Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 18 - 32, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.340342

Öz

Çoklu Zekâ Teorisi, eğitim bilimleri açısından, öğretim stratejileri,
öğretim programlarına entegrasyon ve öğrenenlerin değerlendirilmeleri
yönlerinden önemlidir. Bu çalışma öğretmen adaylarının çoklu zekâ bölümlerine
ilişkin algısını karşılaştırmalı olarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma
tarama modelinde olup, var olan durumu betimlemeyi amaçlayan bir yaklaşıma
sahiptir. Araştırmanın örneklemini, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim
Fakültesinde 2016-2017 Akademik Yılında öğrenim gören 358 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Saban (2002) tarafından
geliştirilen “Çoklu Zekâ Alanları Envanteri” uygulanmıştır. Öğretmen
adaylarının özellikle doğacı, içsel ve kişiler arası zekâ bölümlerinde genel
puan ortalamaları diğer zekâ bölümlerine göre daha yüksek çıkmıştır. Müzik
Eğitimi öğretmen adaylarının müziksel-ritmik zekâ bölümü ortalama puanları en
yüksek ortalamaya sahiptir. Ancak, bölümleri itibariyle yüksek puan
ortalamaları beklenen Resim öğretmeni adaylarının görsel-uzamsal zekâ bölümüne
ilişkin ortalama puanları ile Beden Eğitimi öğretmen adaylarının
bedensel-kinestetik zekâ bölümü ortalamaları görece düşüktür.

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Sezgin Memnun, D. (2015). Matematik öğretmeni adaylarının kullandıkları çoklu zekâ alanları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 43, 39-46.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple intelligences in the classroom, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Azar, A., Presley, A. ve Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54.
  • Campbell, L. (1996). Teaching & learning through multiple intelligences, Needham, Massachusetts: A Simon & Schuster Company.
  • Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: BasicBooks.
  • Güneş, G. ve Gökçek, T. (2010). A case study on the graduate students' multiple intelligence types. İlköğretim Online (Elementary Education Online), 9(2), 459–473. http://ilkogretim-online.org.tr (Erişim Tarihi, 2017, 8 Temmuz).
  • Kabapınar, Y. (2007). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara. Maya Akademi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Lazear, D. (1992). Teaching for Multiple Intelligences. Fastback 342 Bloomington, IN: Phi Delta Kappan Educational Foundation. (ED 356 227).
  • Noble, T. (2004). Integrating the Revised Bloom’s Taxonomy with Multiple Intelligences: A Planning Tool for Curriculum Differenciences, Teachers College Record, vol. 106, 193-211.
  • Saban, A. (2002). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel.
  • Yalmancı, S.G. (2011). Çoklu zekâ türleri ile öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri bölümler arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 1269-1289.
  • Yenice, N. ve Aktamış, H. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının çoklu zekâ alanlarının demografik özelliklere göre incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi. 7(3), 86-99.
  • Yenice, N., Özden, B. ve Alpak Tunç, G. (2016). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının çoklu zekâ alanları ile çevreye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13-3(26), 83-97.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adil Adnan Öztürk 0000-0003-3457-2229

Nesrin Özsoy 0000-0002-1995-4010

Ruken Akar Vural 0000-0002-3137-3753

Sultan Baysan 0000-0001-7431-7973

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Kabul Tarihi 2 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztürk, A. A., Özsoy, N., Akar Vural, R., Baysan, S. (2017). Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 18-32. https://doi.org/10.30803/adusobed.340342
AMA Öztürk AA, Özsoy N, Akar Vural R, Baysan S. Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi. ADUSOBIED. Aralık 2017;4(3):18-32. doi:10.30803/adusobed.340342
Chicago Öztürk, Adil Adnan, Nesrin Özsoy, Ruken Akar Vural, ve Sultan Baysan. “Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, sy. 3 (Aralık 2017): 18-32. https://doi.org/10.30803/adusobed.340342.
EndNote Öztürk AA, Özsoy N, Akar Vural R, Baysan S (01 Aralık 2017) Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 3 18–32.
IEEE A. A. Öztürk, N. Özsoy, R. Akar Vural, ve S. Baysan, “Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi”, ADUSOBIED, c. 4, sy. 3, ss. 18–32, 2017, doi: 10.30803/adusobed.340342.
ISNAD Öztürk, Adil Adnan vd. “Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/3 (Aralık 2017), 18-32. https://doi.org/10.30803/adusobed.340342.
JAMA Öztürk AA, Özsoy N, Akar Vural R, Baysan S. Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi. ADUSOBIED. 2017;4:18–32.
MLA Öztürk, Adil Adnan vd. “Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 3, 2017, ss. 18-32, doi:10.30803/adusobed.340342.
Vancouver Öztürk AA, Özsoy N, Akar Vural R, Baysan S. Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Bölümlerine İlişkin Algılarının Karşılaştırmalı Perspektiften İncelenmesi. ADUSOBIED. 2017;4(3):18-32.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.