The aim of this study was to analyze the questions included in the Turkish
middle school science textbooks in terms of content domains, cognitive
domains, and item types as stated in the TIMSS 2011 science framework.
Towards this aim, current study utilized content analysis method in which
the science questions in the sixth, seventh, and eighth grade textbooks were
examined. The results of the study indicated that most of the textbook
science questions assessed students’ cognitive ability of “knowing” while
only a few of them (about 3 percent) required students to use high level
cognitive skills (reasoning in our case). Moreover, physics content domain
represented more than half of the textbook science items while earth
sciences covered only a small percentage (about 10%) in the middle school
textbooks. In addition, most of the science questions were offered in the
form of multiple-choice while a small proportion of them were open-ended
questions.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul fen bilgisi ders kitaplarında yer alan soruları
TIMSS 2011 programı çerçevesinde ele alınan öğrenme alanı, bilişsel alan
ve soru tipleri bakımından analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda altıncı,
yedinci ve sekizinci sınıf fen ders kitaplarında yer alan sorular içerik analizi
yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Bulgular, fen bilgisi ders kitaplarındaki
sorularının çoğunluğunun bilme bilişsel becerisine vurgu yaptığını, bununla
birlikte çok az kısmının (yaklaşık yüzde üç) üst düzey bilişsel beceri
gerektirdiğini ortaya koymaktadır. Dahası, fizik öğrenme alanı ders
kitaplarındaki soruların yarısından fazlasını kapsamakta iken yer bilimleri
öğrenme alanı soruları küçük bir oranını (yaklaşık yüzde on) temsil
etmektedir. Bunlara ek olarak, fen bilgisi sorularının büyük çoğunluğu
çoktan seçmeli sorulardan oluşmakta iken çok az kısmı açık uçlu sorular
olarak ifade edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |