C. (2001). Supply Chain Management and Advanced Planning: Concepts, Models, Software and Case Studies. NewYork: Springer.
  • STEVENS, G. C. (1990). Successful supply-chain management. Management Decision, 28(8).
  • TALLURİ, S. ve NARASİMHAN, R. (2004). “Vendor Evaluation with Performance Variability: A max-min Approach”, European Journal of Operational Research, C.: 166, s.546.
  • TOSUN, O.K., GÜNGÖR, A. ve TOPÇU, Y.İ. (2008). “ANP Application for Evaluating Turkish Mobile Communication Operators”, Journal of Global Optimization, C.. 42, S.: 2.
  • WEBER, C.A., CURRENT, J.R., BENTON, W.C. (1991). Vendor Selection Criteria and Methods, European Journal of Operational Research, C.: 50, s.9.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Acar Bu kişi benim

Ayşe Çapkın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Eylül 2017
Kabul Tarihi 8 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Acar, M. F., & Çapkın, A. (2017). Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 121-134. https://doi.org/10.30803/adusobed.337233
AMA Acar MF, Çapkın A. Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği. ADUSOBIED. Eylül 2017;4(2):121-134. doi:10.30803/adusobed.337233
Chicago Acar, Mehmet Fatih, ve Ayşe Çapkın. “Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, sy. 2 (Eylül 2017): 121-34. https://doi.org/10.30803/adusobed.337233.
EndNote Acar MF, Çapkın A (01 Eylül 2017) Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 2 121–134.
IEEE M. F. Acar ve A. Çapkın, “Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği”, ADUSOBIED, c. 4, sy. 2, ss. 121–134, 2017, doi: 10.30803/adusobed.337233.
ISNAD Acar, Mehmet Fatih - Çapkın, Ayşe. “Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/2 (Eylül 2017), 121-134. https://doi.org/10.30803/adusobed.337233.
JAMA Acar MF, Çapkın A. Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği. ADUSOBIED. 2017;4:121–134.
MLA Acar, Mehmet Fatih ve Ayşe Çapkın. “Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 2, 2017, ss. 121-34, doi:10.30803/adusobed.337233.
Vancouver Acar MF, Çapkın A. Analitik Ağ Süreci İle Tedarikçi Seçimi: Otomotiv Sektörü Örneği. ADUSOBIED. 2017;4(2):121-34.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.