In the current study, we investigated the psychometric properties of two meaningful measures of support from teachers and school counselors among Latina/o students. Examining factorial stability with diverse populations is important to make sure that measures provide valid information about constructs of teacher or counselor support. While researchers have provided evidence of reliability (i.e., consistency), no study has examined validity (e.g., accuracy) of Teacher Support Scale Revised (TSSR) with Latina/o students. Confirmatory and exploratory factor analyses (CFA and EFA) methods were used to evaluate structural validity of the TSSR and School Counselor Support Scale (SCSS). Two different models of the TSSR were analyzed. Findings from multiple CFAs showed that five-factor 22-item of the TSSR had an acceptable model fit. A parallel analysis and EFA were run to determine the factorial structure of the SCSS. Findings indicated that the SCSS had three factors explaining 68% of the variance in the model. The results and implications for research and practice in Latina/o students were discussed
Teacher Support Scale Revised, School Counselor Support Scale, Latina/o students, instrument validation
Bu çalışmada, öğretmenlerin ve okullardaki psikolojik danışmanların öğrencilere verdikleri desteğin boyutunu Latin öğrenciler ile ölçen güncellenmiş Öğretmen Destek Ölçeğinin (ÖDÖ-G) ve Okul Psikolojik Danışmanı Destek Ölçeğinin (OPDÖ) psikometrik özellikleri incelenmiştir. Çalışma, ölçeklerin geçerlik ve güvenirliklerinin farklı gruplardan bireylerle incelenmesi, elde edilen verilerin öğretmenlerin ya da psikolojik danışmanların destek boyutunun tutarlı bir şekilde ölçülmesi açısından önem arz etmektedir. Ölçeklerin güvenirliğine dayalı çalışmalar araştırmacılar tarafından incelenmişken alanyazında Latin öğrenciler grubuyla ya da bireylerle yapılmış geçerlik çalışmasına rastlanmamıştır. ÖDÖ-G’nin ve OPDÖ’nün yapı geçerliliği doğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizi (DFA ve AFA) yöntemleri kullanılarak ölçülmüştür. ÖDÖ-G’nin iki farklı modeli oluşturulmuş ve analiz edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, ÖDÖ-G’nin beş faktörlü ve 22 maddeli modelinin kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. OPDÖ’nin faktör yapısını belirlemek amacıyla paralel analiz ve açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Bulgular OPDÖ’nün üç’lü bir faktör yapısına sahip oluğunu ve toplam varyansın %68’ini açıkladığını göstermiştir. Latin öğrencilere yönelik araştırma ve uygulama önerileri sonuçlar bölümünde tartışılmıştır.
Öğretmen Destek Ölçeği- Revize Edilmiş, Okul Psikolojik Danışmanı Destek Ölçeği, Latin Öğrenciler, Ölçek Geliştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 8, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { adyuebd357433, journal = {Adıyaman University Journal of Educational Sciences}, eissn = {2149-2727}, address = {}, publisher = {Adıyaman Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1 - 20}, doi = {10.17984/adyuebd.357433}, title = {Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students}, key = {cite}, author = {Karaman, Mehmet Akif and Cavazos Vela, Javier and Lu, Ming-Tsan Pierre} } |
APA | Karaman, M. A. , Cavazos Vela, J. & Lu, M. P. (2018). Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students . Adıyaman University Journal of Educational Sciences , 8 (1) , 1-20 . DOI: 10.17984/adyuebd.357433 |
MLA | Karaman, M. A. , Cavazos Vela, J. , Lu, M. P. "Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students" . Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8 (2018 ): 1-20 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/adyuebd/issue/38080/357433> |
Chicago | Karaman, M. A. , Cavazos Vela, J. , Lu, M. P. "Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students". Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8 (2018 ): 1-20 |
RIS | TY - JOUR T1 - Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students AU - Mehmet Akif Karaman , Javier Cavazos Vela , Ming-Tsan Pierre Lu Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17984/adyuebd.357433 DO - 10.17984/adyuebd.357433 T2 - Adıyaman University Journal of Educational Sciences JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 20 VL - 8 IS - 1 SN - -2149-2727 M3 - doi: 10.17984/adyuebd.357433 UR - https://doi.org/10.17984/adyuebd.357433 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students %A Mehmet Akif Karaman , Javier Cavazos Vela , Ming-Tsan Pierre Lu %T Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students %D 2018 %J Adıyaman University Journal of Educational Sciences %P -2149-2727 %V 8 %N 1 %R doi: 10.17984/adyuebd.357433 %U 10.17984/adyuebd.357433 |
ISNAD | Karaman, Mehmet Akif , Cavazos Vela, Javier , Lu, Ming-Tsan Pierre . "Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students". Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8 / 1 (Haziran 2018): 1-20 . https://doi.org/10.17984/adyuebd.357433 |
AMA | Karaman M. A. , Cavazos Vela J. , Lu M. P. Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students. AUJES. 2018; 8(1): 1-20. |
Vancouver | Karaman M. A. , Cavazos Vela J. , Lu M. P. Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students. Adıyaman University Journal of Educational Sciences. 2018; 8(1): 1-20. |
IEEE | M. A. Karaman , J. Cavazos Vela ve M. P. Lu , "Factorial Validity of Teacher and School Counselor Support Scales in Latina/o Students", Adıyaman University Journal of Educational Sciences, c. 8, sayı. 1, ss. 1-20, Haz. 2018, doi:10.17984/adyuebd.357433 |