Günümüzde,
sorumluluk bilincine sahip olan tüketiciler bir işletmenin ürününü satın
alırken o ürünün kalite, fiyat gibi özelliklerinin yanında ürünü üreten
işletmenin sosyal konularda ne derece etkin olduğu gibi kriterleri de göz
önünde bulundurarak seçimlerini yapmaktadır. Bu da, işletmeleri kurumsal sosyal
sorumluluk çalışmalarına iten en önemli etkenlerden birini oluşturmaktadır. Bu
çalışma, tüketicilerin işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluklarına yönelik
algılarının işletme ve ürünlerine bağlılıklarını etkileyip etkilemediğini
irdelemesi yönünden önem arz etmektedir. Araştırmada, tüketicilerin kurumsal
sosyal sorumluluk uygulamalarına yönelik algılarının bağlılıklarına etkisinin
ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırma, bankacılık sektöründe faaliyet gösteren ve
Borsa İstanbul (BIST) Sürdürülebilirlik Endeksi Kasım 2015-Ekim 2016 Dönemi
değerlemeye tabi şirketler listesinde yer alan Garanti bankası, Akbank ve Yapı
Kredi bankası müşterilerine yönelik olarak yapılmıştır. Araştırma için gerekli
veriler anket formu kullanılarak 25/04/2016-29/04/2016 tarihleri arasında
ilgili bankalarda işlem yapmak üzere bekleyen müşterilerden yüz yüze görüşme
yöntemi ile toplanmıştır. 450 müşterinin cevapları sonucunda elde edilen veriler
öncelikle SPSS 17 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.
Yapılan Faktör Analizi sonucunda veriler ticari sorumluluk, etik ve sosyal
sorumluluk ve bağlılık adlı üç faktör altında toplanmıştır. Korelasyon
analizi sonucunda katılımcıların kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarına
yönelik algıları ile bağlılıkları arasında anlamlı bir ilişki tespit
edilememiştir. Uygulanan Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney
U testi sonucunda ise,
katılımcıların kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarına yönelik algılarının ve
bağlılıklarının cinsiyetlerine göre farklılık göstermediği, eğitim düzeyi ve
hizmet aldıkları bankaya göre farklılaştığı; medeni durum ve yaşlarına göre
bağlılıklarının, gelir düzeylerine göre de kurumsal sosyal sorumluluk
uygulamalarına yönelik algılarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 4 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.