Bu araştırma,
ana sınıfına devam eden altı yaş çocuklarının, bazı sosyal becerilerine drama
temelli dijital hikâye anlatıcılığı programının etkisini belirlemek amacıyla
yapılan yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırma 2016 – 2017 eğitim öğretim
yılının birinci yarıyılında Aydın ili Efeler ilçesindeki resmi bir anaokulunda
yapılmıştır. Araştırma bir deney ve bir kontrol grubunda bulunan toplam 48 çocuk
üzerinde gerçekleştirilmiştir. On hafta süren araştırmada deney grubuna drama
temelli dijital hikâye anlatıcılığı programında yer alan etkinlikler uygulanırken,
kontrol grubunda okul öncesi programında yer alan etkinlikler kendi
öğretmenleri tarafından uygulanmıştır. Ölçme aracı olarak deney ve kontrol
grubuna “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği” (Avcıoğlu, 2007) öntest –
sontest olarak uygulanmıştır. Ayrıca deneysel müdahale programının öncesinde, çocuklar
hakkında bilgi edinmek amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Araştırmada veri toplama araçlarından elde edilen verilerin çözümleri SPSS
(23.0) paket programından yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Grupların Sosyal
Becerileri Değerlendirme Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında farklılaşma olup
olmadığını belirlemek için kovaryans analizi kullanılmıştır. Analizlerde
anlamlılık düzeyi p<.05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak Sosyal Beceriler
Değerlendirme Ölçeğinden elde edilen sontest puanları açısından deney ve
kontrol grupları arasında deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Ölçeğin
dokuz alt boyutundan “Kızgınlık Davranışlarını Kontrol Etme ve Değişikliklere
Uyum Sağlama Becerileri”, “Akran Baskısı ile Basa Çıkma Becerileri”, “Sözel
Açıklama Becerileri”, “Dinleme Becerileri”, “Amaç Oluşturma Becerileri” ve
“Görevleri Tamamlama Becerileri” alt boyutlarında deney grubu lehine anlamlı
fark bulunmuştur. “Kişiler Arası Beceriler”, “Kendini Kontrol Etme Becerileri”
ve “Sonuçları Kabul Etme Becerileri” alt boyutlarında ise deney ve kontrol
grubu sontest puanları açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Dijital hikâye eğitimde drama sosyal beceriler sosyal becerileri değerlendirme ölçeği
In this quasi
experimental study, the effects of drama based digital storytelling program to
6 age childrens’ some social skills were investigated. The study was conducted
at a public pre-school in the district of Efeler-Aydın in 2016-2017 academic year.
The participants of the study were 48 students that were divided into an
experimental group and a control group. In the study which lasted 10 weeks,
activities in the drama based “Digital Storytelling” program were used in
experimental group and activities in the pre-school curriculum were used in the
control group. The measurement instrument “Social Skills Assessment Scale”(Avcıoğlu,
2007) was given as a pre-test and post-test. In the beginning of the research,“Personal
Information Form” was given to find out the characteristics of the experimental
group and control group. In the study, the data obtained by“Social Skills
Assessment Scale” was operated by statistics computer program SPSS 23.0.
Covariance analysis was used to find out if there was a meaningful difference.
The level of significance was p<.05. As a result, meaningful differences
were observed in favor of the experimental group in terms of total points
obtained from the Social Skills Assessment Scale. There was a significant
difference in favor of the experimental group in terms of“Controlling the anger
behaviour and the abilities of adapting to changes”,“Coping with the peer
pressure”,“Verbal description skills”,“Listening skills”,“Creating aim
skills”and“Completing the tasks skills” sub-scales scores. There was no
significant difference among experimental and control groups in terms of "Interpersonal
Skills","Self-Control Skills" and "Skills to Accept
Results" sub-scales scores.
Digital storytelling drama in education social skills social skills assessment scale
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.