Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 57, 30.06.2020

Öz

Araştırmada 2009-2015 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) sonuçları doğrultusunda insani gelişmişlik düzeyleri farklı olan ve Türkiye’nin de bulunduğu toplam 11 ülkenin insani gelişmişlik düzeyleri ile PISA sonuçları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel yöntemlerden tarama yöntemi kullanılarak karşılaştırma eğitim yönetimi modellerinden istatistiksel metotlar yönteminden yararlanılmıştır. Doküman inceleme kapsamında Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı'nın (UNDP) 2011-2016 yılı İnsani Gelişme Raporları ve OECD raporları, Dünya Bankası verileri ile PISA 2009, 2012 ve 2015 sonuç raporları incelenmiş olup analiz yöntemi olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Sonuç olarak ülkelerin insani gelişmişlik ve PISA sonuçları karşılaştırıldığında gelişmiş ülkelerin PISA sınavlarında başarılı oldukları saptanmıştır. Eğitim seviyeleri yüksek olan ülkelerin İnsani Gelişim Endeksi (İGE) endeks değerlerinin de yüksek olduğu görülmüştür. İGE endeks değerleri yüksek olan ülkeler PISA gibi uluslararası sınavlarda yüksek performans gösterebilmektedirler.

Kaynakça

  • Cinoğlu, M. (2009). What does the PISA 2003 mean for Turkey? PISA 2003’ün Türkiye için anlamı nedir? Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 43-50.Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Çelepler Yayınları.Çolak, M. (2010). Eğitim ve Beşeri Sermayenin Kalkınma Üzerine Etkisi. Kamu-İş, 11 (3), 109-125. http://www.kamu-is.org.tr/pdf/1135.pdf (Erişim Tarihi: Nisan, 2017).Çakmak, Ö. (2008) Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 33-41.Eğitim Reformu Girişimi (2013). http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/EIR2013.25.09.14Web.pdf. 24. 03.2017 tarihinde erişildi.Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Fırat, E. ve Aydın, A. (2015). İnsani kalkınma endeksine göre Türkiye'nin eğitim endeks göstergelerinin OECD ülkeleri ile karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 29, 62-87.Gürses, D. (2009). İnsani gelişme ve Türkiye, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12) 21, 339-350.Human Development Report, (2005). http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/266/hdr05_complete.pdf. 18.03.2017 tarihinde erişildi.Human Development Report, (2010). 20th Anniversary Edition http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/270/hdr_2010_en_complete_reprint.pdf 19.05.2017 tarihinde erişildi.İnsani Gelişme Raporu (2016). http://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/library/human_development/human-development-report-20161.html 25.03.2017 tarihinde erişildi.Kocaefe Cebeci, A. ve Dilber, İ. (2014). Türkiye’nin insani gelişme endeks değerinin 2011-2012 karşılaştırması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24) 2,123-131.Korkmaz, C. ve Şahin, M. (2013). 2009 PISA başarılarına göre ülkelerin genel ve insani gelişmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10(22), 225-247.Özkan, H. H. (2006). Popüler kültür ve eğitim, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 29-38.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 9. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.http://pisa.meb.gov.tr/wpcontent/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf 16.03.2017 tarihinde erişildi.http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/25025608_2016yiligenelkurulsunu_25.03.2016.pdfhttp://www.oecd.org/edu/eag2013%20(eng)FINAL%2020%20June%202013.pdfhttp://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/education-at-a-glance-2016_eag-2016-en#page265http://www.dogrulukpayi.com/bulten/57e0e82fcc907Human Development Reports (2015). http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&country=DEUhttp://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/presscenter/pressreleases/2017/03/turkey-ranks-71st-by-human-development-index.html
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Ertürk

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertürk, R. (2020). İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 41-57.
AMA Ertürk R. İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması. ADUSOBIED. Haziran 2020;7(1):41-57.
Chicago Ertürk, Ramazan. “İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2020): 41-57.
EndNote Ertürk R (01 Haziran 2020) İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 1 41–57.
IEEE R. Ertürk, “İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması”, ADUSOBIED, c. 7, sy. 1, ss. 41–57, 2020.
ISNAD Ertürk, Ramazan. “İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7/1 (Haziran 2020), 41-57.
JAMA Ertürk R. İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması. ADUSOBIED. 2020;7:41–57.
MLA Ertürk, Ramazan. “İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 1, 2020, ss. 41-57.
Vancouver Ertürk R. İnsani Gelişim Endeksine Göre Farklı Gelişmişlik Düzeyinde Bulunan Ülkelerin PISA Sonuçlarının Karşılaştırılması. ADUSOBIED. 2020;7(1):41-57.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.