Aile yaşam döngüsü içinde boşanmaların gerçekleştiği basamak büyük oranda çocukların okul dönemini kapsamaktadır. Bu süreçte çocuklar gerek akademik başarıda düşüş gerekse okul ortamına uyumsuzluk göstererek yaşadıkları sıkıntıları görünür kılmaktadırlar. Gelişmiş ülkelerde bu duruma okul sosyal hizmet uzmanları müdahale etmektedir. Türkiye’de okul sosyal hizmeti MEB okullarında bulunmamaktadır. Bu derleme çalışmasının amacı, bu konudaki eksikliği kurgulanmış bir vaka üzerinden ortaya çıkarmak ve okul sosyal hizmeti ihtiyacını görünür kılmaktır. Bu çalışmada boşanmanın çocuklara etkileri hakkında bilinmesi gerekenler, okul sosyal hizmeti ve çocuğun üstün yararı ile çocuğun iyilik halini savunan ve koruyan ilgili mevzuat, okul sosyal hizmeti kapsamında karşılaşılan ihtiyaç ve sorunun nedenleri ve sonuçları, okullarda sorunun yaygınlık ve risk durumu, sorun alanına yönelik öne çıkan kuram ve yaklaşımlar, okul sosyal hizmetinin mikro, mezzo ve makro müdahale düzeyinde ilgili sorun alanına yönelik yürütülebilecek çalışmalar ve öneriler, örnek vakaya ilişkin müdahale planı ve vaka özelinde yararlanılan kuram ve yaklaşımlar öne çıkarılmış ve örnek vaka çalışması kapsamında elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler yapılmıştır.
Bu çalışmada kurgulanmış vaka çalışması yapıldığı ve kamuya açık kaynak taraması yapıldığı için etik kurul onayı gerekmemiştir.
The stage of the family life cycle during which divorces occur largely overlaps with the school period of children. During this period, children often make their difficulties visible through a decline in academic performance and maladaptation to the school environment. In developed countries, school social workers intervene in such situations. However, in Turkey, school social work is not present in Ministry of National Education (MEB) schools. The purpose of this review study is to highlight the absence of this support by using a fictional case study and to make the need for school social work visible. This study addresses what needs to be known about the effects of divorce on children, school social work, and related legislation that advocates and protects the best interests and well-being of the child. It also examines the needs and issues encountered within the scope of school social work, the prevalence and risk status of the issue in schools, prominent theories and approaches related to the problem area, potential micro, mezzo, and macro-level interventions by school social work, and provides an intervention plan and theories and approaches utilized in the example case. The study concludes with recommendations based on the findings from the example case study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Sosyolojisi, Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |