Araştırmada 2009-2015 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) sonuçları doğrultusunda insani gelişmişlik düzeyleri farklı olan ve Türkiye’nin de bulunduğu toplam 11 ülkenin insani gelişmişlik düzeyleri ile PISA sonuçları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel yöntemlerden tarama yöntemi kullanılarak karşılaştırma eğitim yönetimi modellerinden istatistiksel metotlar yönteminden yararlanılmıştır. Doküman inceleme kapsamında Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı'nın (UNDP) 2011-2016 yılı İnsani Gelişme Raporları ve OECD raporları, Dünya Bankası verileri ile PISA 2009, 2012 ve 2015 sonuç raporları incelenmiş olup analiz yöntemi olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Sonuç olarak ülkelerin insani gelişmişlik ve PISA sonuçları karşılaştırıldığında gelişmiş ülkelerin PISA sınavlarında başarılı oldukları saptanmıştır. Eğitim seviyeleri yüksek olan ülkelerin İnsani Gelişim Endeksi (İGE) endeks değerlerinin de yüksek olduğu görülmüştür. İGE endeks değerleri yüksek olan ülkeler PISA gibi uluslararası sınavlarda yüksek performans gösterebilmektedirler.
Anahtar Kelimeler: İnsani Gelişmişlik Endeksi PISA Sınavı Farklı Gelişmişlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.