The aim of this study is to develop a valid and reliable scale which can be used to assess self efficacy of science and primary teachers teachers to provide project based teaching. Validity and reliability studies of the scale were conducted with participation of 61 science teachers and 195 class teachers working in the secondary and primary schools in Provincial Directorate of National Education of Malatya between 2012 and 2013. As a result of the exploratory factor analysis performed to determine construct validity of the scale, it was found that factor loads of the scale consisted of 5 factors ranging between 0.54 and 0.80 and Kaiser Mayer Olkin (KMO) value was 0.86, and Cronbach’s Alpha value of internal consistency coefficient calculated for reliability validity was 0.92. These factors were called as “Mastery on Process of the Project, Guiding”, “Planning, Preparation, and Reflection”, “Practice and Evaluation”, “Feedback, Alternative Assessment”, and “Group Process and High Level Learning”, respectively. A 5-point likert-type scale, which explains 66% of total variance and consists of 24 items, was obtained after this study. 40%, 8%, 7%, 5%, and 6% of this variance were comprised of the first factor, the second factor, the third factor, the fourth factor, and the fifth factor, respectively. Results obtained as a result of validity and reliability studies indicate that the scale is valid and reliable. This scale is considered as an important tool for teachers to determine their self-efficacy regarding providing project-based teaching.
Project Based Learning Science and Primary Teacher Self Efficacy
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin proje
tabanlı öğretim yapabilme özyeterliliklerini ölçmede kullanılabilecek geçerli
ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik
çalışmaları, 2012-2013 yılı Malatya İli Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı ortaokul ve ilkokullarda görev yapmakta olan 61 fen ve
teknoloji öğretmeni ile 195 sınıf öğretmeninin katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla yapılan
açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin faktör yüklerinin 0.54 ile 0.80
arasında değişen 5 faktörden oluştuğu ve Kaiser Mayer Olkin (KMO) değeri 0.86,
güvenirlik çalışması için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı Cronbach Alpha
değeri ise 0.92 bulunmuştur. Bu faktörler sırasıyla “Proje Sürecine Hâkimiyet,
Rehberlik Etme”, “Planlama, Hazırlık ve Yansıtma”, “Uygulama ve Değerlendirme”,
“Dönüt Verme, Alternatif Değerlendirme”, “Grup Süreci ve Üst Düzey Öğrenme”
olarak adlandırılmıştır. Bu çalışma sonucunda toplam varyansın %66’ sını
açıklayan, 24 maddeden oluşan 5’li likert tipi bir ölçek elde edilmiştir. Bu varyansın %40’ını birinci, %8’ini ikinci, %7’sini
üçüncü, %5’ini dördüncü ve %6’sını beşinci faktör oluşturmaktadır. Geçerlilik
ve güvenilirlik çalışmaları sonucunda ulaşılan bulgular,
ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Bu ölçeğin; proje tabanlı öğretim yapabilme özyeterliliklerinin
belirlenmesinde, öğretmenler için önemli bir araç olduğu
düşünülmektedir.
Proje Tabanlı Öğretim Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni Özyeterlilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.